yukari
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Korean Mythology
#1
Korean Mythology / Kore Mitolojisi

[Resim: jnE7Qj.jpg]

Kore mitolojisi, Kore yarımadasından gelen ulusal efsanelerden ve halk hikayelerinden oluşur. Kökeni Şaman dini, Budizm, Çin mitleri, Konfüçyüsçü ve Taocu efsane ve mitlerin karışımıdır. Efsaneler bölgelere göre büyük değişiklik gösterebilir, hatta ülke içinde bile. Jeju adasındaki insanların yaşayış biçimi Kore’de yaşayan insanların yaşayış biçiminden bile farklı, bu yüzden mitler farklı şekillere dönüşebiliyor. Şaman dini, animizm ve Muism Kore insanının din hayatı için asıl kaynaklardır.
Kore tarihinde Şaman dini baskındı çünkü Kore sık sık Baekje, Silla ve Goguryeo gibi küçük alanlara bölünmüştü ve efsane ve mitler bu bölgelere göre küçük değişikliklere uğramıştı. 3-4. Yüzyılda Budizmin gelmesiyle mitler ve yerli din değişmeye başladı. Neo Konfüçyüsçülüğün de gelmesiyle şamanlar devlet tarafından öldürülmeye başlandı ve yerli din bastırıldı. Çoğu efsane ya değişti, ya da diğer efsanelere karıştı.

Kore Şamanizmi

Kore şamanizmi Koreli insanlar üzerin de büyük bir etkisi vardır, yer altı dini olarak düşünülmektedir.Bunda efsanelerin de oldukça büyük bir etkisi vardır.Şamanizmin başlangıcın da genellikle erkekler kuşlar ve kadınlar genellikle balık ya da kara hayvanlarıyla bağdaştırılıyordu.Örneklenirse çoğunlukla Samguk Yusa da erkeklerin dönüştürülüp kuş olduğu ve hikayeler de kadınların su ya da balık olduğu görülür.Örneğin ilk tanrıça Yuhwa' nın bir su perisi olduğu söylenir.Ama Haemosu'nun bir gök tanrısı olduğu söylenir.Kim Suro ile ilgili masal da rakibini kuşa dönüştürdüğü söylenir, ama eşinin Heo Kwang Ok denizden tekne ile geldiği ifade edilmiştir.Samguk Yusa da görüldüğü üzere Üç Krallıklar dönemi boyunca süregelmiştir.Dağların da genellikle kutsal olduğu söylenir ve sık sık da efsaneler de , efsane ve masallar da görülür.Krallar genellikle dağların en üstüne(Zirve) gelip dağların tanrısı ve hatta dağ ruhları olarak adlandırılan Sanshin' e tapmıştır.

Kozmoloji(Evren Bilimi)

Yeni dinlerin ülkeye gelmesiyle(Yayılmasıyla) ve yavaş yavaş ortama uyum sağlaması Kore kozmolojisini(Evren Bilimi) zaman içerinde değiştirdi.Aynı zamanda daha eski mitoloji de görülen bölgesel farklılıkları birleştirerek ülke de daha büyük yeni olan mitolojiyi meydana getirdi.

Üç krallık dönemi döneminin tarih öncesinden itibaren,Korelilerin cennet ve cehenneme inanmadıkları düşünülüyordu-onlar "Sonraki Yaşam'a" inanıyordu ve onlar için bunun daha iyi ve özel yeri bir önemi vardı.Belirli bir zamanda değil, ama krallık döneminde yayıldı.(Çıktı)

Sanshin, Bonhyasin ve generallere genellikle Tanrılar olarak ibadet etmişler ve birçok mit ve efsane de yer almıştır.Aynı zamanda birçok hayvanın, özellikle konuşan hayvan efsaneleri denilen Ungnyeo'ya örnek "Ayı Kadın", bir ayının insana dönüşmesini anlatır.

Bu basit ortak noktalara rağmen, din ve mitler bölgelere göre çok değişiklik gösterir.Hae Mosu, Jumong ve Yuhwa Goguryeo'nun tanrıları vardı, ama Koenegitto, Seolmundae, Koeulla, Puella ve Yangeul Jeju adasında Büyükanne(?) vardı.Her bir krallık ve bölge kendine has ibadet etme biçimine sahipti.

Budizmin gelmesiyle birlikte bu durum değişmiş, Budizmin aksine geleneksel uygulamaları benimsenmiştir.Bununla birlikte bir ara 4.-5. yüzyılda ahiret inancı dahil olarak cennet tanımını kazandırmış, cehennemin ve cehendemden farklı düzeylerde inançlar değişmiştir.Bu bölgelere şimdilerde Iseung, Yongwangguk, ve Jeoseung denmektedir.Diğer iki krallıktan da belli belirsiz bahsedilmiş; Ok Hwang, gökyüzünde ve Jihaguk, yer altında yer aldığı belirtilmiştir.

