28-02-2016, Saat: 20:32
(Son Düzenleme: 11-07-2020, Saat: 14:37, Düzenleyen: kıday baksı.)
Iri Nongak (Farmers' Performance of Iri)
![[Resim: img-intangible17-1.gif]](https://i.ibb.co/ssK1zJc/img-intangible17-1.gif)
Sınıflandırma : Önemli Somut Olmayan Kültürel Miras 11-3a
Kültür varlıklarının adı: Iri Nongak (Farmers' Performance of Iri)
Belirlenmiş Tarih: 1985.12.01
Adres: Jeollabuk Eyaleti Iksan Şehri
Açıklama
Iksan'da, çiftçi müziği olarak miras kalmıştır (daha önce adı verilen ‘Iri’), Iri Nongak, Honam Ugo Nongak'a aittir (Çiftçi Performansı Doğu Jeollo eyaleti).
Nongak(çiftçilerin performansı) Iksan Saesil Köyü’nde geliştirilmiştir.
Gimje ve Jeongeup gibi yakın alanlarda uzmanlardan çiftçiler müzik öğrenilen köye insanları getirmiş ve bugün gördüğünüz gibi yüksek kaliteli çiftçilerin müzik topluluğu olarak eğitilmiştir.
Bir Iri Nongak topluluğu, yonggi (ejderha bayrağı), nonggi (çiftçilerin bayrağı), swaenap(konuk ahşap obua), trompet, samul [örneğin dört vurmalı çalgılar, iki kkwaenggwari(küçük gonglar), iki jing (uzun gonglar), iki buk (davullar) ve dört janggo (kum saati şekilli davullar)] , beopgo (Budist davul) ve japseak [Yangban da oluşan bir gruba ithafen (nobleman), daeposu (davulcu), jorijung (maskeli palyaço), changbu (erkek palyaço), gaksi (genç kız) ve mudong (dans eden erkekler)dan oluşmaktadır.
Troupe üyeleri ile başının etrafında bağlı üç renk bantları ile beyaz ceket üzerine siyah yelek, beyaz pantolon ve sangmo (tüylü şapka veya dizeleri bağlı) giyerler ve buna chibae veya gunchong denir.
Kkwaenggwari (küçük gong) tabanlı ritimleri ilgili olanlar ilche , ichae, samchae, oemachijilgut, pungnyugut, ochaejilgut, jwajilgut, yangsando Garak, hohogut ve obangjin Garak bulunmaktadır.
Pangut (eğlence odaklı performans) insagut, ochaejilgut, jwajilgut, pungnyugut, yangsando, ginmaedoji, sambangjingut, banguljingut, hohogut, dallachigi, kısa maedoji, jjak aureum, ilgwang nori, gujeong (kkwaenggwari ve janggo ortak performans) sırayla ilerler nori (bireysel çalma) ve gi sseulgi.
Samsoe (çiftçi müzik topluluğu lideri) tarafından yapılan bupo nori (şapka dans) çeşitli şekilleri vardır.
İyi geliştirilmiş janggo ritimleri ve danslar, müzik ile harmanlanmaktadır.
Performansta sogochum (küçük davul dans) ve jinpuri yürüyüşü bulunmaktadır.
Birçok ritm, nispeten yavaştır.
Müziğin her melodisi titizdir ve renkli ritimlere sahiptir.
Pungnyugut ve deongdeokgungi ilgili ritimler son derece gelişmiş tekniklerdir.
Iri Nongak; çiftçilerin zor yaşamına teselli sağlar ve köylüler de birbirleriyle geçinmesine yardımcı olan bir olay olarak önemli bir rol oynamaktadır, köy geçmişi ile birlikte miras kalan bir halk sanatıdır.
English
Classification: Important Intangible Cultural Heritage 11-3
Name of Cultural Properties: Iri Nongak (Farmers' Performance of Iri)
Designated Date: 1985.12.01
Address: Jeollabuk-do Iksan-si
Description
Referring to farmers’ music that has been handed down in Iksan (previously called “Iri”), Iri Nongak belongs to Honam Udo Nongak (Farmers’ Performance of the Eastern Jeolla-do).
Nongak (farmers’ performance) has developed briskly in Saesil Village in Iksan.
The village brought people who learned farmers’ music from experts in nearby areas like Gimje and Jeongeup and who trained a high-quality farmers’ music troupe as we see today.
An Iri nongak troupe is composed of yonggi (dragon flag), nonggi (farmers’ flag), swaenap (conical wooden oboe), trumpet, samul [four percussion instruments, i.e., two kkwaenggwari (small gongs), two jing (large gongs), two buk (drums), and four janggo (hourglass-shaped drums)], beopgo (Buddhist drum), and japsaek [referring to a group composed of yangban (nobleman), daeposu (drummer), jorijung (masked clown), changbu (male clown), gaksi (young girl), and mudong (dancing boys)].
Troupe members who are called chibae or gunchong wear black vest over white jacket, white trousers, and sangmo (hat with feathers or strings attached), with bands in three colors tied around the head.
Kkwaenggwari (small gong)-based rhythms include those related to ilche, ichae, samchae, oemachijilgut, pungnyugut, ochaejilgut, jwajilgut, yangsando garak, hohogut, and obangjin garak.
Pangut (entertainment-oriented performance) proceeds in the order of insagut, ochaejilgut, jwajilgut, pungnyugut, yangsando, ginmaedoji (joint performance of kkwaenggwari and janggo), sambangjingut, banguljingut, hohogut, dallachigi, short maedoji, jjakdeureum, ilgwang nori, gujeong nori (individual play), and gi sseulgi.
There are diverse forms of bupo nori (hat dance) performed by sangsoe (leader of the farmers’ music troupe).
Well-developed janggo rhythms and dances are mixed with the music.
The performance also features sogochum (small drum dances) and jinpuri march.
Many rhythms are relatively slow.
The music makes colorful rhythms, each played to meticulously transformed tunes.
Pungnyugut and deongdeokgungi-related rhythms showcase highly sophisticated techniques.
Iri Nongak is a folk art performance that has been handed down along with the village history, playing an important role as an event that provides consolation in the hard life of farmers and helps villagers get along with each other well.
Kaynak/Source
![[Resim: img-intangible17-2.gif]](https://i.ibb.co/djgmKSb/img-intangible17-2.gif)