Jangseung / 장승 / Köy Koruyucuları
![[Resim: zrgkAO.jpg]](http://i.hizliresim.com/zrgkAO.jpg)
Bilinen Diğer Adları: Beopsu (법수), Beoksu (벅수)
(Hangul: 지하대장군, Hanja: 地下大將軍)
Jangseung, Koreli insanlara köylerinde bulunan ve uzak yerlerden gelen zararlara karşı koruyuculuk yapmak için ayakta duran sıradışı, çarpıcı heykellerdir.
Jangseung veya köy koruyucusu tahtadan yapılmış olan geleneksel Kore totem heykelidir. Genellikle tahtadan yapılmıştır ancak nadirde olsa taştan yapılanları da vardır.
Jangseunglar köy sınırlarını belirlemek için köylerin kenarlarına yerleştirildi ve bunu yapmak geleneksel bir davranıştı. Kötü ruhların kendilerinden uzakta kalmasına yardım ettiklerine inanılırdı.
Hatta Jangseung totem heykelleri dini simgelerdi.
Jeolla bölgesinde ise Jangseunglar çoğunlukla taştan yapılmıştır ve buradaki totemler Jeju Adası'ndaki dolhareubanglar ile benzerlik gösterir.
Bilgiler
18. yüzyılda Joseon Hanedanı Kralı Jeongjo (bildiğimiz adı ile Yi San) babasının mezarının bulunduğu Suwon'a yapacağı kraliyet gezisi sırasında Sangdo yakınlarına kötü ruhlardan korunmak amacıyla Jangseung dikilmesini emretmiştir. O zamandan beri de bu bölge (yani Seoul metrosu 7. hatta bulunan Jangseungbaegı İstasyonu) Jangseungbaegı olarak bilinmektedir.
Jangseung, Köy Bekçileri
Bu gün büyük bir bölümü ortadan kalkmış olmasına rağmen, sadece 100 yıl öncesine kadar Jangseung Kore’nin neredeyse her köyünün girişine dikilirdi.
Ziyaretçiler onları selamlarlar bununla beraber bu çarpıcı sütunların kıtlık, suçiçeği gibi salgın veya doğal afetler nedeniyle oluşan kötü ruhları korkutup kaçırdığına inanırdı.
Geçmiş yıllarda Jangseung halkın dini nesnesi olarak kabul edilmiş. Harika bir koca, iyi kalpli bir gelin veya ailelerinin sağlığı için köylüler dua etmişlerdir. Böylece dirençli Jangseung zararda köylüleri koruduğu aynı zamanda istek ve arzular için bir umut olduğu, açık kulaklarıyla insanları dinlediği için koruyucu bir tanrı olarak görev aldı. Her yıl köylüler Jangseung ayinleri yapmak istemekte, onurlu koruyucunun dibinde pirinç keki ve meyveler adamaktadır.
Jangseung, İnsanların Kuvveti ve Canlılığının Sembolü
Jangseung genellikle taştan veya ahşaptan yapılmıştır. Bugün hala Jangseung’da vücutlarında yazılı isimler ile erkek ve kadın figürleri bulundurmaktadır. Bunlar sembolik yüz özellikleri ile koruyucu tanrılar olarak ifade edilir, yüz ifadeleri kasıtlı olarak değiştirilmiştir.
Yüz kaba şekilli, şişkin gözler, yumru gibi bir burun, çıkıntılı köpek ve ön dişlerin ile karakterize edilen; bir asker ya da kafasında devlet memurunun şapkası olan Jangseung heykelidir. Aynı zamanda insan portlerini sunarken yetenekli zanaatkarların yaptığı abartılı bozulma ile Jangseung’un yeraltından gelen bir canavar ya da tanrıyı anımsatan bir koruyucu görüntüsünü tasvir etmektedir. jangseung büyükbaba ve büyükannenin yüzlerinde sarkma ve hayırseverlik, Dangsan, Buan ve büyükanne Jangseung, dişsiz buruşuk bir gülümseme, dede Jangseung Naju’daki Bulhoesa Tapınağı'nda uzun örgülü bıyık o zamanın sıradan insanlarının dostu mizahi karakterin yansımasıdır.