Koreliler bu dünyayı Iseung gibi ölümlü olarak görmüş, anlamdırmışlardır.Gashin de bulunan evde ; birçok Bonhyangshin(Köy Tanrıları)ve Josangshin (Atalardan kalan Tanrılar)yanı sıra Sanshin "Dağ Tanrıları" ev sahipliği yapmaktadır.Şeytani ruhların(Gwishin), Mongdal(Evlenmemiş erkek ruhlar) ve Songaxi(Evlenmemiş kadın ruhlar)Dokkaebi de bulunur ayrıca bölgedeki ruhları eski yollarla entrikalarla ele geçirirler.Bazı Tanrılar düzenli olarak kendi içinde arka planda kalır; bu arada Chasa elçi Tanrılar yer alır.Bunlar arasında Jeoseung Chasa,ölümle ilgisi olan, en çok ölümle alakalı özellikleri olan mitler; Okhwang Chasa da Seongju Puli Cheonha Sarayı Hwanguyangssi kahraman olan; ve Tanrılara örnek Choribdongi ve Gunung Bonpuli'nin zaman zaman denizleri aştığı söylenmiştir.

Yongwangguk deizaltı kırallığı, Yongwang okyanusun beş Tanrıları tarafından işgal edilmiş; adları doğuda Gwangdeok, güneydeki Gwangli, batısındaki Gwangtaek ve kuzeyde Gwangyeondur.Bu Tanrılar birbiriyle evlenebilirler; örneğin Samseung Halmang Bonpuli bölgesindeki Gwangtaek'in kızı Gwangdeok evlenmiştir.Ayrıca Yongwangguk da çok savaş olmuş; Gunung Bonpuli bölgesinde Gwangtaek Gwangdeok'un ordusu tarafından öldürülmüştür.

Jeoseung Karanlıklar ülkesi Yeoldaewnag Tanrılar tarafından yönetilir.Yeoldaewang farklı cezalar uygular; Jingang parçalayan günahkarların, Sogan bir demir tencere de günahkarları yakar,Songye günahkarları kırbaçlar ve onları sürgün eder ve Ogan kutsanmış ateşe sunar dayanabilenler çırılçıplak bir halde soğuk ve buzlu bölge üzerinden geçirilir.

Sınıflandırma

Yalnızca aynı derece de saygı duyulan birkaç uzman, tüm Kore de Tanrıların eşit derece de kendi alanın da saygı duyulduğunu belirtmiştir.Onlar insanların hayatlarında ki sorunları çözmek için varoldu çünkü Koreliler eşit şekil de tüm Tanrıları incelemiştir.Bu nedenle, sözlü Kore efsanelerini daha iyi anlamak amacıyla, gündelik yaşam koşullarında oluşabilecek sorunların çeşitlerini belirlemek gerekir.

Kore efsanelerinde hikaye kahramanı olan Tanrı canlandırdığı role odaklanır.Buna uygun olarak, Kore efsanelerin de Tanrıların rolünü Choi açıklamıştır.

Bunun yerine, Kore Halk Kültürü Büyük Ansiklopedisi üç grupta Tanrıları sınıflandırmıştır; Şaman Tanrıları,Köy Tanrıları ve Gashin ya da Ev Tanrıları olarak.

Yaratılış Efsaneleri

Yerin ve göğün ayrılması, Güneş'in yaratılması, Ay ve Yıldızlar, ateşin ve suyun kaynağı, giyecek ve yiyecek kaynağı, insanların doğuşu ve bu Dünya da ve yeraltı(Dünyası) üzerinde mücadeleleri sistematik olarak düzenlemektedir ve mitolojik felsefenin özünü iyi ifade edebilmek için efsaneler sunulur.

Yaratıcısı Tanrı ve insanlarla doğrudan bağlantısı olan bu efsaneler, diğer yarımada efsaneleriyle karşılaşrırıldığı çok nadir görülür.Ancak, geride kalan 3 tane efsaneleri vardır; Hamheung ve Changsega, Seul Sirumal ve Jeju Adası Cheonjiwang Bonpulidir.


Ansızın, Tanrı Mireuk Seokga'yı ele geçirmek için 3 sefer düzenledi.İlk mücadele olarak Doğu Denizinden ipler gerdirip Seokga gümüş halatı kırdı ancak Mireuk'un altın halatını alamadı.Böylece Mireuk zaferini lan etti.

Diğer Efsaneler

Dünya'nın Oluşumu

Başlangıçta Dünya yoktu.Yul-Ryeo adlı bir Tanrı ve Magoappeared adında bir Tanrıça vardı.Daha sonra Yul-Ryeo öldü.Tanrıça Magoappeared sırayla; Gung-hee ve So-hee 'yi doğurdu.Onlarda cennetin oğlu iki erkek ve cennetin kızı iki kadın doğurdu.

Mago ile Yul-Ryeo'nun kararıyla Mago'nun bedeni şimdi Dünya olmuştu ve Cennetteki insanlar Tanrıçanın onuruna Cennette Magoseong adını verdikleri kale ye gelen tüm canlılara hükmettiler.

İnsanoğlunun Doğuşu

Cennette ki kalenin her ana yönünü koruyan dört erkek vardı ve onlar; Cheong-gung Hwang-gung çocukları Gunghwee ve Hukso Baekso çocukları Sohweeydi.Onlar da Cennete olan dört kadınla evlendi ve insanların ataları olarak oniki çocuk doğurdu.

Kısa sürede onları görmeyi başardık ama artık onları duymak mümkün değildi.Onların cildi kendi ayakları çok iri, ağır ve kirliydi.Onlar birçok hayvana benzeyen çocuk doğurdu ve kendi yaşam süreleri azalmaya başladı.

Dünya'nın Yerleşmesi( Çökelme)

Cheong-gung 'un Doğu'ya gidip Çin'i kurdu.

Baekso ve kavimi Batı'ya taşındı, Avrupa ve Ortadoğu halkını kurdu.

