31-07-2010, Saat: 13:18
(Son Düzenleme: 19-02-2013, Saat: 17:44, Düzenleyen: haneul-mul.)
Joseon White Porcelain / 백자
Joseon beyaz porseleni ya da Joseon baekja anlamına gelen beyaz porselenler Joseon Hanedanlığı (1392-1910) boyunca üretilirdi. Beyaz porselen Konfiçyüs etiklerinin pragmatizm ve tutumluluk gibi tasvir edildiği zamandan beri imtiyazlıydı ve övülürdü. Joseon seramiği beş yüz yıllık süre boyunca bir çok değişim geçirdi ve genelde üç ana periyoda ayrılmıştır: erken, orta ve geç periyod. Bununla birlikte Joseon seramiğinin kronolojisi akademisyenler arasında değişir, üç ana olay fırın üretimini etkilemiştir; 1592 ve 1597 ‘deki Japon istilasının Kore’ye etkisi, Bunwon kurumları (hangul: 분원; hanja: 分院), 1751 Seoul yakınındaki Bunwon-ri, Gwangju’da hükümetin fırınları çökertmesi ve 1884’te Bunwon’un özelleşmesi. Joseon beyaz porseleni sade formların güzelliğiyle, mütevazi dekorasyonla karakterize edildi ve renklerin zarif kullanımıyla Konfiçyüsçü devletin ideallerini yansıtıyor.
Kaynak: Wikipedia
Çeviri: çaöl- Düzenleme: nilamman
![[Resim: 180pxjoseonporcelain01.jpg]](http://img819.imageshack.us/img819/4317/180pxjoseonporcelain01.jpg)
English
Joseon white porcelain or Joseon baekja refers to the white porcelains produced during the Joseon dynasty (1392-1910).
White porcelains were preferred and praised than any other porcelains during the time to represent Confucian ethics such as frugality and pragmatism. In overall, Joseon ceramics undergone numerous transformations during the five hundred year period and is generally divided into three major periods; the early, the middle, and the late period. Although the chronology of Joseon ceramics differs between scholars, three major events affected kiln production; the influence of the Japanese invasions of Korea in 1592 and 1597, the establishment of Bunwon (hangul: 분원; hanja: 分院), government-subsided kilns at Bunwon-ri, Gwangju near Seoul in 1751, and the privatization of Bunwon in 1884. Joseon white porcelains are characterized by the beauty of unpretentious forms, understated decoration, and subtle use of color, reflecting the ideals of Confucian state.
Source: Wikipedia
Joseon beyaz porseleni ya da Joseon baekja anlamına gelen beyaz porselenler Joseon Hanedanlığı (1392-1910) boyunca üretilirdi. Beyaz porselen Konfiçyüs etiklerinin pragmatizm ve tutumluluk gibi tasvir edildiği zamandan beri imtiyazlıydı ve övülürdü. Joseon seramiği beş yüz yıllık süre boyunca bir çok değişim geçirdi ve genelde üç ana periyoda ayrılmıştır: erken, orta ve geç periyod. Bununla birlikte Joseon seramiğinin kronolojisi akademisyenler arasında değişir, üç ana olay fırın üretimini etkilemiştir; 1592 ve 1597 ‘deki Japon istilasının Kore’ye etkisi, Bunwon kurumları (hangul: 분원; hanja: 分院), 1751 Seoul yakınındaki Bunwon-ri, Gwangju’da hükümetin fırınları çökertmesi ve 1884’te Bunwon’un özelleşmesi. Joseon beyaz porseleni sade formların güzelliğiyle, mütevazi dekorasyonla karakterize edildi ve renklerin zarif kullanımıyla Konfiçyüsçü devletin ideallerini yansıtıyor.
Kaynak: Wikipedia
Çeviri: çaöl- Düzenleme: nilamman
![[Resim: 180pxjoseonporcelain01.jpg]](http://img819.imageshack.us/img819/4317/180pxjoseonporcelain01.jpg)
English
Joseon white porcelain or Joseon baekja refers to the white porcelains produced during the Joseon dynasty (1392-1910).
White porcelains were preferred and praised than any other porcelains during the time to represent Confucian ethics such as frugality and pragmatism. In overall, Joseon ceramics undergone numerous transformations during the five hundred year period and is generally divided into three major periods; the early, the middle, and the late period. Although the chronology of Joseon ceramics differs between scholars, three major events affected kiln production; the influence of the Japanese invasions of Korea in 1592 and 1597, the establishment of Bunwon (hangul: 분원; hanja: 分院), government-subsided kilns at Bunwon-ri, Gwangju near Seoul in 1751, and the privatization of Bunwon in 1884. Joseon white porcelains are characterized by the beauty of unpretentious forms, understated decoration, and subtle use of color, reflecting the ideals of Confucian state.
Source: Wikipedia