Çoğu ahşap Jangseung, geçmiş yıllarda çürümüştür. Ancak birçok taş Jangseung mükemmel orijinal formlarını muhafaza etmeyi başarmıştır. Bu dikkat çeken taş Jangseung, o günlerin estetik değerlerini bize göstermektedir. Onların gülümsüyor olmalarına rağmen sert ama yine de güzel mizacı, sıradan insanların güvenini ifade etmektedir. Özgürce oluşturulmuş Jangseung yüzleri, özünde günümüz Korelilerini yüz hatlarını yansıtır. Onların kıyafetleri doğrudan Kore’nin halktan kesimini sembolize eder. Jangseung, gücü, canlı kalmayı anlatıyor.
Dipnot: Totem: İlkel toplumlarda topluluğun ondan türediği sanılan ve kutsal sayılan hayvan, ağaç, rüzgâr vb. herhangi bir doğal nesne, ongun (Referans: Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlügü)
Güney Jeolla, Chungcheong'da ve Gyeongsang'da Jangseunglar beopsu (법수) veya beoksu (벅수) olarak bilinir. Ayrıca boksa (복사) totem heykeli de erkek saman demektir.
English
The Other Known Names: Beops the (법수), Beoks the (벅수)
(Hangul: 지하 대장군, Hanja: 地下 大 將軍)
Jangseung are extraordinary, striking statues that stand as protectors over the Korean people, sheltering them from harm in their villages and on roads far away.
A jangseung or village guardian is a Korean totem pole usually made of wood, sometimes made of stone and bearing some resemblance to the dolhareubangs of Jeju Island.
A jangseung or village guardian is a Korean totem pole usually made of wood. Jangseungs were traditionally placed at the edges of villages to mark for village boundaries and frighten away demons.
They were also worshipped as village tutelary deities.
In the southern regions of Jeolla, Chungcheong, and Gyeongsang, jangseungs are also referred to as beopsu or beoksu, a variation of boksa (복사/卜師), meaning a male shaman.
In the Jeolla region, jangseungs are often made of stone bearing some resemblance to the dolhareubangs of Jeju Island.
Trivia
In Seoul, 18th century Joseon Dynasty King Jeongjo ordered jangseungs erected in the area near Sangdo to ward off evil spirits when he made a royal procession to Suwon, where his father's tomb was located. Since then, the district has been called Jangseungbaegi and has given its name to the Jangseungbaegi Station on the Seoul Metropolitan Subway's Line 7.
Jangseung, village guardians
Although they have mostly disappeared from view today, even until just 100 years ago jangseung were erected at the entrance of nearly every village in Korea.
Besides greeting visitors, these striking pillars were created to scare away evil spirits that caused famines, natural disasters or epidemics such as small pox. With the passing years, jangseung came to be regarded as objects of folk religion to which villagers prayed for the health of their families, for a baby, or for a wonderful husband or kind-hearted bride.
Thus, the resilient jangseung protected the village from harm and also served as a guardian god, with its ears open to the wishes and hopes of villagers. Each year villagers would conduct jangseung rituals, placing offerings of rice cakes and fruit at the foot of their honored guardian.
Jangseung, a symbol of the people's strong and vitality
Jangseung were commonly made out of wood or stone. Jangseung that remain today are mostly male and female figures with their names written on their bodies. They are symbolically expressed as guardian gods through the intentional altering of human facial features.
The face is characterized by coarsely-shaped bulging eyes, a fist-like nose, and protruding canines and front teeth; most jangseung statues have a soldier or government official's hat on the head. Through such distortion and exaggeration, the talented jangseung craftsmen depicted a guardian god image, reminiscent of a monster or god from the underworld, while simultaneously offering a kind of portrait of the common people. The sagging and benevolent faces of the grandfather and grandmother jangseung in Dangsan, Buan, and the toothless, wrinkled smile of the grandmother jangseung and the long braided whiskers of the grandfather jangseung at Bulhoesa Temple in Naju are reflections of the friendly yet satirical characters of the common people at that time.
Most wooden jangseung rotted away with the passing years, but many stone jangseung have been almost perfectly preserved in their original forms. These striking stone jangseung accurately show the aesthetic values of their day. Stern despite their smiles, but nevertheless beautiful, they seem to express the confidence of the common people. The freely-formed faces of jangseung, in essence, reflect the many faces of Koreans today. Their attire accurately depicts the Korean commoner class.