Hukso Güney'e taşındı, şimdi ki Güneydoğu Asya ve Hindistan'ı kurdu.

Kore'nin Kuruluşu

Hwang-gung üç binden fazla takipcisiyle ve tek başına zor koşullara sahip soğuk ve tehlikeli olan Kuzey'e " Cennet Dağı'nın olduğu Topraklara" Cheonsanju denilen yeri aramaya gitti.Çünkü o bir kez daha arınma amacıyla bunu yapmıştı.Ülkeye geldiğinde, Hwang-gung saflığını kazanmak (Arınmak İçin) yemin etti.

Su Efsaneleri

Kore'de kayıtlı üç adet su efsanesi vardır.Kardeşler arası evlilik efsanesi olarak, insanoğluğunun devasa bir sele kapılması hayatta kalan kardeşlerin evlenerek varlığını devam ettirdiği rivayet edilir.

Dolayısıyla, Namu Doryeong ve erkek çocukları Crone'nın iki kızı ile evlendi, ve insanlığın sonra ki ırkını oluşturdu.


Yeraltı Efsaneleri

Bu efsaneler de unutulmaması gereken en önemli şeylerden biri de Yeraltı Dünyasının kişinin ölümden sonra ki zamanda kontrolunda olduğudur. Başka bir deyişle insanlar öldükten sonra Yeraltı Dünyasına gideceklerdir.Aynı zamanda da Yeomra Yeraltı Kralı'nın , ölümlü Dünya da bir subay tarafından ele geçirilecektir.

Diğer efsanelerde ise,kahramanın ölümü hilelidir.(Şüpheli)Bu konu Kore genelinde evrensel olup ve Hwangcheon (Kuzeydoğu Kore) Honshi, (Güneybatı Kore) Jangja Puli,(Jeju Adası) Samani Bonpuli ve Genel Sineui (Güneydoğu Kore) efsanesinde de görünür.Bu hikayelerin çoğun da, kahraman ölümün de hile yapmak için ölüm Tanrılarına rüşvet verir.


Doğum ve Tarımsal Efsaneler

Doğum efsaneleri iki ana unsurdan oluşur doğum ve tarım.Üreme sırrı ve imkanı sadece kadınlarda olması nedeniyle doğum efsaneleri kadınlarla daha yakın ilişkilidir.Dolayısıyla doğum efsanelerini anlamada önemli anahtar kelimeler, doğum, tarım ve kadınlardır.

Jacheong Bi evden kovalandı çünkü o birini öldürmüştü ve kendisinin kayıp dokunmuş elbisesi Mun Doryeong düğünün de bulunmuştu.Elbise de adı yazılıydı ve Mun Doryeong Jacheong Bi ye geri verdi(Elbiseyi)Ancak Jacheong Bi onu takip eden Mun Doryeong 'a bir iğne sapladı.


Jacheong Bi Mun Doryeongla karşılaştı ve onunla birlikte cennete girdi.Ancak Mun Doryeong Cennetin hükümdarı Kral Seosu'nun kızıyla evlenmeye söz vermişti.Mun Doryeong'un babası, Kral Munseon, iki kadından birinin yanan bir bıçakla çapraz izi olanın Mun Doryeong eşi olabileceğini söyledi.Seosuwang kızı bunu reddetti, ama Jacheong Bi köprüden geçti.Sonrasın da onun menstruasyon(Adet) kanamaları başladı.

Şamanlar Hakkında Olan Mitler


Çoğu Kore Halkbilimi şaman olarak adlandırılan kişinin Kut'u şamanist denilen törende aktardığı söylenir. Şamanlar bu nedenle efsaneleri yaymakla sorumludur.Şamanlar küçümsenen sosyal sınıfa dahil olduğundan bu yüzden onların kutsal hikayeler, efsaneleri yaymakla görevli olmaları oldukça ilgiçtir.Şaman efsanelerinin kökenin de bu sorunun cevabını bulabilirsiniz.Antik çağlarda, şamanlar toplum tarafından iyi görülen saygı duyulan kutsal bir sınıfaydı.Bu nedenle, şamanların ataları hakkında efsaneleri, şamanların kökenlerini anlatan efsanelerin olması gereken anlaşılabilir bir durumdur.


Hastalık Efsaneleri

Hastalık efsaneleri bize hastalığın her türlüsünü veren Tanrıların hakkındadır.Sonnimgut bu efsanelerin temsilcisidir.Sonnimne denilen 53 adet çicek Tanrısı vardır.Ancak Sonnimne yalnızca çiçek hastalığını değil uzun ömür ve başarı getirdiğine inanılır.


Gashin Efsaneleri

Ana maddeler: Gashin, Jowangshin, Teojushin, Munjeon Bonpuli, Nulgubjishin, Munshin, Cheukshin

Gashin evin sahipleri, odaları ve çeşitli nesneleri vardır.Aile üyeleri olarak efsaneleri Gashin'i ailesinin yok edilmesini önlemek üzerinedir..

Örneğin, Munjeon Bonpul, evin dışın da, Noiljadae (ya da kaynağa bağlı olarak kızının) kötülük tanrıçası olarak, Yeosan Buin öldürmesi ve yedi çocuğu da öldürmeye çalışması.Bununla birlikte Noiljadae'nin intihar planları yedinci oğlu, Nokdisaengin tarafından engellendiği zaman ve Yeosan Buin Hwansaengkkot çiçekler ile hayata geri döndü.


