Seeing Traditional Dress From the Tops: Exhibit Celebrates History of Hanbok and Its Modern Design Interpretations
Geleneksel Giyimi Üstlerden Görmek: Sergi Hanbokun Tarihini ve Modern Tasarım Uyarlamalarını Kutluyor
Moda gelir ve geçer. Ve antik Kore’de de bu kadın kıyafetleri için geçerliydi.
Kadınlar için olan ve etekle giyilen bir üst olan jeogorinin durumunda; kıyafet 16. yüzyılda daha geniş ve uzundu. Ama 18. yüzyılın başında, daha kısa ve dar hale geldi –modern Korelilerin daha iyi bildiği bir forma büründü.
Ancak, tarihi boyunca bir şey Kore giyim tarzları için aynı kaldı. Hep iki parçadan oluştu – üst ve alt. Ve bu takımın yarısı, jeogori, bu yıl Arumgiji Kültür Koruyucuları Derneği tarafından düzenlenen bir sergide ana rolü üstleniyor.
“Jeogori, ve Materyaller Hakkında Hikayeler” başlığını taşıyan gösteri, geleneksel Kore kıyafeti hanboktaki kadın üstlerine odaklanıyor.
![[Resim: G3jN52.jpg]](http://i.hizliresim.com/G3jN52.jpg)
2004’teki kuruluşundan beri, kar amacı gütmeyen dernek sergiler aracılığıyla geleneksel Kore kültürünün estetik değerlerini tanıtıyor. Kıyafet, yiyecek ya da konutlarla ilgili olan yıllık sergilerinin, her daim yıl boyu süren ve geleneksel sanatçılarla modern tasarımcılar ile yapılan ortak araştırma ve çalışmanın sonucu olması onların farklı yanları.
Geçen yıllarda hanboka modern bir yorum katmaya çalışan pek çok gösteri yapılmış olsa da, bunların çok azı yalnızca jeogori odaklıydı.
Bu sergiyi diğer hanbokla ilgili gösterilerden ayıran diğer bir şey de, bu gösterinin geleneksel kadın kıyafetlerinin reprodüksiyonunda kullanılabilecek yüksek kaliteli materyallerin araştırılmasına çok yatırım yapmış olması.
Bu yatırım, “Geleneksel Kadın Jeogorisi” başlıklı serginin ilk kısmında oldukça belli. Burada; ziyaretçiler Kore’nin Goguryeo Krallığı (MÖ 37- MS 668), Birleşmiş Silla Dönemi (668-935), Goryeo Hanedanlığı (918-1392) ve Joseon Hanedanlığı (1392-1910) dönemlerinden kadın kıyafetlerinin yeniden yapımlarının keyfini çıkarabilirler.
“Geleneksel kıyafet araştırmacıları için en zor görev, geçmiş dönemin hanbokunun estetiğini gerektiği gibi ifade edebilecek materyaller bulmaktır,” dedi Gachon Üniversitesi başkan yardımcısı ve Kore Kostüm Topluluğu’nun eski başkanı Cho Hyo-sook. “Üç Krallık döneminden Goryeo Hanedanlığı dönemine kadar sıkça kullanılmış olan sırma ve şile bezi gibi antik ipek kumaşları, günümüzde yapılamıyor.”
![[Resim: ZYlpQG.jpg]](http://i.hizliresim.com/ZYlpQG.jpg)
Reprodüksiyon için; sanatçılar ve tasarımcılar, resimler, mezar resimleri ve kil figürler gibi eserlerde dönemin kadınlarının nasıl tasvir edildiğini incelediler. Ayrıca Goryeo Hanedanlığından Buda heykellerinin içerisine yerleştirilmiş olan kumaş parçalarını da incelediler.
Serginin ilk kısmı; hanbokun reprodüksiyonu olsa da, burada şimdiki ve gelecek zaman var. Reprodüksiyonlar, 172 cm (5’8”) boyundaki bir kadına uyacak şekilde tasarlandı. Ayrıca, araştırmacılar antik dokuma tezgahının bir replikası yerine modern yapım teknolojilerini kullandılar.
