28-12-2016, Saat: 19:04
Shamanism in Ancient Korea
![[Resim: bkBYQb.jpg]](http://i.hizliresim.com/bkBYQb.jpg)
Şamanizm, tarih öncesi zamanlardan günümüz modern çağa kadar Kore'de yaygın bir şekilde uygulanmıştır. Kuzeydoğu Asya ve Arktik kültür kökenli bir inançtır. Şamanizm terimi o tarihten bu yana birçok farklı kültürde daha geniş bir anlam kazanmış olsa da, Antik Kore'de orijinalliğini korumuştur. Şamanlar yetkilerini, kendi değerlerine bağlı insanlara verirdi. Dolayısıyla, bu bir din değildir ve hiyerarşik papazlık, kitap veya uymaları gereken herhangi bir dogma yoktur. Kore'nin kayıtlara geçen tarihinin çoğunda Budizm resmi devlet diniydi ancak Şamanizm sıradan, büyük çoğunluğu köylü olan insanlar için önemini korumaya devam etmiştir. Antik Kore kültürüne etkisi, günümüze kadar gelen en somut sanat dalı ile mimarlık, edebiyat ve müzik olmuştur.
Şamanizm'de, yaşadığımız dünya yanında başka bir dünya olduğu ve bu ruh dünyasında, insan ilişkilerini etkileyebilecek iyi ve kötü varlıklar olduğuna inanılır. Bir Şaman, bu ruhlarla temas kurmakla kalmayıp, onların dünyalarına girme yeteneğine sahiptir. Bir kut ritüelinde, bir ruh veya belirli bir tanrı, şamanın bedenine geçici olarak sahip olabilir ve insanlarla konuşabilir. Şamanlar, iyileştici güçleri ile de biliniyor.
Kadın şamanlar mudang olarak bilinirken, erkekler paksu ya da pansu olarak biliniyordu.
Şamanların bir bedenle veya herhangi bir dini sorumlulukla bağlantısı yoktur.
Birçok insan bu dünya ve ruh dünyası arasında bir araç olarak görev yapma yeteneklerine inanırdı. Bir grup ruh, özellikle chosang ve atalarının ruhları, kötü ruh olarak görülürdü ve her türlü olumsuzluktan sorumlu tutulurdu. Bir şaman, kötü ruhlarla temas kurmak ve huzursuzluklarının sebebini öğrenmek için görevlendirildi. Ancak böyle kötü ruhlar insanları rahat bırakabilirdi.
Diğer Dinlerle İlişkisi
Goryeo hanedanlığından (918 - 1392 CE) sonraki dönemde, Konfüçyüsçü ilkeler ve Budizm önem kazanırken, Şamanizm hükumet ve devlet işleri üzerindeki etkisi açısından azaldı. Bazı kraliçeler kendi kişisel şamanlarını kullanıyorlardı ve şamanlar ciddi kuraklık ya da sel gibi kriz zamanlarında hükumetler tarafından çağrılıyorlardı, ancak 14. yüzyılda Joseon hanedanlığı döneminde, şamanları kraliyet mahkemesinden çıkarmaya yönelik belirli önlemler alındı.
Tüm şamanların tescilli olması gerekiyordu ve faaliyetlerini denetlemek üzere bir hükumet görevlisi atandı. Bunun nedeni Neo-Konfüçyüsçülük'ün benimsenmesiydi. Halkın dini uzun süredir şamanizm, aminizm, Budizm, Taoizm ve Konfüçyüsçülükten oluşan eklektik bir karışım içindeydi. Ve bu karışım, Kore halk sanatında eklektik imgelerle kanıtlanmıştır.