Kahraman Efsaneleri

Kore kahraman efsaneleri, diğer efsanelerle bütünleşmiştir.Örneğin, Chasa Bonpuli daha önce bir kahraman efsanesinin bir örneğinde bahsedilmiş; Bununla birlikte, aynı zamanda Yeraltı Dünyası'nı ilgili efsanelerle de ilgilidir, ve öyle kabul edilir.Chasa Bonpuli efsanesin de ölümcül Gangrim Doryeong Yeomra olarak bilinen , Yer altı kralı nı yakalayan ve kendi anavatanına getirdiği rivayet edilir.

Başka bir kahraman efsanesi de Cheonjiwang Bonpuli efsanesidir.Kahramanı, Daebyeol, Güneşi ve Ayı, onu çekerek yere indirmiştir.Ancak, Cheonjiwang Bonpuli kahramanı efsanesine kıyasla yaratılış efsaneleri daha fazladır.

Mitolojik Figürler

• Cheonjiwang – Dünyanın yüce hükümdarı, Daebyeol’’un ve Sobyeol’un babası.
• Daebyeol – Yeraltı Dünyası’nın yüce kralı. 10 Shiwang onun yardımcılarıydı.
• Sobyeol – Ölümlü Dünya’nın Yüce Kral’ı. Sobyeol ölümlülere hükmediyordu ama gücü Daebyeol’unkinden azdı.
• Queen Baji – Yeryüzü’nün Yüce Kraliçesi.Cheonjiwang’ın karısı, Daebyol ile Sobyeol’un annesi.
• Dae(soon)-nim – Ay, Güneş’in abisi.
• Hae(sik)-nim – Güneş, Ay’ın kız kardeşi.
• Cheonha Daejanggun – Köy’ün gardiyanı ve Cennet’in generali, Jiha yeojanggun’un eşi., Köy’ün girişine korkunç bir yüzle totem olarak koyulmuştur. Jiha yeojanggun – Köy’ün gardiyanı ve yeryüzünün generali, Cheonha Daejaggun’ın karısı. Köy’ün girişine yine korkunç ama feminin bir yüzle totem olarak kocasıyla birlikte koyulmuştur. Köy’ü kocasıyla birlikte koruyordu.
• Sanshin – Dağlar tanrısı
• Gashin – Evdeki birçok odanın ve eşyanın koruyucusu.
• Jowangshin – Bir Gashin ve ateş ile kalbin tanrısı.
• Teojushin – Bir Gashin ve yeryüzünün tanrısı.
• Nulgubjishin – Tahıl tanrısı.
• Cheukshin – Ek binanın tanrıçası
• Seongjushin - Asıl evin tanrısı; Gashin’in yüce lideri.
• Munshin – Kapı tanrısı.
• Oeyangganshin - cattle(hem sığır hem insan demiş ama sığır bence) ve atların koruyucusu.
• Cheollyung – Baharat kaplarının tanrısı
• Eobshin – Zenginliğin tanrıçası
• Samshin – Çocuk doğurmanın tanrıçası
• Yongwang – Denizlerin ejderha olmayan 5 Ejderha Kralı (genelde yaşlı bir adam)
• Ogushin - Prenses Bari ailesini canlandırdıktan sonra Ogushin olur. Jeoseung Chasa (ölüm tanrıları) ruhunu bedeninden çıkardıktan sonra, Ogushin onlara yeraltı dünyasında rehberlik eder.
• Honshi Seongin – 3 tanrı who avoided the Jeoseung Chasa ve fazladan 60 yıl yaşadılar. Çocukları hastalıklardan koruyorlar.
• Jeoseung Halmang – Çocuklara ölümü getiren tanrıça.
• Shiwang – Yeraltı dünyasının ölümü kendi bölgesinde sorgulayan 10 kralı.
• Yeomra – Shiwang’ın lideri.
• Sonnimne – 54 çiçek tanrısı. Sadece dört tanrının adı var; Gaxi Sonnim, Hoban Sonnim, Muban Sonnim, ve Cheolhyeon.
• Seonnyeo – Meleğimsi varlıklar. Cheonjiwang’ın kadın yüzbaşıları. Oneuli, ismi olan tek Seonnyoe.
• Juhseung Chasa – Ölümün tanrıları. Geleneksel üç, bu tanrılar ölü ruhları biçiyor. Bir insanın adını üç kez okurlarsa, o kişi ölür. Liderleri, yeraltı dünyasının kralı Yeomra’yı yakalayan Gangrim Doryeong. Yüzbaşılar Hae Wonmaek ve Yi Deokchun. Ayrıca, Hwadeok Chasa ateşten dolayı ölenleri biçiyor. ( reap diyor biçmek yerine, ben de ne uygun olur bilemedim hep biçmek yazdım o yüzden.). Yonggung Chaasa denizde ölenleri biçiyor, Danmul Chasa kuyuda boğulanları alıyor ve Tuseok Chasa taş ya da kaya yüzünden ölenleri biçiyor.
• Sosamshin, İnek doğumunun tanrıçası

Olağanüstü Varlıklar

• Chollima
• Yakcha
• Chollidongigae, Manlidongigae: Günde 500 km, 5000 km yol giden köpek. (Cümlenin aslı Dogs who goes 1000li a day, 10000li a day, li 0.5 km demekmiş Çincede bende hesaplayıp yazdım)
• Baeksaseum: Günde 2500 km koşan beyaz geyik. (ak geyik diyince daha güzel oluyo bence )
• Geumsaseum: Baekdu Dağı’nda yaşayan altın geyik.

