Theft of Artifacts Rampant Due to Legal Loopholes : Police Crack Down on Thieves, But Critics Say Laws Need to Change
Yasal Boşluklar Nedeniyle Tarihi Eser Kaçakçıları Yaygınlaştı: Polis Kaçakçılara Göz Açtırmıyor Fakat Eleştirmenler Yasanın Değişmesi Gerektiğini Söylüyor
![[Resim: aLLmZR.jpg]](http://i.hizliresim.com/aLLmZR.jpg)
Kasım 2015’teki bu arşiv fotoğrafı, polis tarafından define hırsızlarından ele geçirilen yaklaşık 800 kültürel varlığı gösteriyor. 2015’ten beri Kore polisi, geçerli yasalardaki boşluktan dolayı hızla artan kültürel miras hırsızlarına karşı soruşturmaları artırdı.
Bazen insanlar, popüler film ve romanlarda görülen hazine avcılığı hakkında büyülenmiş bir hayâle kapılabiliyorlar.
Fakat aslında antik hazine veya mezarlık hırsızlığı gerçekten de bir suçtur.
Kültürel miras eserlerinin kaçakçılığı Kore’de oldukça yaygın ve polis, failler üzerinde baskı kurarken eleştirmenler de ilgili düzenlemedeki bu aşikâr boşluğu çözmenin daha acil olduğunu söylüyor.
Joseon Hanedanlığının (1392-1910) kraliyet doktoru olan Heo Jun (1539-1615) tarafından yazılan antik bir tıbbi ansiklopedi olan “Donguibogam” buna örnek verilebilir.
Korea Gyeonggi Bukbu Eyalet Polis Teşkilatındaki dedektifler, geçen yıl ağustos ayında, Donguibogam’ın ilk baskısının bir kopyasının, Kuzey Gyeongsang’daki ünlü bir Budist tapınağında tutulduğunu ve aslında çalınan bir eser olduğu hakkında bir ihbar aldılar.
Daha derin soruşturmayla bu antik kitapları eylül ayında geri alabildiler.
Kore Ulusal Hazine Numarası 319 olan Donguibogam, 2009 yılında Unesco Dünya Kayıt Hatıralarının bir parçası olarak listelendi. İlk baskısının Kore’de bilinen üç kopyası vardır ve her birisinin Ulusal Hazine Numarası 319-1, 319-2, 319-3 olarak belirlenmiştir.
Polisin elde ettiği kopya, henüz Milli Hazine olarak belirlenmedi; fakat 1613’te basılan bir ilk baskı olduğu uzmanlar tarafından belirlendiğinden değeri milli hazine kadar ediyor. Milyarlarca won değerinde olduğuna inanılıyor.
Donguibogam, Kore polisinin temmuz ayında başlayan dört aylık özel soruşturması sonucu elde edilen 4542 kültürel mirastan sadece birisiydi.
![[Resim: GBBajy.jpg]](http://i.hizliresim.com/GBBajy.jpg)
Sol: Hazine Numarası 1008 olan manguk jeondo (tüm ulusların haritası) adlı bir 17. yüzyıl haritası da 1993-1994 yılları arasında çalındı. Sağ: Hazine Numarası 739 olan, askeri yetkili Go Hee’nin (1560-1615) Joseon dönemi portresi de 2012 yılında beri kayıp.
Yaygın Hırsızlık
Polis, kültürel varlıkların çalınmasına dâhil olan 48 kişiyi tutukladı.
Bunlardan birisi, 60 yaşındaki Budist keşişliğinden antika tüccarlığına dönmüş Lee idi.
Lee’nin 1999 yılında Donguibogam’ın ilk kopyasını Kim adındaki bir hazine hırsızından aldığı ve bunu iki yıl sonra 20 milyon won (17.286$) karşılığında tapınağa sattığı ortaya çıktı.
Polis, Kim’in yaklaşık 20 yıl önce Kuzey Gyeongsang, Gyeongju’daki birçok kültürel mirası çalmış olduğunu söyledi. Yaklaşık bin yıl kadar Silla Hanedanlığına (M.Ö. 57 – M.S. 935) başkentlik yapan ve hazine olarak kabul edilen Gyeongju’da o zamanlarda büyük ölçekli bir şehir imarı yürütülüyor ve antik evler yıkılıyordu.
Polise göre, 57 yaşındaki Kim bez çuvallarla ve ihmalkâr tedbirlerle evlere girip birçok eser çaldı. Hiçbir esere değer biçmeden Kim, bir çuval eseri sadece 100.000 wona sattı. Bu çuvallardan birinde Donguibogam vardı.
En son olarak Kültürel Miras İdaresi, hazine olarak belirlenen beş kültürel mirasın çalındığını 21 Şubat’ta web sitesinden doğruladı.
Bunlara; 1993-1994 yılları arasında çalınan, hazine numarası 1008 olan tüm dünyayı renkli ve detaylı bir şekilde tasvir eden manguk jeondo (tüm ulusların haritası) ve hazine numarası 739 olan 2012 yılında beri kayıp, askeri yetkili Go Hee’nin (1560-1615) Joseon dönemi portresini de eklediler.
Kültürel Miras İdaresi sözcülerinden biri olan Bhan Ji-yeon’a göre, şu anda ülke hazinelerinin 13’ü çalındı. Ülkenin ulusal hazinelerinde biri olan “Prens Anpyeong’un Hattı” (Ulusal hazine numarası 238) ise 13 yıl önce çalınmış.
Korea JoongAng Daily gazetesine “Devlet tarafından belirlenmiş hazinelerin mevcut durumunun denetlenmesi, görevli birimler tarafından düzenli olarak gerçekleştirilir.” açıklamalarını yapan Bhan, konunun hassasiyetinden dolayı çalınan bir hazinenin hemen halka ilan edilmediğini de ekledi.
Boşluklar Aşikâr
Asıl sarsıcı olan ise özel müzelerin çoğu kez nasıl hazine kaçakçılığına karıştıklarının tespit edilmesidir.
Örneğin tutuklanan 48 kişiden bir olan Kim, Kuzey Gyeongsang bölgesindeki özel bir müzenin 67 yaşındaki müdürüdür.
2012 yılında Lee adındaki bir hazine kaçakçısından, Çin Ming Hanedanlığının (1368?-1644) bir hukuk kitabı olan Daemyeongnyul’ü satın aldı. Aslında Kim, Joseon’un yasal sisteminin temelini oluşturan bu kitabı üç yıl müzesinde sergiledi. Kore hükümeti tarafından geçen yıl temmuz ayında 1906 numaralı hazine olduğu fark edildiğinde kendisine miras kalan bir aile hazinesi olduğunu söyledi.
Yakın dönemde, hazine değerindeki bir takım Budist kalıntıları, bir müzenin depo binasında bulundu.
Polis, geçen yılın mart ayı itibariyle 28.183 kültürel varlığın çalındığını bildirdi. Bunların sadece %17,3’ü geri alındı.
2015’ten beri polis, bu alandaki uzmanları işe alıp ve özel soruşturmalar açarak kültürel varlıkların çalınmasına ilişkin soruşturmalarını genişletiyor.
Fakat eleştirmenler, mevcut yasalardaki boşlukların gözden geçirilmesinin daha acil olduğunu söylüyorlar.
İlk olarak, kültürel varlıkların çalınması adına zaman aşımı 10 yıl ve eğer hırsızlar bu süre boyunca hazineyi elde tutarlarsa bundan çok büyük paralar kazanabilirler.
Bu yüzden, Gyeonggi Bukbu Eyalet Polis Teşkilatının iki yıllık soruşturması sonucunda tutuklanan 18 kişiden dördü mahkemeye verilemedi.
Yasadışı satış yapan biri geçen ay KBS’e “Kore antika piyasasında satılan parçaların çoğu çalınmış eserler” diye açıkladı ve “Eserleri, zaman aşımı geçene kadar saklarlar ve daha sonra piyasaya sürerler.” diye ekledi.
Eserlerin kime ait olduğunu gösteren izleri silmek için eserlere hafifçe zarar verdiklerini de söyledi.
Yararlanılan bir diğer yasal boşluk ise çalınan malların saklanması olarak da bilinir ve uzmanlara göre yasal önceliğe göre “su altında tutmak” ya da “yer altına gömmek” gibi sadece sınırlı bir şekilde uygulanır.
İşin garip yanı ise mevcut yasalardaki bu boşluklar, polisin binlerce hazineyi kurtarmasına da yardımcı oluyorlar.
Önemli olduğu kanıtlanan istihbaratı soruşturmada temin altına almak için 70 yaşlarındaki iki antika hırsızını ikna ettiler. Gyeonggi Bukbu Eyalet Polis Teşkilatından bir yetkili gazetecilere “Zaman aşımını geçtiği için onları mahkemeye veremeyeceğimizi söyledik ve en azından eserleri geri almak için onlardan bize yardım etmelerini istedik.” dedi.
KIM HYUNG-EUN
[[email protected]]
beherglas
Kaynak: Korea Joongang Daily
Yasal Boşluklar Nedeniyle Tarihi Eser Kaçakçıları Yaygınlaştı: Polis Kaçakçılara Göz Açtırmıyor Fakat Eleştirmenler Yasanın Değişmesi Gerektiğini Söylüyor
![[Resim: aLLmZR.jpg]](http://i.hizliresim.com/aLLmZR.jpg)
Kasım 2015’teki bu arşiv fotoğrafı, polis tarafından define hırsızlarından ele geçirilen yaklaşık 800 kültürel varlığı gösteriyor. 2015’ten beri Kore polisi, geçerli yasalardaki boşluktan dolayı hızla artan kültürel miras hırsızlarına karşı soruşturmaları artırdı.
Bazen insanlar, popüler film ve romanlarda görülen hazine avcılığı hakkında büyülenmiş bir hayâle kapılabiliyorlar.
Fakat aslında antik hazine veya mezarlık hırsızlığı gerçekten de bir suçtur.
Kültürel miras eserlerinin kaçakçılığı Kore’de oldukça yaygın ve polis, failler üzerinde baskı kurarken eleştirmenler de ilgili düzenlemedeki bu aşikâr boşluğu çözmenin daha acil olduğunu söylüyor.
Joseon Hanedanlığının (1392-1910) kraliyet doktoru olan Heo Jun (1539-1615) tarafından yazılan antik bir tıbbi ansiklopedi olan “Donguibogam” buna örnek verilebilir.
Korea Gyeonggi Bukbu Eyalet Polis Teşkilatındaki dedektifler, geçen yıl ağustos ayında, Donguibogam’ın ilk baskısının bir kopyasının, Kuzey Gyeongsang’daki ünlü bir Budist tapınağında tutulduğunu ve aslında çalınan bir eser olduğu hakkında bir ihbar aldılar.
Daha derin soruşturmayla bu antik kitapları eylül ayında geri alabildiler.
Kore Ulusal Hazine Numarası 319 olan Donguibogam, 2009 yılında Unesco Dünya Kayıt Hatıralarının bir parçası olarak listelendi. İlk baskısının Kore’de bilinen üç kopyası vardır ve her birisinin Ulusal Hazine Numarası 319-1, 319-2, 319-3 olarak belirlenmiştir.
Polisin elde ettiği kopya, henüz Milli Hazine olarak belirlenmedi; fakat 1613’te basılan bir ilk baskı olduğu uzmanlar tarafından belirlendiğinden değeri milli hazine kadar ediyor. Milyarlarca won değerinde olduğuna inanılıyor.
Donguibogam, Kore polisinin temmuz ayında başlayan dört aylık özel soruşturması sonucu elde edilen 4542 kültürel mirastan sadece birisiydi.
![[Resim: GBBajy.jpg]](http://i.hizliresim.com/GBBajy.jpg)
Sol: Hazine Numarası 1008 olan manguk jeondo (tüm ulusların haritası) adlı bir 17. yüzyıl haritası da 1993-1994 yılları arasında çalındı. Sağ: Hazine Numarası 739 olan, askeri yetkili Go Hee’nin (1560-1615) Joseon dönemi portresi de 2012 yılında beri kayıp.
Yaygın Hırsızlık
Polis, kültürel varlıkların çalınmasına dâhil olan 48 kişiyi tutukladı.
Bunlardan birisi, 60 yaşındaki Budist keşişliğinden antika tüccarlığına dönmüş Lee idi.
Lee’nin 1999 yılında Donguibogam’ın ilk kopyasını Kim adındaki bir hazine hırsızından aldığı ve bunu iki yıl sonra 20 milyon won (17.286$) karşılığında tapınağa sattığı ortaya çıktı.
Polis, Kim’in yaklaşık 20 yıl önce Kuzey Gyeongsang, Gyeongju’daki birçok kültürel mirası çalmış olduğunu söyledi. Yaklaşık bin yıl kadar Silla Hanedanlığına (M.Ö. 57 – M.S. 935) başkentlik yapan ve hazine olarak kabul edilen Gyeongju’da o zamanlarda büyük ölçekli bir şehir imarı yürütülüyor ve antik evler yıkılıyordu.
Polise göre, 57 yaşındaki Kim bez çuvallarla ve ihmalkâr tedbirlerle evlere girip birçok eser çaldı. Hiçbir esere değer biçmeden Kim, bir çuval eseri sadece 100.000 wona sattı. Bu çuvallardan birinde Donguibogam vardı.
En son olarak Kültürel Miras İdaresi, hazine olarak belirlenen beş kültürel mirasın çalındığını 21 Şubat’ta web sitesinden doğruladı.
Bunlara; 1993-1994 yılları arasında çalınan, hazine numarası 1008 olan tüm dünyayı renkli ve detaylı bir şekilde tasvir eden manguk jeondo (tüm ulusların haritası) ve hazine numarası 739 olan 2012 yılında beri kayıp, askeri yetkili Go Hee’nin (1560-1615) Joseon dönemi portresini de eklediler.
Kültürel Miras İdaresi sözcülerinden biri olan Bhan Ji-yeon’a göre, şu anda ülke hazinelerinin 13’ü çalındı. Ülkenin ulusal hazinelerinde biri olan “Prens Anpyeong’un Hattı” (Ulusal hazine numarası 238) ise 13 yıl önce çalınmış.
Korea JoongAng Daily gazetesine “Devlet tarafından belirlenmiş hazinelerin mevcut durumunun denetlenmesi, görevli birimler tarafından düzenli olarak gerçekleştirilir.” açıklamalarını yapan Bhan, konunun hassasiyetinden dolayı çalınan bir hazinenin hemen halka ilan edilmediğini de ekledi.
Boşluklar Aşikâr
Asıl sarsıcı olan ise özel müzelerin çoğu kez nasıl hazine kaçakçılığına karıştıklarının tespit edilmesidir.
Örneğin tutuklanan 48 kişiden bir olan Kim, Kuzey Gyeongsang bölgesindeki özel bir müzenin 67 yaşındaki müdürüdür.
2012 yılında Lee adındaki bir hazine kaçakçısından, Çin Ming Hanedanlığının (1368?-1644) bir hukuk kitabı olan Daemyeongnyul’ü satın aldı. Aslında Kim, Joseon’un yasal sisteminin temelini oluşturan bu kitabı üç yıl müzesinde sergiledi. Kore hükümeti tarafından geçen yıl temmuz ayında 1906 numaralı hazine olduğu fark edildiğinde kendisine miras kalan bir aile hazinesi olduğunu söyledi.
Yakın dönemde, hazine değerindeki bir takım Budist kalıntıları, bir müzenin depo binasında bulundu.
Polis, geçen yılın mart ayı itibariyle 28.183 kültürel varlığın çalındığını bildirdi. Bunların sadece %17,3’ü geri alındı.
2015’ten beri polis, bu alandaki uzmanları işe alıp ve özel soruşturmalar açarak kültürel varlıkların çalınmasına ilişkin soruşturmalarını genişletiyor.
Fakat eleştirmenler, mevcut yasalardaki boşlukların gözden geçirilmesinin daha acil olduğunu söylüyorlar.
İlk olarak, kültürel varlıkların çalınması adına zaman aşımı 10 yıl ve eğer hırsızlar bu süre boyunca hazineyi elde tutarlarsa bundan çok büyük paralar kazanabilirler.
Bu yüzden, Gyeonggi Bukbu Eyalet Polis Teşkilatının iki yıllık soruşturması sonucunda tutuklanan 18 kişiden dördü mahkemeye verilemedi.
Yasadışı satış yapan biri geçen ay KBS’e “Kore antika piyasasında satılan parçaların çoğu çalınmış eserler” diye açıkladı ve “Eserleri, zaman aşımı geçene kadar saklarlar ve daha sonra piyasaya sürerler.” diye ekledi.
Eserlerin kime ait olduğunu gösteren izleri silmek için eserlere hafifçe zarar verdiklerini de söyledi.
Yararlanılan bir diğer yasal boşluk ise çalınan malların saklanması olarak da bilinir ve uzmanlara göre yasal önceliğe göre “su altında tutmak” ya da “yer altına gömmek” gibi sadece sınırlı bir şekilde uygulanır.
İşin garip yanı ise mevcut yasalardaki bu boşluklar, polisin binlerce hazineyi kurtarmasına da yardımcı oluyorlar.
Önemli olduğu kanıtlanan istihbaratı soruşturmada temin altına almak için 70 yaşlarındaki iki antika hırsızını ikna ettiler. Gyeonggi Bukbu Eyalet Polis Teşkilatından bir yetkili gazetecilere “Zaman aşımını geçtiği için onları mahkemeye veremeyeceğimizi söyledik ve en azından eserleri geri almak için onlardan bize yardım etmelerini istedik.” dedi.
KIM HYUNG-EUN
[[email protected]]
beherglas
Kaynak: Korea Joongang Daily
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
Albert Camus
Albert Camus