가곡 - 歌曲 – gagok - kagok
![[Resim: walhaui7.jpg]](http://img523.imageshack.us/img523/6325/walhaui7.jpg)
![[Resim: mainjunggadw8.gif]](http://img523.imageshack.us/img523/8080/mainjunggadw8.gif)
Gagok, geleneksel Kore vokal müzik türlerinden biridir. Bayanlar ve erkeklerin beraberce ortaya koyduğu bir müziktir. Geleneksel Kore müzik enstrümanları kullanılır.
Gagok, Joseon Hanedanlığı dönemi bilginleri tarafından takdir edilirdi. Gagok müziğinin sözleri sijo dan temel alınarak yapılır. Sijo geleneksel formlarda bir şiir türüdür. Gagok sijo şiirlerinden temel alındığı için sijonun şiirsel ritmini bu parçalarda yakalamak mümkündür. 16. yüzyılda ortaya konmuş ve günümüze dek değişmeden ulaşmıştır.
Gagok’ta sijo nun üç formu beş parçaya bölünmüş şekildedir. Başlangıca daeyeoeum ve araya da Jungyeoeum eklenmiştir. Geleneksel üflemeli ve telli enstrümanlar kullanılır.
Gyemyeon (gyemyeonjo) ve u (ujo) olmak üzere iki türü vardır. Gagok’ta erkekler için 26 parça, bayanlar i[/u]çin 15 parça vardır. Gagok geleneksel olarak Taepyeongga dışında erkek ve kadının beraber söylediği parçalardan oluşur.
Erkek Parçaları:
Canlı parçalardır. Bayan şarkılarına göre daha yüksek sesle (ancak sanatçı doğal sesini değiştirmez) söylenir.
-U Türü: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Urong, Urak, Eollak, Upyeon
-Gyemyeon Türü: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Eollong, Pyeonglong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Eonpyeon, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Pyeollak
Bayan Parçaları:
Genellikle duygusal ve hüzünlü parçalardır.
-U Türü: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Urak
-Gyemyeon Türü: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Pyeongrong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Hwangyerak
İndirmek İçin Buraya Tıklayınız: http://mfiles.naver.net/8053b46a7b234cfe...attachment
Dinlemek İçin Buraya Tıklayınız:
http://cafe.naver.com/ocarinist.cafe?ifr...icleid=702
ÇEVİRİ: SUNSHINE (Çalma)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Gagok (가곡)
Gagok is a representative vocal genre appreciated by the scholars of the Joseon Dynasty period. The texts ofgagokare based onsijo, traditional Korean poetry with a fixed form, has been performed since around the sixteenth century and passed on until today undergoing many changes and generating variations. Ingagok, the three-verse formsijois redivided into five sections, and a prelude (daeyeoeum) and an interlude (jungyeoeum) are added.Gagokis always accompanied by a chamber ensemble comprised of wind and string instruments.Gagokhas two kinds of modes, which are thegyemyeonmode (gyemyeonjo) andumode (ujo). Also, there are twenty-six pieces for men, and fifteen for women. A feature ofgagokis that anysijotext, depending on its content and poetic rhythm, can be sung to any of thegagokmelodies. In a performance,gagokpieces traditionally were sung alternatively between man and woman, except for the last pieceTaepyeongga, which was sung together. Today, however, only one or a few pieces are sung at a performance.
1) Male Song
The texts of the male songs are generally masculine and animated. Also, unlike the female songs, male songs are sung not in falsetto style but in natural voice range. Gagok uses two kinds of mode,gyemyeonmode andumode. Thegyemyeonjoandujoare each compared to the major and minor scale respectively. In addition to the two modes,banubangyewhich begins in theumode but modulates to theyemyeonmode is used. Following titles are the twenty-six male songs that continues to be performed till today.
-Umode: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Urong, Urak, Eollak, Upyeon
-Gyemyeonmode: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Eollong, Pyeonglong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Eonpyeon, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Pyeollak
The pieces above are like melodic frames that any sijo poems can fit to be sung.
2) Female Song
The texts of the female songs are usually very feminine and sad. Unlike male songs, both natural voice and falsetto styles are required in the female songs. Mostly, femalegagoksongs are based ongyemyeonmode andumode. In addition to the two modes, banubangye, which begins in theumode but modulates to thegyemyeonmode is used. Following titles are the fifteen female songs performed till today.
-Umode: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Urak
-Gyemyeonmode: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Pyeongrong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Hwangyerak
The pieces above are like melodic frames that any sijo poems can fit to.