Yokwe (Canavar)

• Kumiho (구미호) – Güçlü ilüzyon ve lanet yapabilen 9 kuyruklu tilki.
• Bulyeowoo (불여우) – 100 yıldan fazla yaşamış, kadın olarak gizlenen bir tilki.
• Dokkaebi (도깨비) - spirits who keep clubs and enjoy mischievous tricks. Çoğunun sihirli güçleri olduğuna inanılıyordu.
• Imugi (이무기) – Ejderhanın bir önceki hali. 1000 yıl çalıştıktan sonra, ejderhaya dönüşebiliyor.
• Samjokgu (삼족구) – 3 bacaklı köpek. Gumiho’nun kılık değiştirmiş hali olduğu düşünülür.
• Bulgasari (불가사리) – Demir yiyen bir canavar.
• Kkangcheoli (깡철이) – Başarısız imugi.
• Haetae (해태) – Koruyucu ruh.

Gwishin (Hayaletler)

Gwishin’ler ölmüş insanların ölmüş ruhlarıdır.
• Mool-Gwishin 물귀신 suda ölmüş ruh
• Cho-nyo-Gwishin 처녀귀신 bir bakirenin ölmüş ruhu
• Mong-Dal-Gwishin 몽달귀신 evlenmemiş bir adamın ölü ruhu
• Dal-Gyal-Gwishin 달걀귀신 Yumurta kafalı(Dal-Gyal 달걀), gözü, burnu ağzı olmayan hayalet.

Gardiyanlar

• 3 Bacaklı Kuş
 Vi Ar Van !!


Cevapla
#2
English

Korean Mythology

[Resim: jnE7Qj.jpg]

Korean mythology consists of national legends and folk-tales which come from all over the Korean Peninsula. The origin may be a blend of Korean Shaministic religion, Buddhist, Chinese myths, Confucian and Taoist legends and myths. The legends may also vary greatly by region, even within the country. For example, the people of Jeju Island have a very different lifestyle from that of the mainland and so can generate different forms of the same myths.
In Muism, the shamanistic religion, animism was dominant as the prime source for religious life for the Korean people. Particular worship of mountains, animals, plants stem from the belief that they had souls and often show up in the folktales as well as talk about tributes and sacrifices, whether literal, or figurative.
At the same time, there were gods that occupied certain domains and they would often show up in folktales as distant protectors that called on humans when asked to rather than interfering with every day life.
Early in Korean history, the shamanistic religion was dominant and because early Korea was divided often into smaller domains, such as Silla and Goguryeo, Baekje, the folktales and myths tended to differ also by those regions. With the arrival of Buddhism in the 3-4th century, the myths and native religion began to change as did the myths. With the advent of Neo Confucianism, the native religion was suppressed by the government where shamans were often killed for practicing and so many of the legends either changed or were blended into existing legends.
The so-called Anti-Superstition Movement under the Syngman Rhee administration and during the 1970s suppressed Korean shamanism and mythology as "superstition".

Korean Shamanism

Korean shamanism (or "Muism") has a large influence on the Korean people, though the religion itself has gone "underground"[clarification needed]. It, too, has a large influence on the myths.

Early in Muism, often men were equated to birds and women were often equated to fish or land animals. This often held true for later myths not based in Muism. Examples can be seen through the Samguk Yusa where men often transformed into birds and tales of women include water or fish. For example, the early goddess, Yuhwa, was said to be a water nymph. But Haemosu was said to be a sky god. In the tale about Kim Suro Kim Suro was said to transform into a bird—as did his opponent, but his wife, Heo Hwang Ok was said to have come by boat from the sea. This is very consistent throughout the Three Kingdoms period as seen in the Samguk Yusa.

Mountains were often also talked about being sacred, and often also show up in myths, legends and folktales. Kings were often delivered to the top of mountains, gods came down to mountains, and even mountain spirits, called sanshin were worshipped.

Cosmology

The cosmology of Korea has changed over time as new religions have been imported into the country and been slowly syncretized. Also, there are larger regional differences with the older mythology rather than the newer mythology when the country became united.

From the prehistory to the Three Kingdoms era, it is thought that Koreans didn't believe in heaven and hell—they believed in the "Next Life" which was slightly better than the one here and had no particular location or place. It was not in a particular time, but out of the realm of time itself.

Sanshin, Bonhyasin, and generals were often worshipped as gods and took part in many myths and legends. As well as many animals, particularly talking animals as in the legend of Ungnyeo "Bear Woman", who was a bear who turned into a human.

Despite this basic commonality, the religion and myths varied a lot by location. Hae Mosu, Jumong and Yuhwa were gods from Goguryeo, but Koenegitto, Grandmother Seolmundae, Koeulla, Puella and Yangeul were from Jeju island. Each kingdom and specific region may have had their own form of worship.

This changed with the introduction of Buddhism, where Buddhism both adopted traditional practices and vice-versa. This included the change of the afterlife, which gained a heaven, hell and different levels of hell with it sometime in the 4th-fifth century. These realms now ere called Iseung, Yongwangguk, and Jeoseung. Two other realms are vaguely mentioned; Okhwang, located in the sky, and Jihaguk, located underground.

