12-12-2016, Saat: 0:44
(Son Düzenleme: 27-01-2017, Saat: 0:36, Düzenleyen: Yüsra JaeJoong.)
Buddhism and Buddhist Art in Korea
Kore Sanatında Dini Etki
Kore Sanatında Dini Etki
![[Resim: 77g2b5.jpg]](http://i.hizliresim.com/77g2b5.jpg)
Geleneksel Kore sanatı ve kültüründe manzara resminin önemi neydi? Manzara resmi Kore’de nasıl gelişti? Kore manzara resminin ayırt edici özellikleri nelerdir?
Kore'de, manzara resimleri - Batı dünyasındaki figür resimlerinden ya da tarihsel resimlerden ziyade - doğanın kendisi kutsal sayıldığından, en başta gelen form haline gelmiştir. Doğa yaşayan bir varlık olarak görülüyordu. Hem insan hayatının ayrılmaz bir parçasını hem de daha üstün manevi varlığı sembolize eder. Böyle bir doğa anlayışı, her kültür kendi felsefesinin ve ilgili ritüellerinin varyasyonlarını geliştirirken, Çin ve Japonya tarafından da paylaşıldı. Buna bağlı yüksek idealler göz önüne alındığında, bu muazzam ve üstün doğayı veya manzarayı iki boyutlu bir yüzeye aktarmak sanatçılara meydan okurken manzara resminin konumunu yükseltti.
Manzara resminin Kore'de üstün sanat formuna dönüşmesinin bir başka nedeni, Çin'den gelen Konfüçyusçuluk ve Neo-Konfüçyusçuluğun egemenliğiydi. Bu felsefe, diğer şeylerin yanı sıra, akıl ve alçakgönüllülüğün geliştirmesini öngörürdü. Sanata uyarlarsak, insan figürlerinin resimleri, yani fiziksel bedenin, insanların sıradan faaliyetlerinin, hatta insan faaliyetine veya başarısına odaklanan tarihi bölümlerin ikincil olduğunu kastediyordu. Bunun yerine manzara resmi, zekanın ve insanların ötesindeki büyük dünyanın keşfi ve ifadesi için araç olarak ortaya çıktı. Resim türlerinin gelişmesiyle birlikte, figür resmi 18. yüzyıla kadar Kore sanat tarihinin önemli bir parçası olmadı.
Manzara resmi hemen şekillenmedi. Kore’de Üç Krallık Döneminden (M.Ö 57 – M.S 668) en eski manzara tasviri, bağımsız bir resim türü olarak değil, basit arka plan öğeleri olarak gözükmekteydi. Örneğin, 5. yüzyıla ait mezar duvar resimlerinde avlanmak gibi eylemlere benzeyen figürlerin etrafında tasvir edilmiş izole dağlar veya ağaçlar görüyoruz. Bir araya getirilen insan figürleri ve manzara bütünü oluşturuyor.
Koryo dönemi (918-1392) boyunca manzara resmi ve genel olarak resim kendi başına bir sanat formu olarak hızla gelişmiştir. Bu evrim, Çin Song Hanedanlığındaki (960-1279) gelişmelere paraleldi. Song ve Koryo yaygın bir diplomatik ve kültürel alış verişten oluşan yakın bir ilişki paylaştılar. Kuzey Song resimlerinde olduğu gibi, devasa manzara resmi - devasa dağları tasvir eden ve doğada bir hayret duygusu taşıyan resimler - Koryo’da popüler hale geldi. Ne yazık ki, bu döneme ait nispeten az sayıdaki manzara resmi örnekleri günümüze kadar ulaştı, bu da bugün manzara resminin gelişim ve başarılarını tam olarak değerlendirmemizi zorlaştırmaktadır.
Beş yüzyılı aşan Kore’nin Choson Dönemi’nde (1392-1910) manzara resmi repertuarı genişledi. Ayrıca çok fazla örnekleri vardır. Choson Dönemi’nde iki okulda manzara resmi önem taşıyordu. Birine on beşinci yüzyıl saray sanatçısı An Kyon önderlik etti. An Kyon’un manzara resimleri, eski Kuzey Song manzaralarının üslup ve kavramsal unsurlarına uyarlanmış, dönüştürülmüş ve benzersiz bir üslupla mükemmelleştirilmiştir. Resimde geleneksel mekan ve zaman kavramlarına yenilikçi ve çarpıcı kompozisyonlarla meydan okudu. Kendine özgü fırça vuruşları, zamanından sonra bile geleneğini sürdüren takipçileri tarafından kopyalanmış ve uyarlanmıştı.