Şaman Sanatı
Şaman resimleri, genellikle bir artist ya da şaman tarafında bir kut ritüelini deneyimlemek için ipek, kağıt ve pamuktan yapılırdı. Bu resimler perspektif sunma çabası içerisine girmeden çizilen cesaret ve canlılığa sahip resimlerdir. Konuları, büyük sıklıkla görülen tanrı figürleri ile oldukça sınırlıdır. Dağ Tanrısı Sansin oldukça sevilen bir kişidir ve uzun beyaz sakallı, genellikle haberci kaplanı eşliğinde, çam ağacının altında oturan yaşlı bir adam olarak resmedilmiştir. Güneş ve ay ruhları da dahil olmak üzere diğer popüler tanrılar sırasıyla Yongwang, Ejder Kralı, Haenim ve Talnim'dir. Bazı tanrılar Budist kökenlidir, örneğin ritüellerde şamanlar tarafından kullanılan pek çok kağıt üzerinde Sambul Chesok veya Üç Buddha resmi görünür.
Ritüeller sırasında bu resimler duvarlara asılır, eğer dışarıda olacaksa panolara yerleştirilir veya iplere asılır. Bu tablolarda kullanılan en yaygın renkler beyaz, mavi ve sarıdır. Resimlerde genellikle Budizm unsurları bulunur, aslında Budist keşişler resimleri boyamakla yükümlüdürler. Bu yüzden resimler hem Buddha hem de Chansong, Yedi Yıldız ruhu ve Büyük Ayı'nın yanı sıra kuzey kutup yıldızı ve dokuz gezegen gibi takımyıldızları, şamanizm için önemli Şaman figürleri içerebilir. Bu karışık tarz resimlerde kırmızı, şamanistik eserlerden çok daha fazla kullanılır. Bir başka resim biçimi pujok, kötü ruhları uzak tutmak için kapılara, duvarlara ve sandıklara asılır. Bunlar çoğunlukla kaplan, köpek, horoz ve aslan olarak resmedilir. Şamanizm Budist mimarisini etkilemiştir. Budist heykeltraşlığı da şaman ikonografisinden ilham almıştır. Örnekler Paju'da ve Nonsan'daki Kwanchok tapınağında bulunabilir.
Mark Cartwright
Kaynak
Çeviri: Yüsra JaeJoong
![[Resim: ZM9J1V.jpg]](http://i.hizliresim.com/ZM9J1V.jpg)
![[Resim: bkBYQb.jpg]](http://i.hizliresim.com/bkBYQb.jpg)
Şamanizm, tarih öncesi zamanlardan günümüz modern çağa kadar Kore'de yaygın bir şekilde uygulanmıştır. Kuzeydoğu Asya ve Arktik kültür kökenli bir inançtır. Şamanizm terimi o tarihten bu yana birçok farklı kültürde daha geniş bir anlam kazanmış olsa da, Antik Kore'de orijinalliğini korumuştur. Şamanlar yetkilerini, kendi değerlerine bağlı insanlara verirdi. Dolayısıyla, bu bir din değildir ve hiyerarşik papazlık, kitap veya uymaları gereken herhangi bir dogma yoktur. Kore'nin kayıtlara geçen tarihinin çoğunda Budizm resmi devlet diniydi ancak Şamanizm sıradan, büyük çoğunluğu köylü olan insanlar için önemini korumaya devam etmiştir. Antik Kore kültürüne etkisi, günümüze kadar gelen en somut sanat dalı ile mimarlık, edebiyat ve müzik olmuştur.
Şamanizm'de, yaşadığımız dünya yanında başka bir dünya olduğu ve bu ruh dünyasında, insan ilişkilerini etkileyebilecek iyi ve kötü varlıklar olduğuna inanılır. Bir Şaman, bu ruhlarla temas kurmakla kalmayıp, onların dünyalarına girme yeteneğine sahiptir. Bir kut ritüelinde, bir ruh veya belirli bir tanrı, şamanın bedenine geçici olarak sahip olabilir ve insanlarla konuşabilir. Şamanlar, iyileştici güçleri ile de biliniyor.
Kadın şamanlar mudang olarak bilinirken, erkekler paksu ya da pansu olarak biliniyordu.
Şamanların bir bedenle veya herhangi bir dini sorumlulukla bağlantısı yoktur.