Koreans referred to the mortal world as Iseung, meaning this world. It was home to the Gashin, or household gods, many Bonhyangshin (village gods) and Josangshin (ancestral deities), as well as the Sanshin "mountain gods". Evil spirits (Gwishin), such as Mongdal (spirits of unmarried man) and Songaxi (spirits of unmarried woman), also occupied this realm, as did Dokkaebi, the trickster spirits of old tools. Certain deities regularly crossed over from their abode into Iseung; these were Chasa, the envoy gods. These included Jeoseung Chasa, the reapers of the dead, who features in most death-related myths; Okhwang Chasa, who brought the hero Hwanguyangssi to the Palace of Cheonha in the Seongju Puli; and gods such as Choribdongi of the Gunung Bonpuli., who occasionally crossed over from the sea.

Yongwangguk is the undersea kingdom, occupied by the Yongwang, the five gods of the ocean; their names are Gwangdeok of the east, Gwangli of the south, Gwangtaek of the west, and Gwangyeon of the north These gods could marry between each other; for example, in the Samseung Halmang Bonpuli, the daughter of Gwangtaek married Gwangdeok. However, there is war, too, in Yongwangguk; in the Gunung Bonpuli, Gwangtaek is slain by Gwangdeok's army.

Jeoseung is ruled by the ten Underworld gods, the Yeoldaewnag. The Yeoldaewang offer different punishments; Jingang shreds sinners to pieces, Sogan burns sinners in an iron pot, Songye whips sinners and exiles them, and Ogan offers the blessed fire to withstand the cold and makes sinners pass naked through his icy realm. Yeomyeo rips the tongues of those who earned money through interest, Bingshin hurls sinners in a pit full of lizards, spiders, and snakes, Taesan grinds the flesh of sinners inside a barn, and Paengdeung shreds sinners with a saw. Those who are destroyed in Paengdeung's realm must reincarnate into the twelve beasts. Doshi undresses sinners, hangs them on a tree, and hits them ruthlessly, and Yeolsi sends the blessed into the village of Sang, located in Mt.Seokhyo, and sends sinners into a dark realm where there is no light.

There is also a vague mention of Okhwang, the abode of the sky gods, and Jiha, abode of the earth gods. In Okhwang is a Palace called Cheonha; in Jiha, there are many monsters, female deities, and pine trees.

Finally, there is said to be a dark realm that has no light. The king of that realm sends his gigantic hounds, the Bulgae, to hunt the sun and the moon and bring them to his realm; however, when the Bulgae bite the sun and the moon, they find that they are too hot/cold and run away to their realm. When the Bulgae bites the sun, it is called a solar eclipse; when they bite the moon, it is a lunar eclipse.


Classification

Just as different experts were respected equally, all Korean gods were equally respected in their fields. Koreans viewed all gods as equal because they were there to solve problems in people’s lives. Therefore, in order to better understand Korean oral myths, it is important to set the types of problems that may occur in everyday living situations.

The Korean myths sampled from different regions clearly demonstrate that there are various gods who take essentially identical roles, but appear in different plots. For example, Mireuk in the Changsega and Dosu Munjang in the Chogamje are both creator gods, but their myth is entirely different. In the Changsega, Mireuk makes the world and everything in it, while in the Chogamje, Dosu Munjang makes only the world, the suns, and the moons. Throughout Korea, myths tell of Mireuk (Northern Korea), the Humun brothers (Central Korea), or Daebyeol (Southern Korea), who destroyed each of the two suns and moons. It is difficult to classify them as different myths.

Oppositely, there are myths with a similar plot, but a different role for the characters. For example, the myth of Danggeum Aegi and the Hyeongbul brothers (northern and central Korea) and the myth of Queen Nogadanpungjajimyeong and the Chogong brothers (southern Korea) have nearly the same plot; a virgin has premarital sex with a priest by accident, and have three sons, who search out their father. However, in the Danggeum Aegi myth, Danggeum Aegi becomes the goddess of childbirth, and her sons become the gods of life. In the Nogadanpungjajimyeong myth, Queen Nogadanpungjajimyeong becomes the goddess of luck, and her sons become the Underworld gods.

Korean myths tend to focus on the role played by the god who is the protagonist in the story. Accordingly, Choi explained Korean myths according to the roles of the gods.

Instead, the Great Encyclopedia of the Culture of the Korean People classifies gods into three groups; shamanistic deities, village deities, and Gashin, or house deities.



Creation Myths

Main article: Cheonjiwang Bonpuli

The separation of heaven and earth, the creation of the sun, the moon and stars, the origin of fire and water, the origin of clothing and cooking, the genesis of humans, and the fight over this world and the underworld are systematically organized and well presented in creation myths, which convey the true essence of mythological philosophy.

These myths are rare compared to other myths of the peninsula, as the creator deities have no direct connection with the people. However, there are three surviving myths concerning creation; the Changsega of Hamheung, the Sirumal of Seoul, and the Cheonjiwang Bonpuli of Jeju Island.

Other Mythologies

The Creation of the World

At the beginning the world did not exist. A deity named Yul-ryeo and a goddess named Mago appeared . Yul-ryeo then died. Mago in turn gave birth to two goddesses: Gung-hee and So-hee . They in turn each gave birth to two Men of Heaven and two Women of Heaven .

After the appearance of the Heavenly People, Yul-ryeo is revived and through her rebirth heaven, earth, and the oceans were created, along with Chi (soul) , fire , water , and earth . These four elements in turn mixed and became herbs and plants, birds and animals.

Mago decides to stay with Yul-ryeo, whose body had now become the world, and the Heavenly People ruled all living things from their heavenly fortress named Magoseong in honor of the goddess.


