08-11-2011, Saat: 18:31
(Son Düzenleme: 16-06-2017, Saat: 19:04, Düzenleyen: mervecimen.)
The Modern Literature of Korea / Kore Modern Edebiyatı
Aydınlanma Dönemi Edebiyatı
Kore'de Modern Edebiyatı, Choson Hanedanının Batı'dan gelen yeni fikirlerin ithalatına ve Doğu Asya'da yükselen Japon emperyalist gücün, yeni bir siyasi gerçekliğin çökmekte olan feodal toplumunun arka planına karşı oluşturuldu. Kore'nin modern edebiyatın kurulmasının ilk aşaması 19. yüzyılın ortalarından 20. yüzyıla kadar uzanır ve Aydınlanma dönemi edebiyatı (kaehwa kyemong) olarak belirlenmiştir.
Yeni Eğitim ve Kore Dili ve Edebiyatı hareketinin etkilerini büyük ölçüde Aydınlanma döneminde geleneksel modern edebiyatın değişikliği nedeniyle oldu.1894 Kabo Reformları, yeni bir eğitim markası yürürlüğüne girdikten sonra, yeni Batı-tarzı okullar kuruldu ve Batı bilgisi öğretimi için yeni ders kitapları basıldı.Aydınlanma Dönemi edebiyatı, gazete gibi yeni ortaya çıkan medya aracılığıyla toplumsal tabanını garantiledi.
Gazetelerin çoğu, Tongnip Shinmun (Bağımsız), Hwangsong Shinmun (İmparatorluk Şehir Gazetesi) Taehan Maeil Shinbo (Kore Günlük Haberler),Cheguk Shinmun (İmparatorluk Gazetesi), Mansebo (Her zaman Raporu), Taehan minbo (Koreli insanların raporu) shijoya ve kasa'ya ek olarak bütünüyle, seri halinde romanlar yayımladı. Bu kez profesyonel yazarlar bir sınıf oluşturmaya başladılar.Edebi eserlerin ticari yayımı yeni baskı tekniklerinin tanıtımı ve yayıncılık şirketlerinin ortaya çıkması ile mümkün olmuştur.
Bu dönemde, ch'angga (Şarkının yeni tipi) ve shinch'eshi (yeni şiir), yeni nazım şekilleri olarak müjdelendi. Modern chayushi formasyonu (Serbest nazım şiirine) büyük ölçüde katkıda bulunmuştur.Serbest nazım şiirinin etkisinde kalan Shinch'eshi, böylece yeni türleri şiirlerinde mümkün kıldı, geleneksel şiirin sabitlenmiş türünü bıraktı.Ch'oe Nam-son'un, Hae egeso sonyon ege (Denizden Gelen Gençlik)(1908),Kkot tugo (Çiçekleri Asağı Döşeme)ve T'aebaeksan shi (Mt. T'aebaeksan Şiirler).Ancak yeni form yeniliklerine rağmen, şiirsel ses birçok durumda politize olmuş (siyasallaşmış) , bireysel duygu ve ilk duygu ifadesi veren ,eski lirik şiire göre keskin bir tezatlik ortaya çıkmıştır.
Bu dönemde aynı zamanda aydınlanma tatları, vatanseverliğin yetiştirilmesi ve ulusal bilinci uyandırmaya dayalı olarak tasarlanmış birçok biyografik eserin ortaya çıkısı görülmüştür.Temsilci eserler,(Vatansever hanımın hikayesi) (Chang Ji-yon, 1907) Aeguk puinjon, ve Elchi Mundok (Shin Ch'ae-ho, 1908)olarak sayılabilir. Biyografiler, dönemin gerçekleri olarak adlandırılan kahraman türünün şekillerini sundu.
An Kuk-son'nun Kumsu hoeuirok (Kuşlar ve hayvanların toplantısından notlar) (1908), bu türün temsilcisidir: O, insan dünyasının Ahlaki çöküntüsüne kusur bulan hayvanların söylevlerini merkezinde toplar.
Yazarların profesyonel bir sınıfı, Yi In-jik gibi adamlar tarafından oluşturulmaya başlarken, Yi Hae-cho, Ch'oe Ch'an-shik ve Kim Ko-je, yeni bir edebi form olan shinsosol adlı(yeni roman) popüler bir okuyucu tabanını garantiledi.