Manzara resim sanatının diğer başlıca okulu ya da tarzı, usta sanatçı Chong Son'nun önderliğinde on sekizinci yüzyılda ortaya çıktı. "True-View" manzara stili, Kore'de manzara resminin konseptini tamamen değiştirdi. O zamana kadar manzara resmi kavramsal olarak soyuttu: Gösterilen manzaralar, gerçek manzara ya da sanatçının mevcut manzaraya karşı kişisel veyahut duygusal tepkisinden ziyade sanatçının zihninde canlandırdığı doğaydı. Chong Son’ın resimleri – Kumgang Dağı’nın ve diğer manzara resimlerinin öznesi olmayan yerleşim yerlerinin daha önce resmedildiği her iki yerleşim yeri de – Kore’deki meşhur manzaralarını tasvir etti ve bir bakıma manzarayı aynı anda gerçek, soylu ve kişisel olarak sundu. True View manzara resminin başarısı, doğal manzarayı ve doğal duyarlılığın her ikisinin de özünü hatırlatma becerisinde yatıyor.
Kore'de, manzara resimleri - Batı dünyasındaki figür resimlerinden ya da tarihsel resimlerden ziyade - doğanın kendisi kutsal sayıldığından, en başta gelen form haline gelmiştir. Doğa yaşayan bir varlık olarak görülüyordu. Hem insan hayatının ayrılmaz bir parçasını hem de daha üstün manevi varlığı sembolize eder. Böyle bir doğa anlayışı, her kültür kendi felsefesinin ve ilgili ritüellerinin varyasyonlarını geliştirirken, Çin ve Japonya tarafından da paylaşıldı. Buna bağlı yüksek idealler göz önüne alındığında, bu muazzam ve üstün doğayı veya manzarayı iki boyutlu bir yüzeye aktarmak sanatçılara meydan okurken manzara resminin konumunu yükseltti.
Manzara resminin Kore'de üstün sanat formuna dönüşmesinin bir başka nedeni, Çin'den gelen Konfüçyusçuluk ve Neo-Konfüçyusçuluğun egemenliğiydi. Bu felsefe, diğer şeylerin yanı sıra, akıl ve alçakgönüllülüğün geliştirmesini öngörürdü. Sanata uyarlarsak, insan figürlerinin resimleri, yani fiziksel bedenin, insanların sıradan faaliyetlerinin, hatta insan faaliyetine veya başarısına odaklanan tarihi bölümlerin ikincil olduğunu kastediyordu. Bunun yerine manzara resmi, zekanın ve insanların ötesindeki büyük dünyanın keşfi ve ifadesi için araç olarak ortaya çıktı. Resim türlerinin gelişmesiyle birlikte, figür resmi 18. yüzyıla kadar Kore sanat tarihinin önemli bir parçası olmadı.
Manzara resmi hemen şekillenmedi. Kore’de Üç Krallık Döneminden (M.Ö 57 – M.S 668) en eski manzara tasviri, bağımsız bir resim türü olarak değil, basit arka plan öğeleri olarak gözükmekteydi. Örneğin, 5. yüzyıla ait mezar duvar resimlerinde avlanmak gibi eylemlere benzeyen figürlerin etrafında tasvir edilmiş izole dağlar veya ağaçlar görüyoruz. Bir araya getirilen insan figürleri ve manzara bütünü oluşturuyor.
Koryo dönemi (918-1392) boyunca manzara resmi ve genel olarak resim kendi başına bir sanat formu olarak hızla gelişmiştir. Bu evrim, Çin Song Hanedanlığındaki (960-1279) gelişmelere paraleldi. Song ve Koryo yaygın bir diplomatik ve kültürel alış verişten oluşan yakın bir ilişki paylaştılar. Kuzey Song resimlerinde olduğu gibi, devasa manzara resmi - devasa dağları tasvir eden ve doğada bir hayret duygusu taşıyan resimler - Koryo’da popüler hale geldi. Ne yazık ki, bu döneme ait nispeten az sayıdaki manzara resmi örnekleri günümüze kadar ulaştı, bu da bugün manzara resminin gelişim ve başarılarını tam olarak değerlendirmemizi zorlaştırmaktadır.