The Coming of Humankind

There were four Heavenly Men guarding each cardinal direction of the fortress, and they were Cheong-gung , Hwang-gung who were children of Gunghwee, and Hukso , Baekso who were children of Sohwee. They in turn married the four Heavenly Women, and gave birth to twelve children, who would become the ancestors of the humans.

These ancestors were pure and were have said to drink from Earth's Milk 지유(地乳), which came from a spring inside the castle. They could speak without making sounds, and act without seeing and never died. Thus they lived for ten thousand years undisturbed.


The Settling of the World

Cheong-gung went to the East, where he established China.

Baekso and his people moved to the West and became the people of Europe and the Middle East.

Hukso moved to the South, into the region that is now India and Southeast Asia.


The Establishment of Korea

Hwang-gung took three thousand followers and they alone went to the harsh North, to a place called Cheonsanju , meaning "land of the heavenly mountain" where the land was cold and dangerous. He had done this on purpose, because he wanted to be purified once more. Upon arrival, Hwang-gung signed an oath swearing that he would recover his purity.

Additional Details

Hwang-gung ruled for a thousand years, using the Heavenly Heirloom, which granted him power over fire and the sun. Hwang-gung eventually achieved his goal of self-purification. To his oldest son Yuin he gave the Heavenly Heirloom as a sign of his right to govern the kingdom, whereas to his two younger sons he gave the responsibility of governing over a province each. He then departed to the Heavenly Mountain where he became a stone that could speak Yul-ryeo's message, constantly reminding men of their path to innocence.


Flood Myths


There are three recorded flood myths in Korea. In the sibling intermarriage myth, mankind continued its existence through the marriage between a sibling who survived a gigantic flood..

In the Namu Doryeong myth, Namu Doryeong played a similar role in the continuation of our history after a big flood. Namu Doryeong was the son of a laurel tree spirit, who survived the flood by floating on the laurel. He first saved a colony of ants from the flood, then a swarm of mosquitoes, until he had saved all the animals of the world. Namu Doryeong finally saved a young human boy, despite the laurel's advice against it.


The Underworld Myths

One of the most important things we need to note in this myth is that the underworld controls the death of people. In other words, people will go to the underworld after they die. Also, even Yeomra, the King of the Underworld, can be captured by an officer in the mortal world.

In other myths, the protagonist cheats death. This theme is universal throughout Korea, and appears in the form of Hwangcheon Honshi (of Northeast Korea), Jangja Puli (of Southwest Korea), Samani Bonpuli (of Jeju Island), and the myth of General Sineui (Southeast Korea). In most of these stories, the protagonist bribes the death gods into cheating death.

Birth and Agriculture Myths

The two main elements in the birth myth are birth and agriculture. The birth myth is closely related to women, since only women have the secret of reproduction. Thus, the three concepts of birth, agriculture and women (or goddesses) are the important keywords in understanding the birth myth.

Jacheong Bi is chased out of the house because she murdered someone, and she finds herself weaving the clothes for Mun Doryeong's wedding. She signs her name in the clothes, and Mun Doryeong returns to Jacheong Bi; however, Jacheong Bi stabs Mun Doryeong with a needle, chasing him away.


Jacheong Bi encounters Mun Doryeong, and comes to heaven with him. However, Mun Doryeong had already promised to marry the daughter of King Seosu, a ruler of Heaven. Mun Doryeong's father, King Munseon, tells the two women that the one who could cross a burning trail filled with knives would be Mun doryeong's wife. The daughter of Seosuwang refused, but Jacheong Bi crossed the bridge. When she wiped her blood, menstruation began.

Myths About Shamans

Most Korean folklore is passed on by a shaman who performs a shamanistic ceremony called a kut. Shamans are thus responsible for transmitting myths. Shamans belong to a despised social class, so it is quite intriguing that they served as transmitters of myths which are sacred stories. We can find the answer to this question in the origin myth of shamans. In ancient times, shamans belonged to the sacred class well respected by the community. Therefore, it is quite understandable that there should be myths about the ancestors of shamans i.e. the origin myth of shamans.

Disease Myths

Disease myths are about the gods who give all kinds of disease to us. The representative myth is the Sonnimgut. The fifty-three Sonnimne are the deities of smallpox. However, even the Sonnimne, who bring smallpox, can grant longevity and success.

Gashin Myths

Main articles: Gashin, Jowangshin, Teojushin, Munjeon Bonpuli, Nulgubjishin, Munshin, Cheukshin

The Gashin are patrons of the house, the rooms, and various objects. As the keepers of the family, myths about the Gashin are about the prevention of the destruction of the family.

For example, in the Munjeon Bonpuli, the evil goddess of the outhouse, Noiljadae (or her daughter, depending on the source), kills Yeosan Buin and attempts to kill the seven children. However, Noiljadae suicides when her plan is foiled by the seventh son, Nokdisaengin, and Yeosan Buin is brought back to life through the Hwansaengkkot flowers.

Hero Myths

Korean hero myths tend to blend with other myths. For example, the Chasa Bonpuli introduced earlier is a prime example of a hero myth; however, it is also related to the myths concerning the Underworld, and is treated as such. In the Chasa Bonpuli myth, the mortal Gangrim Doryeong captures Yeomra, King of the Underworld, and brings him to his homeland.

Another hero myth is the Cheonjiwang Bonpuli myth. The protagonist, Daebyeol, shoots down the sun and the moon, destroying it. However, the Cheonjiwang Bonpuli is more of a creation myth than a hero myth.