Yi In-jik'in Hyoluinu (Kan Gözyaşları) (1906) ve Ensegye (Gümüş Dünya) (1908), Yi Hae-cho'nun Kumagom (Şeytani defeden Kılıç) ve Chayujong (Özgürlük zili)bunlar gibi eserler takip edilmiştir. Ch'oe Ch'an-shik'in Ch'uwolsaek (Sonbahar ayının rengi) (1912), aynı zamanda tanınmış bir eserdir. Shinsosol, Han-gul ile yazılarak tümüyle kitlesel bir popülerlik kazandı. Bu romanlar, çağdaş yaşamın gerçekliklerinin arka planına karşı aydınlatma ideallerini resmetti ve gerçekçi olmayan geçmişi aşkın parseller onların dünyalarında bulunmaz. "Ters zaman" ilk olarak yapısal bir teknik olarak shinsosol da uygulandı.
Yazarlar ayrıca, onları modern romanın formuna daha yakın hale getiren anadili kullanan bir düzyazı tarzını benimsedi.
Ancak 1910 yılında, Kore Japonların eline geçmesinin sonrasında, Shinsosol karakteri değişmeye başladı. Daha sonraki çalışmalarında, bireysel karakterlerin kaderine daha fazla ağırlık verdi ve sıradan ask-mücadeleleri daha da belirginleşmiştir.
English
The Literature of the Enlightenment Period
Korean modern literature was formed against the background of the crumbling feudalistic society of the Choson Dynasty, the importation of new ideas from the West, and the new political reality of rising Japanese imperial power in East Asia. The first stage in the establishment of Korea's modern literature extends from the mid-19th century to the early 20th century, and is designated as the literature of the Enlightenment (kaehwa kyemong) period.
The change from traditional to modern literature during the Enlightenment period was largely due to the effects of the New Education and the Korean Language and Literature movement. After the Kabo Reforms of 1894, a new brand of education was enforced, new Western-style schools were established, and new textbooks for teaching Western knowledge were published. The literature of the Enlightenment Period secured its social base through newly emerged media like newspapers. Most newspapers, including the Tongnip Shinmun (The Independent), Hwangsong Shinmun (The Imperial City Newspaper), Taehan maeil Shinbo (Korean Daily News), Cheguk Shinmun (Imperial Newspaper), Mansebo (The Forever Report), Taehan minbo (The Korean People's Report) all published serial novels, as well as shijo, and kasa. It was at this time that a class of professional writers also began to form. Commercial publishing of literary works became possible with the introduction of new printing techniques and the emergence of publishing companies.
In this period, the ch'angga (new type of song) and the shinch'eshi (new poetry) were hailed as the new poetic forms. They contributed greatly to the formation of the modern chayushi (free verse poem). Receiving their influence from free verse poetry, the shinch'eshi abandoned the fixed meter of traditional poetry, thus making new genres possible in poems like Ch'oe Nam-son's Hae egeso sonyon ege (From the Sea to the Youth) (1908), Kkot tugo (Laying Down the Flowers) and T'aebaeksan shi (Poems of Mt. T'aebaeksan). But despite the novelty of the new forms, there were also many instances where the poetic voice was politicized, a sharp contrast to the lyric poetry of old, which gave primary expression to individual sentiment and feeling.
This period also saw the emergence of many biographical works based on enlightenment tastes, designed to cultivate patriotism and awaken the national consciousness. Representative works include, Aeguk puinjon (Tale of the Patriotic Lady) (Chang Ji-yon, 1907) and Elchi Mundok (Shin Ch'ae-ho, 1908). The biographies presented images of the kind of hero called for by the realities of the period. An Kuk-son's Kumsu hoeuirok (Notes From the Meeting of the Birds and Beasts) (1908) is the representative of this kind of work: it centers around the orations of animals who criticize the human world's moral depravity.
While a professional class of writers began to be formed by men like Yi In-jik, Yi Hae-cho, Ch'oe Ch'an-shik and Kim Ko-je, a new literary form called the shinsosol (new novel) secured a popular readership base. Yi In-jik's Hyoluinu (Tears of Blood) (1906) and Ensegye (The Silver World) (1908), were followed by Yi Hae-cho's Kumagom (The Demon-Ousting Sword) and Chayujong (The Freedom Bell). Ch'oe Ch'an-shik's Ch'uwolsaek (The Color of the Autumn Moon) (1912) is also a well-known work. The shinsosol, all written in Han-gul, achieved mass popularity. These novels portrayed Enlightenment ideals against the background of the realities of contemporary life, and the unrealistic, transcendental worlds of old are not found in their plots. It was in the shinsosol that "time reversal" was first applied as a structural technique. The authors also adopted a vernacular prose style that brought them closer to the form of the modern novel. However, in the wake of the Japanese takeover of Korea in 1910, the character of the shinsosol began to change. The later works gave more weight to the fates of individual characters, and commonplace love-struggles became more prominent.
