24-11-2010, Saat: 23:19
(Son Düzenleme: 09-05-2012, Saat: 10:21, Düzenleyen: Rock Prensesi.)
Uisang / 의상 (Bilgin-Kesis)
Hayatı:
Uisang, eski Silla Kore bilgin rahiplerinin en seçkinlerinden biridir ve Wonhyo'nun yakın arkadaşıdır.
Çin'i ziyaret etmiş, Huayan'ın sözü geçen öğretmeni Zhiyan'in öğrencisi olarak, Mount Zhongnan'da eğitim almış ve kıdemli meslektaşı, Fazang ile bir ömür boyunca mektuplaşmayı sürdürmüştür. Huayan öğretisinde uzman olmuştur ve Kore Hwaeom Okulu'nun kurucusudur. Yazıları arasında en iyi bilineni Hwaeom Ilseung Peopkye To'dur. Bu Huayan doktrininin ruhunun anlatıldığı, 210 Çin karakterinden oluşan, onun mandala
( evrenin dinsel simgesi olarak daire biçimi ) benzeri seması Haein Do ( Seal Denizi )'nun bir açıklamasıdır. Tüm çevirileri, 1982'de Odin ek bölümünde bulunabilmiştir.
Önceki yaşamıyla ilgili babasının adının Hin-Sin ve ailesinin adının Kim olmasından başka çok fazla bilgi yoktur.
Arkadaşı Wonhyo ile Çin'e yaptıkları yolculuk çok ünlüdür. Bir noktada onlar sınır birlikleri tarafından yakalanmış ve 10 gün şüpheli casus olarak tutulmuşlar ama daha sonra serbest bırakılmış ve sınır dişi edilmişlerdir. Wonhyo Uisang'i bırakmış, sonra karanlıkta bilmeden kafatasından su içmiştir. Bu sok onun için aydınlatıcı bir deneyim olur ve bilgeliği aramak için Çin'e devam etmenin gereksiz olduğunu hisseder. Dehşete kapılır ama her şeye rağmen Uisang sonunda deniz yoluyla Çin'e ulasan yolculuğuna devam eder.
Bir Kore halk hikayesine göre, Uisang gençken Myo Hwa adında güzel bir kıza asık olur ama kız Silla kralı tarafından Çin imparatoruna hediye olarak seçildiği için ilişkileri engellenir. Uisang dini yasama döner ve bir rahip olur. Myo Hwa Çin'e yolculuğunda umutsuzlukla kendini nehira atarak intihar etmeye çalışır. Ama o kurtarılır ve kendisini daha sonra evlat edinecek aile tarafından tedavi edilir. Yıllar sonra Çin'e yolculuğu sırasında Uisang ile karsılaşır ama o bir rahip olduğunu ve artık onunla Silla'ya geri dönemeyeceğini açıklar. Ama Çin'deki çalışmalarını tamamladığında onu ziyarete geleceğini söyler. Bu on yıl sonra gerçekleşir. Ne yazık ki Myo Hwa evinde değildir. Bu yüzden Uisang ona bir not bırakır ve aceleyle kendisini Silla'ya getiren gemiye döner. Myo Hwa eve döner ve notu fark eder. Onu çok özlemiştir, denize doğru koşar ve onu ayrılmadan önce yakalamaya çalışır. Ama gemi çoktan kıyıdan ayrılmıştır. Umutsuzlukla kendini suya atar. Suya girdiğinde askın gücüyle sihirli bir dönüşümle ejderha haline gelir ve Silla'ya dönen gemiyi takip etmeyi başarır.
Uisang güvenle Silla'ya gelir ve Gyeongsangbuk-do ( Kuzey Gyeongsang ) dağlarında bir tapınak olan Buseoksa'yi bulmaya gider.
Tapınağın isminin anlamı 'Yüzen Kaya''dır ve havaya yükselen cesur sihirle eşkıyaları korkutarak uzak tutan ejderha, Myo Hwa'nın olayından türemiştir. Şehri ve aşkı Uisang'ı korumak için kendini kayaya dönüştürdüğü söylenir.
Yasamı boyunca kurduğu veya büyüttüğü tapınak sayıları nedeniyle Uisang'tan sık sık "Tapınak Yaratıcısı" olarak bahsedilmektedir.
Çeviri ( Translate ): _özge_
English
Uisang / 의상 ( Scholar-Monk )
Life:
Uisang ( 625–702 ) was one of the most eminent early Silla Korean scholar-monks, a close friend of Wonhyo ( 元曉 ).