Beş yüzyılı aşan Kore’nin Choson Dönemi’nde (1392-1910) manzara resmi repertuarı genişledi. Ayrıca çok fazla örnekleri vardır. Choson Dönemi’nde iki okulda manzara resmi önem taşıyordu. Birine on beşinci yüzyıl saray sanatçısı An Kyon önderlik etti. An Kyon’un manzara resimleri, eski Kuzey Song manzaralarının üslup ve kavramsal unsurlarına uyarlanmış, dönüştürülmüş ve benzersiz bir üslupla mükemmelleştirilmiştir. Resimde geleneksel mekan ve zaman kavramlarına yenilikçi ve çarpıcı kompozisyonlarla meydan okudu. Kendine özgü fırça vuruşları, zamanından sonra bile geleneğini sürdüren takipçileri tarafından kopyalanmış ve uyarlanmıştı.
Manzara resim sanatının diğer başlıca okulu ya da tarzı, usta sanatçı Chong Son'nun önderliğinde on sekizinci yüzyılda ortaya çıktı. "True-View" manzara stili, Kore'de manzara resminin konseptini tamamen değiştirdi. O zamana kadar manzara resmi kavramsal olarak soyuttu: Gösterilen manzaralar, gerçek manzara ya da sanatçının mevcut manzaraya karşı kişisel veyahut duygusal tepkisinden ziyade sanatçının zihninde canlandırdığı doğaydı. Chong Son’ın resimleri – Kumgang Dağı’nın ve diğer manzara resimlerinin öznesi olmayan yerleşim yerlerinin daha önce resmedildiği her iki yerleşim yeri de – Kore’deki meşhur manzaralarını tasvir etti ve bir bakıma manzarayı aynı anda gerçek, soylu ve kişisel olarak sundu. True View manzara resminin başarısı, doğal manzarayı ve doğal duyarlılığın her ikisinin de özünü hatırlatma becerisinde yatıyor.
English
What was the importance of landscape painting in traditional Korean art and culture? How did landscape painting develop in Korea? What are the distinctive characteristics of Korean landscape painting?
In Korea, landscape painting—rather than figure paintings or historical paintings as in the Western world—became the preeminent form in part because nature itself was considered sacred. Nature was seen as a living entity. It symbolized both an integral part of human life and a higher spiritual being. Such a conception of nature was shared also by China and Japan, with each culture developing its own variations of the philosophy and related rituals. Given the lofty ideals attached to it, transferring this vast and superior nature or landscape onto a two-dimensional surface posed a challenge to artists that in turn elevated the position of landscape painting.
Another reason that landscape painting became the superior art form in Korea was the dominance of Confucianism and neo-Confucianism, adopted from China. This philosophy prescribed, among other things, the cultivation of the intellect and humility. Translated into art, it meant that pictures of the human figure—the physical body, the mundane activities of humans, even historical episodes that focus on human activity or achievement—were secondary. Instead, landscape painting emerged as the means for exploration and expression of the intellect and of the larger world beyond human beings. Not until the eighteenth century, with the growth of genre painting, does figural painting become important in Korean art history.
Landscape painting did not take shape immediately. The earliest depictions of landscape in Korea, from the Three Kingdoms Period (57 BC–668 AD), appear as rudimentary background elements, not as an independent genre of painting. In the tomb wall paintings of the fifth century, for example, we see isolated mountains or trees depicted around figures in action, such as hunting. The human figures and the landscape put together comprise the whole.
It was during the Koryo period (918–1392) that landscape painting—and painting in general—blossomed rapidly as an art form in its own right. This evolution paralleled developments in Song dynasty China (960–1279). Song and Koryo shared a close relationship of frequent diplomatic and cultural exchanges. As in the paintings of Northern Song, monumental landscape painting—pictures that portrayed colossal mountains and conveyed a sense of awe in nature—became popular in Koryo. Unfortunately, relatively few examples of landscape painting from this period survive, which makes it difficult for us today to assess fully its development and achievements.