Kaynak // Source 1
Kaynak // Source 2
![[Resim: zrgkAO.jpg]](http://i.hizliresim.com/zrgkAO.jpg)
Bilinen Diğer Adları: Beopsu (법수), Beoksu (벅수)
(Hangul: 지하대장군, Hanja: 地下大將軍)
Jangseung, Koreli insanlara köylerinde bulunan ve uzak yerlerden gelen zararlara karşı koruyuculuk yapmak için ayakta duran sıradışı, çarpıcı heykellerdir.
Jangseung veya köy koruyucusu tahtadan yapılmış olan geleneksel Kore totem heykelidir. Genellikle tahtadan yapılmıştır ancak nadirde olsa taştan yapılanları da vardır.
Jangseunglar köy sınırlarını belirlemek için köylerin kenarlarına yerleştirildi ve bunu yapmak geleneksel bir davranıştı. Kötü ruhların kendilerinden uzakta kalmasına yardım ettiklerine inanılırdı.
Hatta Jangseung totem heykelleri dini simgelerdi.
Jeolla bölgesinde ise Jangseunglar çoğunlukla taştan yapılmıştır ve buradaki totemler Jeju Adası'ndaki dolhareubanglar ile benzerlik gösterir.
Bilgiler
18. yüzyılda Joseon Hanedanı Kralı Jeongjo (bildiğimiz adı ile Yi San) babasının mezarının bulunduğu Suwon'a yapacağı kraliyet gezisi sırasında Sangdo yakınlarına kötü ruhlardan korunmak amacıyla Jangseung dikilmesini emretmiştir. O zamandan beri de bu bölge (yani Seoul metrosu 7. hatta bulunan Jangseungbaegı İstasyonu) Jangseungbaegı olarak bilinmektedir.
Jangseung, Köy Bekçileri
Bu gün büyük bir bölümü ortadan kalkmış olmasına rağmen, sadece 100 yıl öncesine kadar Jangseung Kore’nin neredeyse her köyünün girişine dikilirdi.
Ziyaretçiler onları selamlarlar bununla beraber bu çarpıcı sütunların kıtlık, suçiçeği gibi salgın veya doğal afetler nedeniyle oluşan kötü ruhları korkutup kaçırdığına inanırdı.
Geçmiş yıllarda Jangseung halkın dini nesnesi olarak kabul edilmiş. Harika bir koca, iyi kalpli bir gelin veya ailelerinin sağlığı için köylüler dua etmişlerdir. Böylece dirençli Jangseung zararda köylüleri koruduğu aynı zamanda istek ve arzular için bir umut olduğu, açık kulaklarıyla insanları dinlediği için koruyucu bir tanrı olarak görev aldı. Her yıl köylüler Jangseung ayinleri yapmak istemekte, onurlu koruyucunun dibinde pirinç keki ve meyveler adamaktadır.
Jangseung, İnsanların Kuvveti ve Canlılığının Sembolü
Jangseung genellikle taştan veya ahşaptan yapılmıştır. Bugün hala Jangseung’da vücutlarında yazılı isimler ile erkek ve kadın figürleri bulundurmaktadır. Bunlar sembolik yüz özellikleri ile koruyucu tanrılar olarak ifade edilir, yüz ifadeleri kasıtlı olarak değiştirilmiştir.
Yüz kaba şekilli, şişkin gözler, yumru gibi bir burun, çıkıntılı köpek ve ön dişlerin ile karakterize edilen; bir asker ya da kafasında devlet memurunun şapkası olan Jangseung heykelidir. Aynı zamanda insan portlerini sunarken yetenekli zanaatkarların yaptığı abartılı bozulma ile Jangseung’un yeraltından gelen bir canavar ya da tanrıyı anımsatan bir koruyucu görüntüsünü tasvir etmektedir. jangseung büyükbaba ve büyükannenin yüzlerinde sarkma ve hayırseverlik, Dangsan, Buan ve büyükanne Jangseung, dişsiz buruşuk bir gülümseme, dede Jangseung Naju’daki Bulhoesa Tapınağı'nda uzun örgülü bıyık o zamanın sıradan insanlarının dostu mizahi karakterin yansımasıdır.