Birçok insan bu dünya ve ruh dünyası arasında bir araç olarak görev yapma yeteneklerine inanırdı. Bir grup ruh, özellikle chosang ve atalarının ruhları, kötü ruh olarak görülürdü ve her türlü olumsuzluktan sorumlu tutulurdu. Bir şaman, kötü ruhlarla temas kurmak ve huzursuzluklarının sebebini öğrenmek için görevlendirildi. Ancak böyle kötü ruhlar insanları rahat bırakabilirdi.
Diğer Dinlerle İlişkisi
Goryeo hanedanlığından (918 - 1392 CE) sonraki dönemde, Konfüçyüsçü ilkeler ve Budizm önem kazanırken, Şamanizm hükumet ve devlet işleri üzerindeki etkisi açısından azaldı. Bazı kraliçeler kendi kişisel şamanlarını kullanıyorlardı ve şamanlar ciddi kuraklık ya da sel gibi kriz zamanlarında hükumetler tarafından çağrılıyorlardı, ancak 14. yüzyılda Joseon hanedanlığı döneminde, şamanları kraliyet mahkemesinden çıkarmaya yönelik belirli önlemler alındı.
Tüm şamanların tescilli olması gerekiyordu ve faaliyetlerini denetlemek üzere bir hükumet görevlisi atandı. Bunun nedeni Neo-Konfüçyüsçülük'ün benimsenmesiydi. Halkın dini uzun süredir şamanizm, aminizm, Budizm, Taoizm ve Konfüçyüsçülükten oluşan eklektik bir karışım içindeydi. Ve bu karışım, Kore halk sanatında eklektik imgelerle kanıtlanmıştır.
Şaman Sanatı
Şaman resimleri, genellikle bir artist ya da şaman tarafında bir kut ritüelini deneyimlemek için ipek, kağıt ve pamuktan yapılırdı. Bu resimler perspektif sunma çabası içerisine girmeden çizilen cesaret ve canlılığa sahip resimlerdir. Konuları, büyük sıklıkla görülen tanrı figürleri ile oldukça sınırlıdır. Dağ Tanrısı Sansin oldukça sevilen bir kişidir ve uzun beyaz sakallı, genellikle haberci kaplanı eşliğinde, çam ağacının altında oturan yaşlı bir adam olarak resmedilmiştir. Güneş ve ay ruhları da dahil olmak üzere diğer popüler tanrılar sırasıyla Yongwang, Ejder Kralı, Haenim ve Talnim'dir. Bazı tanrılar Budist kökenlidir, örneğin ritüellerde şamanlar tarafından kullanılan pek çok kağıt üzerinde Sambul Chesok veya Üç Buddha resmi görünür.
Ritüeller sırasında bu resimler duvarlara asılır, eğer dışarıda olacaksa panolara yerleştirilir veya iplere asılır. Bu tablolarda kullanılan en yaygın renkler beyaz, mavi ve sarıdır. Resimlerde genellikle Budizm unsurları bulunur, aslında Budist keşişler resimleri boyamakla yükümlüdürler. Bu yüzden resimler hem Buddha hem de Chansong, Yedi Yıldız ruhu ve Büyük Ayı'nın yanı sıra kuzey kutup yıldızı ve dokuz gezegen gibi takımyıldızları, şamanizm için önemli Şaman figürleri içerebilir. Bu karışık tarz resimlerde kırmızı, şamanistik eserlerden çok daha fazla kullanılır. Bir başka resim biçimi pujok, kötü ruhları uzak tutmak için kapılara, duvarlara ve sandıklara asılır. Bunlar çoğunlukla kaplan, köpek, horoz ve aslan olarak resmedilir. Şamanizm Budist mimarisini etkilemiştir. Budist heykeltraşlığı da şaman ikonografisinden ilham almıştır. Örnekler Paju'da ve Nonsan'daki Kwanchok tapınağında bulunabilir.
Mark Cartwright
Kaynak
Çeviri: Yüsra JaeJoong
![[Resim: ZM9J1V.jpg]](http://i.hizliresim.com/ZM9J1V.jpg)
You're a sky
full of stars
![[Resim: 0E8dXo.gif]](https://i.hizliresim.com/0E8dXo.gif)
full of stars
![[Resim: 0E8dXo.gif]](https://i.hizliresim.com/0E8dXo.gif)