Credit: gugak.go.kr
![[Resim: walhaui7.jpg]](http://img523.imageshack.us/img523/6325/walhaui7.jpg)
![[Resim: mainjunggadw8.gif]](http://img523.imageshack.us/img523/8080/mainjunggadw8.gif)
Gagok, geleneksel Kore vokal müzik türlerinden biridir. Bayanlar ve erkeklerin beraberce ortaya koyduğu bir müziktir. Geleneksel Kore müzik enstrümanları kullanılır.
Gagok, Joseon Hanedanlığı dönemi bilginleri tarafından takdir edilirdi. Gagok müziğinin sözleri sijo dan temel alınarak yapılır. Sijo geleneksel formlarda bir şiir türüdür. Gagok sijo şiirlerinden temel alındığı için sijonun şiirsel ritmini bu parçalarda yakalamak mümkündür. 16. yüzyılda ortaya konmuş ve günümüze dek değişmeden ulaşmıştır.
Gagok’ta sijo nun üç formu beş parçaya bölünmüş şekildedir. Başlangıca daeyeoeum ve araya da Jungyeoeum eklenmiştir. Geleneksel üflemeli ve telli enstrümanlar kullanılır.
Gyemyeon (gyemyeonjo) ve u (ujo) olmak üzere iki türü vardır. Gagok’ta erkekler için 26 parça, bayanlar i[/u]çin 15 parça vardır. Gagok geleneksel olarak Taepyeongga dışında erkek ve kadının beraber söylediği parçalardan oluşur.
Erkek Parçaları:
Canlı parçalardır. Bayan şarkılarına göre daha yüksek sesle (ancak sanatçı doğal sesini değiştirmez) söylenir.
-U Türü: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Urong, Urak, Eollak, Upyeon
-Gyemyeon Türü: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Eollong, Pyeonglong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Eonpyeon, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Pyeollak
Bayan Parçaları:
Genellikle duygusal ve hüzünlü parçalardır.
-U Türü: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Urak
-Gyemyeon Türü: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Pyeongrong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Hwangyerak
İndirmek İçin Buraya Tıklayınız: http://mfiles.naver.net/8053b46a7b234cfe...attachment
Dinlemek İçin Buraya Tıklayınız:
http://cafe.naver.com/ocarinist.cafe?ifr...icleid=702
ÇEVİRİ: SUNSHINE (Çalma)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Gagok (가곡)
Gagok is a representative vocal genre appreciated by the scholars of the Joseon Dynasty period. The texts ofgagokare based onsijo, traditional Korean poetry with a fixed form, has been performed since around the sixteenth century and passed on until today undergoing many changes and generating variations. Ingagok, the three-verse formsijois redivided into five sections, and a prelude (daeyeoeum) and an interlude (jungyeoeum) are added.Gagokis always accompanied by a chamber ensemble comprised of wind and string instruments.Gagokhas two kinds of modes, which are thegyemyeonmode (gyemyeonjo) andumode (ujo). Also, there are twenty-six pieces for men, and fifteen for women. A feature ofgagokis that anysijotext, depending on its content and poetic rhythm, can be sung to any of thegagokmelodies. In a performance,gagokpieces traditionally were sung alternatively between man and woman, except for the last pieceTaepyeongga, which was sung together. Today, however, only one or a few pieces are sung at a performance.
1) Male Song
The texts of the male songs are generally masculine and animated. Also, unlike the female songs, male songs are sung not in falsetto style but in natural voice range. Gagok uses two kinds of mode,gyemyeonmode andumode. Thegyemyeonjoandujoare each compared to the major and minor scale respectively. In addition to the two modes,banubangyewhich begins in theumode but modulates to theyemyeonmode is used. Following titles are the twenty-six male songs that continues to be performed till today.
-Umode: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Urong, Urak, Eollak, Upyeon
-Gyemyeonmode: Chosudaeyeop, Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Samsudaeyeop, Soyong, Eollong, Pyeonglong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Eonpyeon, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Pyeollak
The pieces above are like melodic frames that any sijo poems can fit to be sung.
2) Female Song
The texts of the female songs are usually very feminine and sad. Unlike male songs, both natural voice and falsetto styles are required in the female songs. Mostly, femalegagoksongs are based ongyemyeonmode andumode. In addition to the two modes, banubangye, which begins in theumode but modulates to thegyemyeonmode is used. Following titles are the fifteen female songs performed till today.
-Umode: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Urak
-Gyemyeonmode: Isudaeyeop, Junggeo, Pyeonggeo, Dugeo, Pyeongrong, Gyerak, Pyeonsudaeyeop, Taepyeongga
-Banubangye: Banyeop, Hwangyerak
The pieces above are like melodic frames that any sijo poems can fit to.
Credit: gugak.go.kr
Hakkınızı helal edin. ~