Over the five centuries of Korea’s Choson period (1392–1910), the repertory of landscape painting expanded. There are also many more extant examples. Two schools of landscape painting were of particular importance during the Choson period. One was led by the fifteenth century court artist An Kyon. His landscape paintings adapted and transformed stylistic and conceptual elements of the old Northern Song landscapes and perfected a unique style. He played with innovative and striking compositions that challenged conventional notions of space and time within painting. His distinctive brushstrokes were copied and adapted by his followers who continued the tradition even after his time.
The other major school or style of landscape painting arose in the eighteenth century, led by the master artist Chong Son. His “True-View” landscape style revolutionized the whole concept of landscape painting in Korea. Until then, landscape painting was conceptually abstract: the landscapes depicted were usually not actual scenery or even the artists’ personal or emotional reaction to existing landscape, but rather nature as it was conceived in the artists’ mind. Chong Son’s paintings portrayed famous scenery in Korea— both previously painted sites such as the Kumgang Mountainan and other sites that had not been subjects of landscape painting—and did so in a way that presented the landscape as real, noble, and personal simultaneously. The achievement of True View landscape painting lies in its ability to evoke the essence of both native landscape scenery and native sensibilities.
In Korea, landscape painting—rather than figure paintings or historical paintings as in the Western world—became the preeminent form in part because nature itself was considered sacred. Nature was seen as a living entity. It symbolized both an integral part of human life and a higher spiritual being. Such a conception of nature was shared also by China and Japan, with each culture developing its own variations of the philosophy and related rituals. Given the lofty ideals attached to it, transferring this vast and superior nature or landscape onto a two-dimensional surface posed a challenge to artists that in turn elevated the position of landscape painting.
Another reason that landscape painting became the superior art form in Korea was the dominance of Confucianism and neo-Confucianism, adopted from China. This philosophy prescribed, among other things, the cultivation of the intellect and humility. Translated into art, it meant that pictures of the human figure—the physical body, the mundane activities of humans, even historical episodes that focus on human activity or achievement—were secondary. Instead, landscape painting emerged as the means for exploration and expression of the intellect and of the larger world beyond human beings. Not until the eighteenth century, with the growth of genre painting, does figural painting become important in Korean art history.
Landscape painting did not take shape immediately. The earliest depictions of landscape in Korea, from the Three Kingdoms Period (57 BC–668 AD), appear as rudimentary background elements, not as an independent genre of painting. In the tomb wall paintings of the fifth century, for example, we see isolated mountains or trees depicted around figures in action, such as hunting. The human figures and the landscape put together comprise the whole.
It was during the Koryo period (918–1392) that landscape painting—and painting in general—blossomed rapidly as an art form in its own right. This evolution paralleled developments in Song dynasty China (960–1279). Song and Koryo shared a close relationship of frequent diplomatic and cultural exchanges. As in the paintings of Northern Song, monumental landscape painting—pictures that portrayed colossal mountains and conveyed a sense of awe in nature—became popular in Koryo. Unfortunately, relatively few examples of landscape painting from this period survive, which makes it difficult for us today to assess fully its development and achievements.
Over the five centuries of Korea’s Choson period (1392–1910), the repertory of landscape painting expanded. There are also many more extant examples. Two schools of landscape painting were of particular importance during the Choson period. One was led by the fifteenth century court artist An Kyon. His landscape paintings adapted and transformed stylistic and conceptual elements of the old Northern Song landscapes and perfected a unique style. He played with innovative and striking compositions that challenged conventional notions of space and time within painting. His distinctive brushstrokes were copied and adapted by his followers who continued the tradition even after his time.
The other major school or style of landscape painting arose in the eighteenth century, led by the master artist Chong Son. His “True-View” landscape style revolutionized the whole concept of landscape painting in Korea. Until then, landscape painting was conceptually abstract: the landscapes depicted were usually not actual scenery or even the artists’ personal or emotional reaction to existing landscape, but rather nature as it was conceived in the artists’ mind. Chong Son’s paintings portrayed famous scenery in Korea— both previously painted sites such as the Kumgang Mountainan and other sites that had not been subjects of landscape painting—and did so in a way that presented the landscape as real, noble, and personal simultaneously. The achievement of True View landscape painting lies in its ability to evoke the essence of both native landscape scenery and native sensibilities.
Source!
Kendi varlığından tedirgin.