Mythological Figures

Cheonjiwang - The supreme ruler of the world, father of Daebyeol and Sobyeol.
Daebyeol - Supreme King of the Underworld. The ten Shiwang are his lieutenants.
Sobyeol - Supreme King of the Mortal World. Sobyeol rules the mortals, but his power is lesser than Daebyeol's.
Queen Baji - Supreme Queen of the Earth. She is Cheonjiwang's wife, and the mother of Daebyeol and Sobyeol.
Dae(soon)-nim - The Moon, brother of the Sun.
Hae(sik)-nim - The Sun, sister of the Moon.
Cheonha Daejanggun -Village Guardian & General under Heaven, husband of Jiha yeojanggun. He is represented as a totem pole with a scary face, constructed in front of a village entrance.
Jiha yeojanggun - Village Guardian & General under Earth, wife of Cheonha Daejanggun. She is represented as a totem pole with also scary but more feminine face, constructed in front of a village entrance with her husband. She protects the village with her husband.
Sanshin - Mountain gods
Gashin - the patrons of various rooms and objects in the household
Jowangshin - a Gashin; the deity of fire and the hearth
Teojushin - a Gashin and the earth deity
Nulgubjishin - god of grain
Cheukshin - goddess of the outhouse
Seongjushin - the god of the actual house; supreme leader of the Gashin
Munshin - the door god
Oeyangganshin - the patron of cattle and horses
Cheollyung - god of the spice pots
Eobshin - goddess of wealth
Samshin - goddess of childbirth
Yongwang - The five Dragon Kings of the seas, but not necessarily a dragon (usually an old human).
Ogushin - Princess Bari (see above) became the Ogushin after reviving her dead parents. After the Jeoseung Chasa (death gods) split the soul from the body, the Ogushin guides them to the Underworld.
Honshi Seongin - the three gods who avoided the Jeoseung Chasa and lived for an additional sixty years. They protect children from illness.
Jeoseung Halmang - The goddess who brings death to children.
Shiwang - Ten kings of the Underworld, who judge the dead in each individual realm.
Yeomra - Leader of the Shiwang.
Sonnimne (see above) - Fifty-four smallpox deities. Only four are named; Gaxi Sonnim, Hoban Sonnim, Muban Sonnim, and Cheolhyeon.
Seonnyeo - Angel-like beings. They are the female lieutenants of Cheonjiwang. The only named Seonnyeo is Oneuli.
Juhseung Chasa - Gods of death. Traditionally three, these gods reap dead souls. When they read a person's name three times, the person dies. Their leader is Gangrim Doryeong (also see above), a mortal who captured Yeomra, King of the Underworld. His lieutenants are Hae Wonmaek and Yi Deokchun. Meanwhile, Hwadeok Chasa reaps those who died on fires. Yonggung Chaasa reaps those who died in the ocean, Danmul Chasa takes those who drowned in wells, and Tuseok Chasa reaps those who were killed by rocks or stones.
Sosamshin, goddess of cowbirth.

Supernatural beings
Chollima
Yakcha
Chollidongigae, Manlidongigae: Dogs who goes 1000li a day, 10000li a day
Baeksaseum: White deer which runs 5000li a day
Geumsaseum: Golden deer living in the Mt. Baekdu

Yokwe (monster)
Kumiho (구미호) - A nine-tailed fox who can use powerful illusions and curses.
Bulyeowoo (불여우) - A fox that is more than 100 years old, and can be disguised as a woman.
Dokkaebi (도깨비) - spirits who keep clubs and enjoy mischievous tricks. Most are believed to have magical powers.
Imugi (이무기) - A form before a dragon. After training for 1000 years, it can transform to the dragon.
Samjokgu (삼족구) - A three legged dog. These are believed to recognize the Kumihos in disguise .
Bulgasari (불가사리) - An Iron eating monster.
Kkangcheoli (깡철이) - A failed imugi.
Haetae (해태) - A protector spirit.

Gwishin (ghosts)
Gwishin are the departed souls of people who have died.
Mool-Gwishin 물귀신 a departed soul in water
Cho-nyo-Gwishin 처녀귀신 the departed soul of a virgin
Mong-Dal-Gwishin 몽달귀신 the departed soul of an unmarried man
Dal-Gyal-Gwishin 달걀귀신 a ghost with an egg (Dal-Gyal 달걀) head, whose face has no eyes, nose, or mouth.

Guardians
Three-Legged-Bird

Kaynak / Source
 Vi Ar Van !!


Cevapla
#3
Konu için teşekkürler. (:
[Resim: zpULqK.gif]

Ayenzel
Tumblr
Cevapla
#4
Mitolojiyi çok severim, bu ayrıntılı tanıtım için teşekkürler. Smile
E’ solo dopo aver perso
tutto che siamo liberi
di fare qualsiasi cosa

Cevapla
#5
Teşekkür ederiz. (:
? BIGBANG MADE V.I.P
V.I.P MADE BIGBANG ?

Cevapla
#6
Teşekkür ederiz. Smile

>>> https://www.facebook.com/groups/kgfatr
Ve sen yine kendi bildiğini okudun...
Kalbi kırık bedenimde bir yara daha açtın.
30.10.2020
Cevapla
#7
Teşekkür ederiz. Smile
Cevapla
#8
Korean Mythology
Regulation: Olcay ATEŞ

>>> https://www.facebook.com/groups/kgfatr/
Cevapla




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi