20-11-2018, Saat: 2:04
Rethinking Mukbang: Does Watching People Eat Help or Hurt Us?
Mukbang’ı Bir Daha Düşünün: Yemek Yiyen İnsanları İzlemek Bizim için İyi mi Kötü mü?
![[Resim: nQP8W1.jpg]](https://i.hizliresim.com/nQP8W1.jpg)
Korece “yemek yeme” ve “yayınlama” sözcüklerinden türetilen bir terim olan “mukbang”ın son birkaç yıl içerisinde Kore medyasına hakim olduğunu söylemek abartı olmaz. Milyonlarca insan her gün, büyük miktarlarda iştah açıcı yiyecekler tüketerek mücadele veren insanları izleyip bir nevi doyduklarını söylüyor.
Bu tuhaf moda YouTube kanalında 2.7 milyondan fazla takipçisi olan Banzz gibi mukbang sosyal medya yıldızlarının ortaya çıkmasına olanak sağlıyor. Korea JoongAng Daily’nin yan kuruluşu olan JoongAng Ilbo’yla yaptığı bir röportajda yıllık gelirinin 1 milyar wonu (8.9 milyon dolar) aştığını dile getirdi.
Ayırca televizyonda da ünlülerin katılıp yemek yediği Olive’in “Bob Bless You”su ve Comedy TV’nin “Tasty Guys”ı gibi mukbang çoğunluklu programlara yer veriliyor.
Hatta bu çılgınlık küresel bir hal aldı. Ünlü mukbang içeriği yabancı izleyiciler tarafından da sıklıkla izleniyor. Banzz’ın videolarını izleyenlerin %20’si yurt dışından. Ddeonggaeddeong ve Fran gibi diğer ünlü mukbang yıldızları canlı yayın esnasında yabancı izleyicilerden devamlı olarak Kore’ye has yemekleri tanıtmaları gibi istekler alıyorlar.
![[Resim: LlPVO1.jpg]](https://i.hizliresim.com/LlPVO1.jpg)
Solda: Yemek yerken yayın yapan mukbang yıldızı Kanadalı YouTuber Veronica Wang (sağda), ve yanında pirinç keki yerken ona eşlik eden Stephanie Soo. Sağda: Kore’nin en ünlü mukbang yıldızlarından biri olan Banzz 5 paket baharatlı erişte yemeye hazırlanıyor.
Başarılı yabancı mukbang yıldızları arasında Bloveslife’ın sahibi Bethany Gaskin ve Kore’deki etkisi gözle görülür bir ölçüde olan Kanadalı YouTuber Veronica Wang da bulunuyor.
Kamera karşısında tükettiği yiyeceklerin çoğu kimchili erişte veya Kore’nin kızarmış tavuk zinciri BHC’nin bir tarifinden ilham alınarak yapılan peynirli halkalı çörek gibi Kore’ye ait atıştırmalıklardır. İki yabancı mukbang yıldızının toplam takipçi sayısı 2 milyon.
Mukbang’ın ünü mukbang ASMR (otonom duyusal meridyen tepki) gibi varyasyonları da beraberinde getirdi. Mukbang ASMR’de içerik oluşturucular bir mikrofon aracılığıyla izleyicilere teşvik edecek şekilde yemek yerken çıkarttıkları çıtırtılı, kıtırtılı ve sakız gibi sesleri ve fısıltılarını dinletiyorlar.
SAS adlı bir YouTuber, mukbang ASMR alanında büyük bir yıldızdır. Aloe-vera, sakızlı şeker, tavuk butu ve mochi (Japonya’ya özgü pasta) gibi farklı yiyecekler yerken izleyicilerine dinleten SAS’ın kanalının 3.57 milyondan fazla takipçisi var.
Bu bitmek bilmeyen mukbang çılgınlığı, Kore hükumetinin Temmuz’da yaptığı obeziteyle mücadele vermek adına televizyondaki ve internetteki yemek programlarına ve videolarına bir düzenleme getirmekle alakalı açıklamaya karşı halkın verdiği güçlü tepkiyi açıklıyor.
![[Resim: ZXNb9A.jpg]](https://i.hizliresim.com/ZXNb9A.jpg)
Solda: Fanlar kız grubu Mamamoo’dan Hwasa’yı MBC’nin varyete programı “I Live Alone”da gopchang (ızgara edilmiş bağırsak) yerken gördüklerinde heyecanlanmışlardı. Sağda: Comedy TV’nin “Tasty Guys” programından komedyen Moon Se-yoon domuz pirzolası yiyor.
Kore’nin hızla artan obezite oranını azaltmak amacıyla Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı 2016 yılı obezite oranı %34.8’i 2022 yılına kadar sürdürmek için ihtiyadi ve kapsayıcı özellikte obeziteyi önleme ve obeziteyle savaşma önlemlerini ana hatlarıyla belirtti.
Bakanlığın sağladığı verilere göre, düzenleme yapılmazsa Kore’deki obezite oranının 2022’ye kadar %41.5’e çıkması öngörülüyor.
Hükumetin yapacağı düzenlemeyle alakalı tartışmalar çığ gibi çoğaldığında Sağlık Bakanlığı mukbang konusunda sert önlemler almanın imkansız olduğunu söyledi.
Hükumetin bu müdahalesine karşı çıkanlar genellikle, demokratik bir ülkede yaşayan insanların istedikleri şeyleri izleme hakkından mahrum bırakılmaması gerektiğini savunurken, diğer türlü düşünenler ise, iştah duygularını aşırı derecede uyaran içeriklere maruz kalarak obezliğe teşvik eden bir ortama düzenleme getirme konusunda hükumetin rolünün önemini vurguluyorlar.
Açıkça görülüyor ki, hükumetin müdahalesine en çok karşı çıkanlar, fanlarının tutumlarını oldukça desteklediği YouTube’daki mukbang yıldızlarıdır.
Hükumetin açıklamasının ardından Banzz, Instagram’da bir hemşireden aldığı mesajın ekran görüntüsünü paylaştı. Mesajda, hemşire Banzz’ın canlı yayınını izleyerek kanserden veya sindirim organları için tedavi gördüklerinden dolayı yemek yiyemeyen bir sürü hastaya şahit olduğunu yazmış.
![[Resim: JZLoQB.jpg]](https://i.hizliresim.com/JZLoQB.jpg)
Solda: Ünlü mukbang ASMR yıldızı SAS çikolataya batırılmış marshmallow yiyor. Sağda: Mukbang ASMR videoları çeken Suell Tayland eriştesi yiyor.
Hemşire mesajda: “Sizin yayınınız sayesinde rahatlayan bu hastaları gördükten sonra duygulandım. Bu yüzden birçok hastama gerçekten ne kadar yardımcı olduğunuzu bilmenizi istedim” yazmış.
Mukbang’ın destekleyenler arasında sabah bulantısı yaşayan hamile kadınların yanı sıra kilosunu kontrol etmeye çalışan insanlar da vardır.
Şu an diyet yapmakta olan 26 yaşındaki bir kadın: “Mukbang’ın ölçüsüz bir şekilde yemek yemeye teşvik ettiğini söyleyen insanlar var. Ama benim için videoları izlerken tatmin oluyorum. Sık sık aynı videoyu birkaç kez izliyorum. Canlı yayında yemek yiyenlerin ağızlarını şapırdatmalarını tekrar ve tekrar duymak beni o tür yiyeceklerden tiksindiriyor. Başta içim gitse de, sonra o şeyden yeterince yemiş gibi hissediyorum” dedi.
Kore Obezite ve Sağlık Araştırmaları Topluluğu başkanı Oh Han-jin’e göre, mukbang’ın taklit etkisinden dolayı insanların tüketim miktarı üzerinde inkar edilemez bir etkisi vardır ama herkes izlediği şeylerden etkilenmiyor.
Oh: “Mukbang içeriğine bir düzenleme getirmek yerine, hükumetin mukbang içeriğine 10 dakikalık bir sınırlama koymak gibi yönergeler çıkarması daha uygun olacaktır” diye ekledi.
Mukbang teşvik edici de olsa, kontrol edici de olsa yemek yemek kişiye bağlıdır.
Seoul Ulusal Üniversitesi’nde Psikoloji Bölümü profesörü Kwak Geum-ju: “Kilo verme konusunda kararlı olarak katı diyetler uygulayan insanlar için mukbang izlemek, onların aslında yemek yediklerini düşünmelerine, hatta sonrasında doymuş hissetmelerine ve en nihayetinde yemek yemekten kaçınmalarına yardımcı oluyor. Ama kilo verme konusunda çok da kararlı olmayan birçok insan için mukbang izlemek, taklit etkisini tetikleyerek izleyicilerin kaçındıkları yiyecekleri aramasına yol açabilir” dedi.
Seoul Ulusal Üniversitesi Tıp Fakültesi profesörü Yoon Yeong-ho’nun en son yürüttüğü araştırma aşırı yeme ve mukbang videoları arasındaki ilişkiyi kanıtlar nitelikte.