Kaynak / Source
Aydınlanma Dönemi Edebiyatı
Kore'de Modern Edebiyatı, Choson Hanedanının Batı'dan gelen yeni fikirlerin ithalatına ve Doğu Asya'da yükselen Japon emperyalist gücün, yeni bir siyasi gerçekliğin çökmekte olan feodal toplumunun arka planına karşı oluşturuldu. Kore'nin modern edebiyatın kurulmasının ilk aşaması 19. yüzyılın ortalarından 20. yüzyıla kadar uzanır ve Aydınlanma dönemi edebiyatı (kaehwa kyemong) olarak belirlenmiştir.
Yeni Eğitim ve Kore Dili ve Edebiyatı hareketinin etkilerini büyük ölçüde Aydınlanma döneminde geleneksel modern edebiyatın değişikliği nedeniyle oldu.1894 Kabo Reformları, yeni bir eğitim markası yürürlüğüne girdikten sonra, yeni Batı-tarzı okullar kuruldu ve Batı bilgisi öğretimi için yeni ders kitapları basıldı.Aydınlanma Dönemi edebiyatı, gazete gibi yeni ortaya çıkan medya aracılığıyla toplumsal tabanını garantiledi.
Gazetelerin çoğu, Tongnip Shinmun (Bağımsız), Hwangsong Shinmun (İmparatorluk Şehir Gazetesi) Taehan Maeil Shinbo (Kore Günlük Haberler),Cheguk Shinmun (İmparatorluk Gazetesi), Mansebo (Her zaman Raporu), Taehan minbo (Koreli insanların raporu) shijoya ve kasa'ya ek olarak bütünüyle, seri halinde romanlar yayımladı. Bu kez profesyonel yazarlar bir sınıf oluşturmaya başladılar.Edebi eserlerin ticari yayımı yeni baskı tekniklerinin tanıtımı ve yayıncılık şirketlerinin ortaya çıkması ile mümkün olmuştur.
Bu dönemde, ch'angga (Şarkının yeni tipi) ve shinch'eshi (yeni şiir), yeni nazım şekilleri olarak müjdelendi. Modern chayushi formasyonu (Serbest nazım şiirine) büyük ölçüde katkıda bulunmuştur.Serbest nazım şiirinin etkisinde kalan Shinch'eshi, böylece yeni türleri şiirlerinde mümkün kıldı, geleneksel şiirin sabitlenmiş türünü bıraktı.Ch'oe Nam-son'un, Hae egeso sonyon ege (Denizden Gelen Gençlik)(1908),Kkot tugo (Çiçekleri Asağı Döşeme)ve T'aebaeksan shi (Mt. T'aebaeksan Şiirler).Ancak yeni form yeniliklerine rağmen, şiirsel ses birçok durumda politize olmuş (siyasallaşmış) , bireysel duygu ve ilk duygu ifadesi veren ,eski lirik şiire göre keskin bir tezatlik ortaya çıkmıştır.
Bu dönemde aynı zamanda aydınlanma tatları, vatanseverliğin yetiştirilmesi ve ulusal bilinci uyandırmaya dayalı olarak tasarlanmış birçok biyografik eserin ortaya çıkısı görülmüştür.Temsilci eserler,(Vatansever hanımın hikayesi) (Chang Ji-yon, 1907) Aeguk puinjon, ve Elchi Mundok (Shin Ch'ae-ho, 1908)olarak sayılabilir. Biyografiler, dönemin gerçekleri olarak adlandırılan kahraman türünün şekillerini sundu.
An Kuk-son'nun Kumsu hoeuirok (Kuşlar ve hayvanların toplantısından notlar) (1908), bu türün temsilcisidir: O, insan dünyasının Ahlaki çöküntüsüne kusur bulan hayvanların söylevlerini merkezinde toplar.
Yazarların profesyonel bir sınıfı, Yi In-jik gibi adamlar tarafından oluşturulmaya başlarken, Yi Hae-cho, Ch'oe Ch'an-shik ve Kim Ko-je, yeni bir edebi form olan shinsosol adlı(yeni roman) popüler bir okuyucu tabanını garantiledi.