Ancak serginin ikinci kısmı “Modern Kadınların Jeogorisi Modern Kıyafet Olarak Yeniden Yorumlanıyor”da, ziyaretçiler hanbokun şimdiki ve gelecek zamanını gerçekten deneyimleyebiliyor. Üç tasarımcı ve tasarım şirketi – Im Seon-oc, Jung Mi-sun ve RE;CODE- hanboktan ilham almış eserlerini sergiliyorlar.
![[Resim: oEJp8m.jpg]](http://i.hizliresim.com/oEJp8m.jpg)
Im’in parçaları sade, düzgün kesimli ve avangart; ancak boleroların ve spencer ceketlerin yakalarındaki metal süs gibi detaylar ve balon şeklindeki pantolonlar ve etekler hanbokun sembolik tarzlarına bariz göndermeler.
Jung; örgü jarse kullandı ve bunları yün ve pamukla birleştirdi. Çoğu parçasında farklı tarzlarda düğümler bulunmakta. “Bol kesimi nedeniyle hanbok silüeti doğrudan belli etmiyor ancak bağ şekli ve bağlama tarzı dişil güzelliği narin ve ince bir biçimde ortaya koyuyor.” diyor.
![[Resim: OEjNAD.jpg]](http://i.hizliresim.com/OEjNAD.jpg)
Öte yandan RE;CODE, bir ileri dönüşüm markası. Halktan bağışlar aldı ve bağışlanan kumaş ve hanbokları yeni işleri için kullandı. Bebek için kapitone pamuk tulumlar için bağışlanmış hanbok kullanılırken bebek için pamuk jeogori yapımında da spor eşofmanı kullanıldı. Ayrıca; arkası pileli bir örgü yelek de bir kadın elbisesi parçalanarak yapıldı ve pileli bir etek yapılırken de erkek pantolonu kullanıldı.
Arumgiji Kültür Koruyucuları Derneği başkanı Yun Gyun S. Hong “Sergi; yeni materyalleri geleneksel tasarımla ve geleneksel materyalleri modern tasarımla birleştirerek geleneksel Kore kıyafetleri için yeni olasılıklar araştırıyor.” dedi.
Korea JoongAng Daily
Geleneksel Giyimi Üstlerden Görmek: Sergi Hanbokun Tarihini ve Modern Tasarım Uyarlamalarını Kutluyor
Moda gelir ve geçer. Ve antik Kore’de de bu kadın kıyafetleri için geçerliydi.
Kadınlar için olan ve etekle giyilen bir üst olan jeogorinin durumunda; kıyafet 16. yüzyılda daha geniş ve uzundu. Ama 18. yüzyılın başında, daha kısa ve dar hale geldi –modern Korelilerin daha iyi bildiği bir forma büründü.
Ancak, tarihi boyunca bir şey Kore giyim tarzları için aynı kaldı. Hep iki parçadan oluştu – üst ve alt. Ve bu takımın yarısı, jeogori, bu yıl Arumgiji Kültür Koruyucuları Derneği tarafından düzenlenen bir sergide ana rolü üstleniyor.
“Jeogori, ve Materyaller Hakkında Hikayeler” başlığını taşıyan gösteri, geleneksel Kore kıyafeti hanboktaki kadın üstlerine odaklanıyor.
![[Resim: G3jN52.jpg]](http://i.hizliresim.com/G3jN52.jpg)
2004’teki kuruluşundan beri, kar amacı gütmeyen dernek sergiler aracılığıyla geleneksel Kore kültürünün estetik değerlerini tanıtıyor. Kıyafet, yiyecek ya da konutlarla ilgili olan yıllık sergilerinin, her daim yıl boyu süren ve geleneksel sanatçılarla modern tasarımcılar ile yapılan ortak araştırma ve çalışmanın sonucu olması onların farklı yanları.
Geçen yıllarda hanboka modern bir yorum katmaya çalışan pek çok gösteri yapılmış olsa da, bunların çok azı yalnızca jeogori odaklıydı.
Bu sergiyi diğer hanbokla ilgili gösterilerden ayıran diğer bir şey de, bu gösterinin geleneksel kadın kıyafetlerinin reprodüksiyonunda kullanılabilecek yüksek kaliteli materyallerin araştırılmasına çok yatırım yapmış olması.
Bu yatırım, “Geleneksel Kadın Jeogorisi” başlıklı serginin ilk kısmında oldukça belli. Burada; ziyaretçiler Kore’nin Goguryeo Krallığı (MÖ 37- MS 668), Birleşmiş Silla Dönemi (668-935), Goryeo Hanedanlığı (918-1392) ve Joseon Hanedanlığı (1392-1910) dönemlerinden kadın kıyafetlerinin yeniden yapımlarının keyfini çıkarabilirler.
“Geleneksel kıyafet araştırmacıları için en zor görev, geçmiş dönemin hanbokunun estetiğini gerektiği gibi ifade edebilecek materyaller bulmaktır,” dedi Gachon Üniversitesi başkan yardımcısı ve Kore Kostüm Topluluğu’nun eski başkanı Cho Hyo-sook. “Üç Krallık döneminden Goryeo Hanedanlığı dönemine kadar sıkça kullanılmış olan sırma ve şile bezi gibi antik ipek kumaşları, günümüzde yapılamıyor.”
![[Resim: ZYlpQG.jpg]](http://i.hizliresim.com/ZYlpQG.jpg)
Reprodüksiyon için; sanatçılar ve tasarımcılar, resimler, mezar resimleri ve kil figürler gibi eserlerde dönemin kadınlarının nasıl tasvir edildiğini incelediler. Ayrıca Goryeo Hanedanlığından Buda heykellerinin içerisine yerleştirilmiş olan kumaş parçalarını da incelediler.
Serginin ilk kısmı; hanbokun reprodüksiyonu olsa da, burada şimdiki ve gelecek zaman var. Reprodüksiyonlar, 172 cm (5’8”) boyundaki bir kadına uyacak şekilde tasarlandı. Ayrıca, araştırmacılar antik dokuma tezgahının bir replikası yerine modern yapım teknolojilerini kullandılar.
Ancak serginin ikinci kısmı “Modern Kadınların Jeogorisi Modern Kıyafet Olarak Yeniden Yorumlanıyor”da, ziyaretçiler hanbokun şimdiki ve gelecek zamanını gerçekten deneyimleyebiliyor. Üç tasarımcı ve tasarım şirketi – Im Seon-oc, Jung Mi-sun ve RE;CODE- hanboktan ilham almış eserlerini sergiliyorlar.
![[Resim: oEJp8m.jpg]](http://i.hizliresim.com/oEJp8m.jpg)
Im’in parçaları sade, düzgün kesimli ve avangart; ancak boleroların ve spencer ceketlerin yakalarındaki metal süs gibi detaylar ve balon şeklindeki pantolonlar ve etekler hanbokun sembolik tarzlarına bariz göndermeler.
Jung; örgü jarse kullandı ve bunları yün ve pamukla birleştirdi. Çoğu parçasında farklı tarzlarda düğümler bulunmakta. “Bol kesimi nedeniyle hanbok silüeti doğrudan belli etmiyor ancak bağ şekli ve bağlama tarzı dişil güzelliği narin ve ince bir biçimde ortaya koyuyor.” diyor.
![[Resim: OEjNAD.jpg]](http://i.hizliresim.com/OEjNAD.jpg)
Öte yandan RE;CODE, bir ileri dönüşüm markası. Halktan bağışlar aldı ve bağışlanan kumaş ve hanbokları yeni işleri için kullandı. Bebek için kapitone pamuk tulumlar için bağışlanmış hanbok kullanılırken bebek için pamuk jeogori yapımında da spor eşofmanı kullanıldı. Ayrıca; arkası pileli bir örgü yelek de bir kadın elbisesi parçalanarak yapıldı ve pileli bir etek yapılırken de erkek pantolonu kullanıldı.
Arumgiji Kültür Koruyucuları Derneği başkanı Yun Gyun S. Hong “Sergi; yeni materyalleri geleneksel tasarımla ve geleneksel materyalleri modern tasarımla birleştirerek geleneksel Kore kıyafetleri için yeni olasılıklar araştırıyor.” dedi.
Korea JoongAng Daily
"나 죽어도 부서지지 않아
죽어도 포기하지 않아
어둠 속에서 날개가 짓밟혀도
You know, I'm Unbreakable"
죽어도 포기하지 않아
어둠 속에서 날개가 짓밟혀도
You know, I'm Unbreakable"