Yoon insanların sağlık alışkanlıklarını etkileyen faktörleri belirlemek üzere 1200 kişiyi dahil ettiği bir araştırma yürüttü. Anket sonucuna göre insanların yeme alışkanlıklarını etkileyen iki en büyük etken onların yiyecek reklamlarına maruz kalma seviyeleri ve mukbang videolarıdır.
Listedeki diğer olası etkenler alkollü içki reklamları ve filmlerdeki ve televizyondaki sigara içen kişilerdir. Araştırmaya katılanların %64.2’si sağlıklarını en büyük ölçüde etkilediğini düşündükleri şeyin mukbang programlarını izlemek olduğunu söylediler.
Liverpool Üniversitesi tarafından yapılan bir anket de, sosyal medya yıldızlarının, çocukları sağlıksız yemek yemeye daha çok teşvik ettiğini ortaya çıkardı. Çalışma 176 çocuğu üç gruba ayırarak onlara sağlıksız atıştırmalıkları, sağlıklı yiyecekleri ve yiyecek olmayan ürünleri tanıtan YouTube şahsiyetleri gösterildi.
Daha sonra çocuklara havuç ve çikolatalı şeker gibi sağlıklı ve sağlıksız atıştırmalıklar verildi. Sonuç gösterdi ki, sağlıksız yiyecekler tüketen sosyal medya yıldızlarını izlemiş grup ortalama 448 kalorilik tüketirken, diğerleri 357 kalorilik tüketti.
Yeryüzü Yönetimi Enstitüsü’nün müdürü Emanuel Yi Pastreich yeme çılgınlığının duyguları deneyimleyen beynin bir bölgesi olan amigdala arzusunu harekete geçirdiğini ve bunun da entelektüalizm karşıtı bir grup kültürüyle sonuçlandığını dile getirdi.
Pastreich’in JoongAng Ilbo’daki köşe yazısına göre, düşüncesizce yemek yeme eyleminin, yemek yiyen kişinin boş ruhunu doyurmak amacıyla sarf ettiği umutsuz bir çaba olarak görülüyor ve bu kişinin ruhsal boşluğunu doldurmak için kısa zaman içinde art arda müzik videosu veya pornografik videolar izlemesiyle eşdeğer sayılıyor. Ona göre, mukbang gereksiz yemek yeme şölenidir ve de insanları anlamsızca yemek yemeleri konusunda teşvik eder.
Kaynak
Mukbang’ı Bir Daha Düşünün: Yemek Yiyen İnsanları İzlemek Bizim için İyi mi Kötü mü?
![[Resim: nQP8W1.jpg]](https://i.hizliresim.com/nQP8W1.jpg)
Korece “yemek yeme” ve “yayınlama” sözcüklerinden türetilen bir terim olan “mukbang”ın son birkaç yıl içerisinde Kore medyasına hakim olduğunu söylemek abartı olmaz. Milyonlarca insan her gün, büyük miktarlarda iştah açıcı yiyecekler tüketerek mücadele veren insanları izleyip bir nevi doyduklarını söylüyor.
Bu tuhaf moda YouTube kanalında 2.7 milyondan fazla takipçisi olan Banzz gibi mukbang sosyal medya yıldızlarının ortaya çıkmasına olanak sağlıyor. Korea JoongAng Daily’nin yan kuruluşu olan JoongAng Ilbo’yla yaptığı bir röportajda yıllık gelirinin 1 milyar wonu (8.9 milyon dolar) aştığını dile getirdi.
Ayırca televizyonda da ünlülerin katılıp yemek yediği Olive’in “Bob Bless You”su ve Comedy TV’nin “Tasty Guys”ı gibi mukbang çoğunluklu programlara yer veriliyor.
Hatta bu çılgınlık küresel bir hal aldı. Ünlü mukbang içeriği yabancı izleyiciler tarafından da sıklıkla izleniyor. Banzz’ın videolarını izleyenlerin %20’si yurt dışından. Ddeonggaeddeong ve Fran gibi diğer ünlü mukbang yıldızları canlı yayın esnasında yabancı izleyicilerden devamlı olarak Kore’ye has yemekleri tanıtmaları gibi istekler alıyorlar.
![[Resim: LlPVO1.jpg]](https://i.hizliresim.com/LlPVO1.jpg)
Solda: Yemek yerken yayın yapan mukbang yıldızı Kanadalı YouTuber Veronica Wang (sağda), ve yanında pirinç keki yerken ona eşlik eden Stephanie Soo. Sağda: Kore’nin en ünlü mukbang yıldızlarından biri olan Banzz 5 paket baharatlı erişte yemeye hazırlanıyor.
Başarılı yabancı mukbang yıldızları arasında Bloveslife’ın sahibi Bethany Gaskin ve Kore’deki etkisi gözle görülür bir ölçüde olan Kanadalı YouTuber Veronica Wang da bulunuyor.
Kamera karşısında tükettiği yiyeceklerin çoğu kimchili erişte veya Kore’nin kızarmış tavuk zinciri BHC’nin bir tarifinden ilham alınarak yapılan peynirli halkalı çörek gibi Kore’ye ait atıştırmalıklardır. İki yabancı mukbang yıldızının toplam takipçi sayısı 2 milyon.
Mukbang’ın ünü mukbang ASMR (otonom duyusal meridyen tepki) gibi varyasyonları da beraberinde getirdi. Mukbang ASMR’de içerik oluşturucular bir mikrofon aracılığıyla izleyicilere teşvik edecek şekilde yemek yerken çıkarttıkları çıtırtılı, kıtırtılı ve sakız gibi sesleri ve fısıltılarını dinletiyorlar.
SAS adlı bir YouTuber, mukbang ASMR alanında büyük bir yıldızdır. Aloe-vera, sakızlı şeker, tavuk butu ve mochi (Japonya’ya özgü pasta) gibi farklı yiyecekler yerken izleyicilerine dinleten SAS’ın kanalının 3.57 milyondan fazla takipçisi var.
Bu bitmek bilmeyen mukbang çılgınlığı, Kore hükumetinin Temmuz’da yaptığı obeziteyle mücadele vermek adına televizyondaki ve internetteki yemek programlarına ve videolarına bir düzenleme getirmekle alakalı açıklamaya karşı halkın verdiği güçlü tepkiyi açıklıyor.
![[Resim: ZXNb9A.jpg]](https://i.hizliresim.com/ZXNb9A.jpg)
Solda: Fanlar kız grubu Mamamoo’dan Hwasa’yı MBC’nin varyete programı “I Live Alone”da gopchang (ızgara edilmiş bağırsak) yerken gördüklerinde heyecanlanmışlardı. Sağda: Comedy TV’nin “Tasty Guys” programından komedyen Moon Se-yoon domuz pirzolası yiyor.
Kore’nin hızla artan obezite oranını azaltmak amacıyla Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı 2016 yılı obezite oranı %34.8’i 2022 yılına kadar sürdürmek için ihtiyadi ve kapsayıcı özellikte obeziteyi önleme ve obeziteyle savaşma önlemlerini ana hatlarıyla belirtti.
Bakanlığın sağladığı verilere göre, düzenleme yapılmazsa Kore’deki obezite oranının 2022’ye kadar %41.5’e çıkması öngörülüyor.
Hükumetin yapacağı düzenlemeyle alakalı tartışmalar çığ gibi çoğaldığında Sağlık Bakanlığı mukbang konusunda sert önlemler almanın imkansız olduğunu söyledi.
Hükumetin bu müdahalesine karşı çıkanlar genellikle, demokratik bir ülkede yaşayan insanların istedikleri şeyleri izleme hakkından mahrum bırakılmaması gerektiğini savunurken, diğer türlü düşünenler ise, iştah duygularını aşırı derecede uyaran içeriklere maruz kalarak obezliğe teşvik eden bir ortama düzenleme getirme konusunda hükumetin rolünün önemini vurguluyorlar.
Açıkça görülüyor ki, hükumetin müdahalesine en çok karşı çıkanlar, fanlarının tutumlarını oldukça desteklediği YouTube’daki mukbang yıldızlarıdır.
Hükumetin açıklamasının ardından Banzz, Instagram’da bir hemşireden aldığı mesajın ekran görüntüsünü paylaştı. Mesajda, hemşire Banzz’ın canlı yayınını izleyerek kanserden veya sindirim organları için tedavi gördüklerinden dolayı yemek yiyemeyen bir sürü hastaya şahit olduğunu yazmış.
![[Resim: JZLoQB.jpg]](https://i.hizliresim.com/JZLoQB.jpg)
Solda: Ünlü mukbang ASMR yıldızı SAS çikolataya batırılmış marshmallow yiyor. Sağda: Mukbang ASMR videoları çeken Suell Tayland eriştesi yiyor.
Hemşire mesajda: “Sizin yayınınız sayesinde rahatlayan bu hastaları gördükten sonra duygulandım. Bu yüzden birçok hastama gerçekten ne kadar yardımcı olduğunuzu bilmenizi istedim” yazmış.
Mukbang’ın destekleyenler arasında sabah bulantısı yaşayan hamile kadınların yanı sıra kilosunu kontrol etmeye çalışan insanlar da vardır.
Şu an diyet yapmakta olan 26 yaşındaki bir kadın: “Mukbang’ın ölçüsüz bir şekilde yemek yemeye teşvik ettiğini söyleyen insanlar var. Ama benim için videoları izlerken tatmin oluyorum. Sık sık aynı videoyu birkaç kez izliyorum. Canlı yayında yemek yiyenlerin ağızlarını şapırdatmalarını tekrar ve tekrar duymak beni o tür yiyeceklerden tiksindiriyor. Başta içim gitse de, sonra o şeyden yeterince yemiş gibi hissediyorum” dedi.
Kore Obezite ve Sağlık Araştırmaları Topluluğu başkanı Oh Han-jin’e göre, mukbang’ın taklit etkisinden dolayı insanların tüketim miktarı üzerinde inkar edilemez bir etkisi vardır ama herkes izlediği şeylerden etkilenmiyor.
Oh: “Mukbang içeriğine bir düzenleme getirmek yerine, hükumetin mukbang içeriğine 10 dakikalık bir sınırlama koymak gibi yönergeler çıkarması daha uygun olacaktır” diye ekledi.
Mukbang teşvik edici de olsa, kontrol edici de olsa yemek yemek kişiye bağlıdır.
Seoul Ulusal Üniversitesi’nde Psikoloji Bölümü profesörü Kwak Geum-ju: “Kilo verme konusunda kararlı olarak katı diyetler uygulayan insanlar için mukbang izlemek, onların aslında yemek yediklerini düşünmelerine, hatta sonrasında doymuş hissetmelerine ve en nihayetinde yemek yemekten kaçınmalarına yardımcı oluyor. Ama kilo verme konusunda çok da kararlı olmayan birçok insan için mukbang izlemek, taklit etkisini tetikleyerek izleyicilerin kaçındıkları yiyecekleri aramasına yol açabilir” dedi.
Seoul Ulusal Üniversitesi Tıp Fakültesi profesörü Yoon Yeong-ho’nun en son yürüttüğü araştırma aşırı yeme ve mukbang videoları arasındaki ilişkiyi kanıtlar nitelikte.
Yoon insanların sağlık alışkanlıklarını etkileyen faktörleri belirlemek üzere 1200 kişiyi dahil ettiği bir araştırma yürüttü. Anket sonucuna göre insanların yeme alışkanlıklarını etkileyen iki en büyük etken onların yiyecek reklamlarına maruz kalma seviyeleri ve mukbang videolarıdır.
Listedeki diğer olası etkenler alkollü içki reklamları ve filmlerdeki ve televizyondaki sigara içen kişilerdir. Araştırmaya katılanların %64.2’si sağlıklarını en büyük ölçüde etkilediğini düşündükleri şeyin mukbang programlarını izlemek olduğunu söylediler.
Liverpool Üniversitesi tarafından yapılan bir anket de, sosyal medya yıldızlarının, çocukları sağlıksız yemek yemeye daha çok teşvik ettiğini ortaya çıkardı. Çalışma 176 çocuğu üç gruba ayırarak onlara sağlıksız atıştırmalıkları, sağlıklı yiyecekleri ve yiyecek olmayan ürünleri tanıtan YouTube şahsiyetleri gösterildi.
Daha sonra çocuklara havuç ve çikolatalı şeker gibi sağlıklı ve sağlıksız atıştırmalıklar verildi. Sonuç gösterdi ki, sağlıksız yiyecekler tüketen sosyal medya yıldızlarını izlemiş grup ortalama 448 kalorilik tüketirken, diğerleri 357 kalorilik tüketti.
Yeryüzü Yönetimi Enstitüsü’nün müdürü Emanuel Yi Pastreich yeme çılgınlığının duyguları deneyimleyen beynin bir bölgesi olan amigdala arzusunu harekete geçirdiğini ve bunun da entelektüalizm karşıtı bir grup kültürüyle sonuçlandığını dile getirdi.
Pastreich’in JoongAng Ilbo’daki köşe yazısına göre, düşüncesizce yemek yeme eyleminin, yemek yiyen kişinin boş ruhunu doyurmak amacıyla sarf ettiği umutsuz bir çaba olarak görülüyor ve bu kişinin ruhsal boşluğunu doldurmak için kısa zaman içinde art arda müzik videosu veya pornografik videolar izlemesiyle eşdeğer sayılıyor. Ona göre, mukbang gereksiz yemek yeme şölenidir ve de insanları anlamsızca yemek yemeleri konusunda teşvik eder.
Kaynak