27-10-2012, Saat: 0:59
Jokduri / 족두리
Korece: 족두리 / 족두 / 족관
Jokduri, düğün gibi özel günler için kadınlar tarafından giyilen Kore’nin geleneksel bir taç türüdür. Dışı siyah ipekten meydana gelir, içi ise sert kağıt ile doldurulur. En iyi özelliği, cloisonné süslemeler ile tasarlanmasıdır. Bu taç, jokdu veya jokgwan olarak da adlandırılır ve çoğunlukla bir aksesuar olarak kullanılır. Üst kısmı belli belirsiz altıgen, alt kısmı ise silindir şeklindedir. Jokdurinin şekli, yukarıdan aşağıya doğru daralmaktadır. Jokduri, altın veya gümüşten yapılmış aksesuarlarla süslenmesi ile, takan kişinin sosyal durumunu göstermek için kullanılır.
Tarih
Jokdurinin, geç Goryeo Dönemi’nde Moğol kadınlarının gezilerde kullandıkları şapkalardan (gogori) türetildiği söylenmektedir. Goryeo ve Çin’in Yuan Hanedanlığı arasındaki evliliklerden dolayı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır. Ancak, Goryeo Dönemi’ndeki jokdurinin, Joseon Dönemi’ndekilerden daha büyük ve daha yüksek olduğu kabul edilmektedir. Joseon Hanedanlığı döneminde jokduri daha küçüktür, alt kısmı ve üst kısmı arasında şekil itibariyle çok fark yoktur. Kral Gwanghaegun saltanatı sırasında, mor ipek iç kumaş olarak, siyah ipek ise dış kısmını kaplamak için kullanıldı. Bundan sonra, kadınların zevkle jokduri giymesi nedeniyle, jokduri neredeyse modada milli bir stil oldu. Joseon Dönemi’nde, Kral Yeongjo (1724-1776) ve Jeongjo (1776–1800), kadınların gache (peruk) takmalarını yasakladılar, bunun yerine onları jokduri giymeleri konusunda teşvik ettiler. 1788'de saltanatının onikinci yılında Kral Jeongjo, jokduride aşırı cloisonné kullanımına bir yasaklama getirdi ve iç malzeme olarak siyah pamuk ya da bambu kullanılmasını tayin etti.
Çeviri: esra_kjm
English
Hangul: 족두리 / 족두 / 족관
English
Hangul: 족두리 / 족두 / 족관
A jokduri is a type of Korean traditional coronet worn by women for special occasions such as weddings. It consists of an outer crown which is covered with black silk, and the inner which is filled with cotton and hard paper. Its top is decorated with cloisonné ornaments. The crown is also called jokdu or jokgwan and is used mostly as an accessory. The upper part is vaguely hexagonal and the bottom is cylindrical. The form of jokduri gets narrower from the top to the bottom. Jokduri can be used to display the wearer's social status by being adorned with accessories made from gold or silver.
History
It is said that the jokduri was derived from the Mongolian woman's cap for outing, the gogori (姑姑里) in the late Goryeo period. It began to be used in that period as intermarriages between Goryeo and the Yuan Dynasty of China happened. However, the jokduri during the Goryeo period is assumed to be bigger and higher than the one in the Joseon period. During the Joseon Dynasty, the jokduri became smaller and there was not much difference in the overall shape between the top and the bottom. During the reign of King Gwanghaegun, black silk began to be used for the covering whereas purple silk was used as the inner fabric. Thereafter, as women enjoyed wearing a jokduri, it became almost a national style in fashion. In the late Joseon period, King Yeongjo (r. 1724-1776) and Jeongjo (r. 1776–1800) prohibited women from wearing gache (wigs) and, instead, encouraged them to wear jokduri. In 1788, the twelfth year of King Jeongjo's reign, he published an interdictory decree on jokduri, a prohibition against excessive usage of cloisonné, and the designation of black for the inner material such as cotton, and bamboo.
Kaynak <> Source