05-11-2011, Saat: 20:44
(Son Düzenleme: 16-06-2017, Saat: 19:05, Düzenleyen: mervecimen.)
Hyangga From the Shilla Period
Shilla döneminin Hyangga şiirleri, Kore edebiyatındaki eşsiz şiir formlarının başlangıcına işaret eder. Hyangga, Kore dilinin Çince karakterlerdeki "ses" (um) ve "anlam"(hun) kullanılarak yazılan hyangch'al metinleri arasındadır. Shilla döneminde Hyangga tarzındaki 14 şiir Samguk yusa (Üç Krallığın Hatıraları)'da muhafaza edilmektedir. Bu şiir tarzi Koryo Hanedanlığı'na da geçmiştir ve bu dönemdeki 11 şiir Kyunyojon (Kyunyo'nun Masalı)'da korunmaktadır. Hala geçerliliğini koruyan bu şiir tarzı incelenirken farklı biçimsel özellikler görüyoruz: 4-satır, 8-satır ve 10-satır şiirleri. 4 satır şiirleri halk güftelerinin veya yuva şarkılarının karakterini içeriyor. 10 satır şiirleri en gelişmiş şiirler yapıyla 4-4-2 olmak üzere 3 bölüme ayrılıyor.
Hyangga şiirlerinin yapısı hakkında genel bir tespit yapmak zor. Ancak ballad benzeri özellikler taşıyan 4-satır şiirlerinin geniş bir şiir kökeninden geldiği düşünülüyor. 10-satır şiirlerinin çoğu Ch'ung Tamsa, Wol Myongsa, Yung Ch'sonsa, Yongja ve Kyunyo gibi rahipler tarafından ve de Duk Ogok ve Shin Chung'u kapyasayan Hwarang (çicek savaşçılar) tarafından yazılmıştır. Bu savaşçılar ayrıca Shilla'nin elit tabakasının direğini oluşturmuşlardır. 10 satır şiirleri asillerin duygularını ve dini bilinçlerini yansıtır. Hyangga'nin içinden Sodong-yo (Sodong'un Güftesi) basit naivet'e ile karakterize edilmiştir; Chemangmaega (Merhum Kız Kardeşin Sunulma Destanı) ve Ch'an-gip'arangga (Kip'arang'a Övgü Destanı) mükemmel bir destansı tekniğe sahiptir ve şiirsel ruhu yüceltmek için iyi izlenimler verir. Bu örnekler bu yüzden Hyangga şiirinin en iyi temsilcileri olarak kabul edilir.
English
The Hyangga poetry of the Shilla period signaled the beginning of a unique poetic form in Korean literature. The Hyangga were recorded in the hyangch'al script, in which the Korean language was written using "sound" (um) and "meaning" (hun) of Chinese characters. Fourteen poems in the Hyangga style from the Shilla period have been preserved in the Samguk yusa (Memorabilia of the Three Kingdoms). This poetic form was passed down to the Koryo Dynasty, and 11 poems from that period are preserved in the Kyunyojon (Tales of Kyunyo). Observing the form of the extant poems, we see a variety of formal characteristics: 4-line, 8-line, and 10-line poems. The 4 line poems have the character of folk ballads or nursery songs. The 10-line poems, with the most developed poetic structure, are divided into three sections of 4-4-2.
It is difficult to make general determinations about the personalities of the Hyangga poets. But it is thought that the 4-line poems with their ballad-like attributes may indicate that the poets came from a broad range of backgrounds. Most of the 10-line poems were written by priests like Ch'ung Tamsa, Wol Myongsa, Yung Ch'sonsa, Yongjae and Kyunyo; they were also composed by the Hwarang ("flower warriors"), including Duk Ogok and Shin Chung. These warriors were the backbone of the Shilla aristocracy. The 10-line poems reflect the emotions of the aristocrats and their religious consciousness. From among the Hyangga, Sodong-yo (The Ballad of Sodong) is characterized by its simple naivet'e; the Chemangmaega (Song of Offerings to a Deceased Sister) and Ch'an-gip'arangga (Song in Praise of Kip'arang) boast a superb epic technique, and give fine expression to a sublime poetic spirit. These examples are accordingly recognized as the most representative of Hyangga poetry.
Kaynak / Source