Tarihi Baglar Güney Kore'ye Zeytinyagi Ihracatimizi Arttiracak
Zeytin ve Zeytinyagi Tanitim Komitesi (ZZTK), Güney Kore’yi hedef Pazar olarak belirledi. Seul’de 12-15 Mayis 2010 tarihlerinde düzenlenen Seoul Food & Hotel fuarina katilan ZZTK, iki ülke arasinda tarihi baglar sayesinde Türkiye’ye duyulan sempatiyi kullanarak pazardaki konumunu güçlendirmek istiyor.
50 milyon nüfusu ve 20 bin dolar civari kisi basi milli geliri ile dünyanin en büyük 12. Ekonomik gücü olan Güney Kore’nin 12 milyonu asan nüfusu bulunan baskenti Seul’de 12-15 Mayis 2010 tarihlerinde düzenlenen Seoul Food & Hotel fuarina katilan ZZTK Japonlardan sonra Korelilerin de Türk Zeytin ve Zeytinyagina ilgisini çekti.
Tarihi baglardan dolayi Türkiye’yi kardes ülke olarak gördüklerini söyleyen Koreliler, Türk Zeytin ve Zeytinyagi ile tanismaktan büyük keyif aldilar. 4 günlük fuar süresince ZZTK standini ziyaretçilere 5 ayri bölgenin naturel sizma zeytinyaglari, siyah ve yesil zeytin ile zeytin ezmesi ve soslu yesil zeytin sunuldu. Fuarin en ilgi çeken satndlarinin basinda gelen ZZTK ayrica, tadimi yapilan 5 bölge zeytinyagi için bir de anket düzenledi. 464 kisinin katildigi anket sonucunda; Akhisar bölgesi yüzde 33, Ayvalik yüzde 21, Aydin yüzde 20, Mut yüzde 15 ve Edremit yüzde 11 oraninda begenildi. Ziyaretçiler ayrica, özellikle yesil zeytin ve soslu yesil zeytinlere ayri ilgi gösterdiler.
Seul Büyükelçimiz Erdogan Iscan standi ziyaretinde Komite Baskan Vekili Metin Ölken ve komite üyesi Emre Uygun ile pazar hakkinda bilgi alisverisinde bulundu. Sayin Büyükelçimiz Iscan’in ziyareti sirasinda yapilan degerlendirmede; Güney Kore’nin gida pazarinda ülkemizin önünün açik oldugu, ancak, tanitim faaliyetlerine mutlak surette koordinasyon ve plan içerisinde sistematik bir sekilde devam edilmesinin önemi üzerinde duruldu.
ZZTK ayrica fuarda 2 ayri günde 2 seminer düzenledi. 2 bölümden olusan seminerlerde öncelikle Türk Zeytin ve Zeytinyagi hakkinda genel bilgileri içeren bir sunum Baskan Vekili Metin Ölken tarafindan yapilirken 2. Bölümde Naturel Sizma Zeytinyagi tadimi hakkinda bilgilendirici bir sunum sonrasinda Ege Zeytin ve Zeytinyagi Ihracatçilari Birligi Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Alhat tarafindan katilimcilara uygulamali olarak bölge zeytinyaglari tattirilirken ayrica zeytin çesitlerimizden de ikramda bulunuldu. Mustafa Alhat Korelilerin tadim konusuna oldukça ilgi gösterdiklerini, bu tip aktivitelerle daha genis kitlelere ulasilmasinin önemli oldugunu ifade etti.
Kore 2005 yilinda 30.000 ton zeytinyagi ithal etmisken bu rakam son yillarda 10.000 ton seviyesine kadar gerilemistir. Ülkemizin Kore pazarindaki payi ise yüzde 3’ler civarindadir. Komite Baskan Vekili Metin Ölken ithalat rakamindaki bu düsüsle ilgili yaptiklari görüsmelerde asil sorunun Kore mutfak aliskanliklari oldugunu belirlediklerini söyledi. Kore mutfaginda kizartmanin ön planda olmasi ve kizartmalarda özellike sizma zeytinyagi kullanimi sonrasinda istedikleri sonucu bulamamalarinin Kore’deki tüketim azalisinin ana sebebi oldugunu söyleyen Ölken, “Kore mutfaginda kizartmalarda rafine veya riviera zeytinyagi kullanimi konusunda özel çalisma yapilmasi yerinde olacaktir. Ayrica, Güney Kore’de private label olarak tabir ettigimiz zeytinyagi ihracatçisi firmalarin Güney Kore’li firmalarin markalari ile üretim seklinin agirlikta oldugunu gördük” dedi.
Diger Uzakdogu ülkelerinde oldugu gibi Kore’de zeytin tüketiminin yok denecek kadar az oldugunu belirten ZZTK Yönetim Kurulu Üyesi Emre Uygun, Güney Kore’nin yillik zeytin ithalatinin 1.500 ton civarinda oldugunu, ülke olarak ise Güney Kore’ye ihracatimizin olmadigini, marketlerde yaptiklari incelemelerde raflarda çok çok az Ispanya orijinli zeytin gördüklerini söyledi.
Ege Ihracatçi Birlikleri / 19.Mayis.2010