He traveled to China, studying at Mount Zhongnan as a student of the influential Huayan master Zhiyan ( 智儼 ) and as a senior colleague of Fazang ( 法藏 ), with whom he established a life-long correspondence. He became an expert in Huayan ( 華嚴 ) doctrine and was the founder of the Korean Hwaeom school. Most well-known among his writings is the Hwaeom ilseung peopkye to ( Diagram of the Avataṃsaka Single Vehicle Dharmadhātu ) ( 華嚴一乘法界圖 ). This is a commentary on his mandala-like diagram haein do ('Ocean Seal'), which consists of 210 Chinese characters that express the essence of the Huayan doctrine. A full translation can be found in the appendix to Odin, 1982.
Little is known of his early life other than his father was named Hin-sin and his family name was Kim.
He is famous for his travel to Táng China with his friend, Wonhyo. At one point they were captured by border guards and held for ten days as suspected spies but were subsequently released and expelled. Late, Wonhyo left Uisang, after unknowingly drinking water from a skull in the dark. The shock of this brought about an enlightenment experience such that he felt it was unnecessary to continue to China in search of wisdom. Dismayed, but nonetheless determined, Uisang continued on his journey eventually reaching China by sea.
A Korean folk story relates how, when he was young, Uisang fell in love with a beautiful girl, Myo Hwa ( "Delicate Flower" ) but she was chosen by the king of Silla to be sent as a gift to the Chinese Emperor thus thwarting their relationship. This turned Uisang to the religious life and he became a monk. Myo Hwa in desperation tried to commit suicide on the journey in China by throwing herself in the river. However, she was rescued and nursed back to health by a family who subsequently adopted her. Many years later she met Uisang on his travels to China but he explained that he was now a monk and could not go back with her to Silla as she wished. However, he said he would visit her when his studies in China were complete. This he did ten years later. Unfortunately, Myo Hwa was not at home so Uisang left her a note and hurried to get his ship back to Silla. Myo Hwa returned and realised she had just missed him and ran down to the sea to try and catch him before he left. The ship however had already left the shore and in desperation she leapt in the water. As she hit the water she was magically transformed into a dragon by the strength of her love and she was able to follow the ship back to Silla.
Safely arrived in Silla, Uisang went on to found Buseoksa, a temple in the Gyeongsangbuk-do ( North Gyeongsang ) mountains. The temple name means "Floating Rock" and is derived from an incident in which Myo Hwa, as a dragon, scares away some bandits by magically raising a bolder into the air. She is said to have transformed herself into a rock to continue protecting the site and her lover, Uisang. ( Story related by Sunin, 1987 )
Uisang is often referred to as the "Temple Builder" because of the number of temples he established or extended during his lifetime.
Kaynak - Source
Hayatı:
Uisang, eski Silla Kore bilgin rahiplerinin en seçkinlerinden biridir ve Wonhyo'nun yakın arkadaşıdır.
Çin'i ziyaret etmiş, Huayan'ın sözü geçen öğretmeni Zhiyan'in öğrencisi olarak, Mount Zhongnan'da eğitim almış ve kıdemli meslektaşı, Fazang ile bir ömür boyunca mektuplaşmayı sürdürmüştür. Huayan öğretisinde uzman olmuştur ve Kore Hwaeom Okulu'nun kurucusudur. Yazıları arasında en iyi bilineni Hwaeom Ilseung Peopkye To'dur. Bu Huayan doktrininin ruhunun anlatıldığı, 210 Çin karakterinden oluşan, onun mandala
( evrenin dinsel simgesi olarak daire biçimi ) benzeri seması Haein Do ( Seal Denizi )'nun bir açıklamasıdır. Tüm çevirileri, 1982'de Odin ek bölümünde bulunabilmiştir.
Önceki yaşamıyla ilgili babasının adının Hin-Sin ve ailesinin adının Kim olmasından başka çok fazla bilgi yoktur.
Arkadaşı Wonhyo ile Çin'e yaptıkları yolculuk çok ünlüdür. Bir noktada onlar sınır birlikleri tarafından yakalanmış ve 10 gün şüpheli casus olarak tutulmuşlar ama daha sonra serbest bırakılmış ve sınır dişi edilmişlerdir. Wonhyo Uisang'i bırakmış, sonra karanlıkta bilmeden kafatasından su içmiştir. Bu sok onun için aydınlatıcı bir deneyim olur ve bilgeliği aramak için Çin'e devam etmenin gereksiz olduğunu hisseder. Dehşete kapılır ama her şeye rağmen Uisang sonunda deniz yoluyla Çin'e ulasan yolculuğuna devam eder.