Çoğu ahşap Jangseung, geçmiş yıllarda çürümüştür. Ancak birçok taş Jangseung mükemmel orijinal formlarını muhafaza etmeyi başarmıştır. Bu dikkat çeken taş Jangseung, o günlerin estetik değerlerini bize göstermektedir. Onların gülümsüyor olmalarına rağmen sert ama yine de güzel mizacı, sıradan insanların güvenini ifade etmektedir. Özgürce oluşturulmuş Jangseung yüzleri, özünde günümüz Korelilerini yüz hatlarını yansıtır. Onların kıyafetleri doğrudan Kore’nin halktan kesimini sembolize eder. Jangseung, gücü, canlı kalmayı anlatıyor.
Dipnot: Totem: İlkel toplumlarda topluluğun ondan türediği sanılan ve kutsal sayılan hayvan, ağaç, rüzgâr vb. herhangi bir doğal nesne, ongun (Referans: Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlügü)
Güney Jeolla, Chungcheong'da ve Gyeongsang'da Jangseunglar beopsu (법수) veya beoksu (벅수) olarak bilinir. Ayrıca boksa (복사) totem heykeli de erkek saman demektir.
English
The Other Known Names: Beops the (법수), Beoks the (벅수)
(Hangul: 지하 대장군, Hanja: 地下 大 將軍)
Jangseung are extraordinary, striking statues that stand as protectors over the Korean people, sheltering them from harm in their villages and on roads far away.
A jangseung or village guardian is a Korean totem pole usually made of wood, sometimes made of stone and bearing some resemblance to the dolhareubangs of Jeju Island.
A jangseung or village guardian is a Korean totem pole usually made of wood. Jangseungs were traditionally placed at the edges of villages to mark for village boundaries and frighten away demons.
They were also worshipped as village tutelary deities.
In the southern regions of Jeolla, Chungcheong, and Gyeongsang, jangseungs are also referred to as beopsu or beoksu, a variation of boksa (복사/卜師), meaning a male shaman.
In the Jeolla region, jangseungs are often made of stone bearing some resemblance to the dolhareubangs of Jeju Island.
Trivia
In Seoul, 18th century Joseon Dynasty King Jeongjo ordered jangseungs erected in the area near Sangdo to ward off evil spirits when he made a royal procession to Suwon, where his father's tomb was located. Since then, the district has been called Jangseungbaegi and has given its name to the Jangseungbaegi Station on the Seoul Metropolitan Subway's Line 7.
Jangseung, village guardians
Although they have mostly disappeared from view today, even until just 100 years ago jangseung were erected at the entrance of nearly every village in Korea.
Besides greeting visitors, these striking pillars were created to scare away evil spirits that caused famines, natural disasters or epidemics such as small pox. With the passing years, jangseung came to be regarded as objects of folk religion to which villagers prayed for the health of their families, for a baby, or for a wonderful husband or kind-hearted bride.
Thus, the resilient jangseung protected the village from harm and also served as a guardian god, with its ears open to the wishes and hopes of villagers. Each year villagers would conduct jangseung rituals, placing offerings of rice cakes and fruit at the foot of their honored guardian.
Jangseung, a symbol of the people's strong and vitality
Jangseung were commonly made out of wood or stone. Jangseung that remain today are mostly male and female figures with their names written on their bodies. They are symbolically expressed as guardian gods through the intentional altering of human facial features.
The face is characterized by coarsely-shaped bulging eyes, a fist-like nose, and protruding canines and front teeth; most jangseung statues have a soldier or government official's hat on the head. Through such distortion and exaggeration, the talented jangseung craftsmen depicted a guardian god image, reminiscent of a monster or god from the underworld, while simultaneously offering a kind of portrait of the common people. The sagging and benevolent faces of the grandfather and grandmother jangseung in Dangsan, Buan, and the toothless, wrinkled smile of the grandmother jangseung and the long braided whiskers of the grandfather jangseung at Bulhoesa Temple in Naju are reflections of the friendly yet satirical characters of the common people at that time.
Most wooden jangseung rotted away with the passing years, but many stone jangseung have been almost perfectly preserved in their original forms. These striking stone jangseung accurately show the aesthetic values of their day. Stern despite their smiles, but nevertheless beautiful, they seem to express the confidence of the common people. The freely-formed faces of jangseung, in essence, reflect the many faces of Koreans today. Their attire accurately depicts the Korean commoner class.
Kaynak // Source 1
Kaynak // Source 2
Seher Seheri'ni çook seviyor ama belki Seher Seheri'ni daha çok seviyordur. xD --- yongseng