Yi In-jik'in Hyoluinu (Kan Gözyaşları) (1906) ve Ensegye (Gümüş Dünya) (1908), Yi Hae-cho'nun Kumagom (Şeytani defeden Kılıç) ve Chayujong (Özgürlük zili)bunlar gibi eserler takip edilmiştir. Ch'oe Ch'an-shik'in Ch'uwolsaek (Sonbahar ayının rengi) (1912), aynı zamanda tanınmış bir eserdir. Shinsosol, Han-gul ile yazılarak tümüyle kitlesel bir popülerlik kazandı. Bu romanlar, çağdaş yaşamın gerçekliklerinin arka planına karşı aydınlatma ideallerini resmetti ve gerçekçi olmayan geçmişi aşkın parseller onların dünyalarında bulunmaz. "Ters zaman" ilk olarak yapısal bir teknik olarak shinsosol da uygulandı.
Yazarlar ayrıca, onları modern romanın formuna daha yakın hale getiren anadili kullanan bir düzyazı tarzını benimsedi.
Ancak 1910 yılında, Kore Japonların eline geçmesinin sonrasında, Shinsosol karakteri değişmeye başladı. Daha sonraki çalışmalarında, bireysel karakterlerin kaderine daha fazla ağırlık verdi ve sıradan ask-mücadeleleri daha da belirginleşmiştir.
English
The Literature of the Enlightenment Period
Korean modern literature was formed against the background of the crumbling feudalistic society of the Choson Dynasty, the importation of new ideas from the West, and the new political reality of rising Japanese imperial power in East Asia. The first stage in the establishment of Korea's modern literature extends from the mid-19th century to the early 20th century, and is designated as the literature of the Enlightenment (kaehwa kyemong) period.
The change from traditional to modern literature during the Enlightenment period was largely due to the effects of the New Education and the Korean Language and Literature movement. After the Kabo Reforms of 1894, a new brand of education was enforced, new Western-style schools were established, and new textbooks for teaching Western knowledge were published. The literature of the Enlightenment Period secured its social base through newly emerged media like newspapers. Most newspapers, including the Tongnip Shinmun (The Independent), Hwangsong Shinmun (The Imperial City Newspaper), Taehan maeil Shinbo (Korean Daily News), Cheguk Shinmun (Imperial Newspaper), Mansebo (The Forever Report), Taehan minbo (The Korean People's Report) all published serial novels, as well as shijo, and kasa. It was at this time that a class of professional writers also began to form. Commercial publishing of literary works became possible with the introduction of new printing techniques and the emergence of publishing companies.
In this period, the ch'angga (new type of song) and the shinch'eshi (new poetry) were hailed as the new poetic forms. They contributed greatly to the formation of the modern chayushi (free verse poem). Receiving their influence from free verse poetry, the shinch'eshi abandoned the fixed meter of traditional poetry, thus making new genres possible in poems like Ch'oe Nam-son's Hae egeso sonyon ege (From the Sea to the Youth) (1908), Kkot tugo (Laying Down the Flowers) and T'aebaeksan shi (Poems of Mt. T'aebaeksan). But despite the novelty of the new forms, there were also many instances where the poetic voice was politicized, a sharp contrast to the lyric poetry of old, which gave primary expression to individual sentiment and feeling.
This period also saw the emergence of many biographical works based on enlightenment tastes, designed to cultivate patriotism and awaken the national consciousness. Representative works include, Aeguk puinjon (Tale of the Patriotic Lady) (Chang Ji-yon, 1907) and Elchi Mundok (Shin Ch'ae-ho, 1908). The biographies presented images of the kind of hero called for by the realities of the period. An Kuk-son's Kumsu hoeuirok (Notes From the Meeting of the Birds and Beasts) (1908) is the representative of this kind of work: it centers around the orations of animals who criticize the human world's moral depravity.
While a professional class of writers began to be formed by men like Yi In-jik, Yi Hae-cho, Ch'oe Ch'an-shik and Kim Ko-je, a new literary form called the shinsosol (new novel) secured a popular readership base. Yi In-jik's Hyoluinu (Tears of Blood) (1906) and Ensegye (The Silver World) (1908), were followed by Yi Hae-cho's Kumagom (The Demon-Ousting Sword) and Chayujong (The Freedom Bell). Ch'oe Ch'an-shik's Ch'uwolsaek (The Color of the Autumn Moon) (1912) is also a well-known work. The shinsosol, all written in Han-gul, achieved mass popularity. These novels portrayed Enlightenment ideals against the background of the realities of contemporary life, and the unrealistic, transcendental worlds of old are not found in their plots. It was in the shinsosol that "time reversal" was first applied as a structural technique. The authors also adopted a vernacular prose style that brought them closer to the form of the modern novel. However, in the wake of the Japanese takeover of Korea in 1910, the character of the shinsosol began to change. The later works gave more weight to the fates of individual characters, and commonplace love-struggles became more prominent.
Kaynak / Source