Bir Kore halk hikayesine göre, Uisang gençken Myo Hwa adında güzel bir kıza asık olur ama kız Silla kralı tarafından Çin imparatoruna hediye olarak seçildiği için ilişkileri engellenir. Uisang dini yasama döner ve bir rahip olur. Myo Hwa Çin'e yolculuğunda umutsuzlukla kendini nehira atarak intihar etmeye çalışır. Ama o kurtarılır ve kendisini daha sonra evlat edinecek aile tarafından tedavi edilir. Yıllar sonra Çin'e yolculuğu sırasında Uisang ile karsılaşır ama o bir rahip olduğunu ve artık onunla Silla'ya geri dönemeyeceğini açıklar. Ama Çin'deki çalışmalarını tamamladığında onu ziyarete geleceğini söyler. Bu on yıl sonra gerçekleşir. Ne yazık ki Myo Hwa evinde değildir. Bu yüzden Uisang ona bir not bırakır ve aceleyle kendisini Silla'ya getiren gemiye döner. Myo Hwa eve döner ve notu fark eder. Onu çok özlemiştir, denize doğru koşar ve onu ayrılmadan önce yakalamaya çalışır. Ama gemi çoktan kıyıdan ayrılmıştır. Umutsuzlukla kendini suya atar. Suya girdiğinde askın gücüyle sihirli bir dönüşümle ejderha haline gelir ve Silla'ya dönen gemiyi takip etmeyi başarır.
Uisang güvenle Silla'ya gelir ve Gyeongsangbuk-do ( Kuzey Gyeongsang ) dağlarında bir tapınak olan Buseoksa'yi bulmaya gider.
Tapınağın isminin anlamı 'Yüzen Kaya''dır ve havaya yükselen cesur sihirle eşkıyaları korkutarak uzak tutan ejderha, Myo Hwa'nın olayından türemiştir. Şehri ve aşkı Uisang'ı korumak için kendini kayaya dönüştürdüğü söylenir.
Yasamı boyunca kurduğu veya büyüttüğü tapınak sayıları nedeniyle Uisang'tan sık sık "Tapınak Yaratıcısı" olarak bahsedilmektedir.
Çeviri ( Translate ): _özge_
English
Uisang / 의상 ( Scholar-Monk )
Life:
Uisang ( 625–702 ) was one of the most eminent early Silla Korean scholar-monks, a close friend of Wonhyo ( 元曉 ).
He traveled to China, studying at Mount Zhongnan as a student of the influential Huayan master Zhiyan ( 智儼 ) and as a senior colleague of Fazang ( 法藏 ), with whom he established a life-long correspondence. He became an expert in Huayan ( 華嚴 ) doctrine and was the founder of the Korean Hwaeom school. Most well-known among his writings is the Hwaeom ilseung peopkye to ( Diagram of the Avataṃsaka Single Vehicle Dharmadhātu ) ( 華嚴一乘法界圖 ). This is a commentary on his mandala-like diagram haein do ('Ocean Seal'), which consists of 210 Chinese characters that express the essence of the Huayan doctrine. A full translation can be found in the appendix to Odin, 1982.
Little is known of his early life other than his father was named Hin-sin and his family name was Kim.
He is famous for his travel to Táng China with his friend, Wonhyo. At one point they were captured by border guards and held for ten days as suspected spies but were subsequently released and expelled. Late, Wonhyo left Uisang, after unknowingly drinking water from a skull in the dark. The shock of this brought about an enlightenment experience such that he felt it was unnecessary to continue to China in search of wisdom. Dismayed, but nonetheless determined, Uisang continued on his journey eventually reaching China by sea.
A Korean folk story relates how, when he was young, Uisang fell in love with a beautiful girl, Myo Hwa ( "Delicate Flower" ) but she was chosen by the king of Silla to be sent as a gift to the Chinese Emperor thus thwarting their relationship. This turned Uisang to the religious life and he became a monk. Myo Hwa in desperation tried to commit suicide on the journey in China by throwing herself in the river. However, she was rescued and nursed back to health by a family who subsequently adopted her. Many years later she met Uisang on his travels to China but he explained that he was now a monk and could not go back with her to Silla as she wished. However, he said he would visit her when his studies in China were complete. This he did ten years later. Unfortunately, Myo Hwa was not at home so Uisang left her a note and hurried to get his ship back to Silla. Myo Hwa returned and realised she had just missed him and ran down to the sea to try and catch him before he left. The ship however had already left the shore and in desperation she leapt in the water. As she hit the water she was magically transformed into a dragon by the strength of her love and she was able to follow the ship back to Silla.
Safely arrived in Silla, Uisang went on to found Buseoksa, a temple in the Gyeongsangbuk-do ( North Gyeongsang ) mountains. The temple name means "Floating Rock" and is derived from an incident in which Myo Hwa, as a dragon, scares away some bandits by magically raising a bolder into the air. She is said to have transformed herself into a rock to continue protecting the site and her lover, Uisang. ( Story related by Sunin, 1987 )
Uisang is often referred to as the "Temple Builder" because of the number of temples he established or extended during his lifetime.
Kaynak - Source
Şekline, rengine bakma, Maksadı ne ona bak!