Clay Seated Buddha of Buseok Temple
![[Resim: E8qDEq.jpg]](http://i.hizliresim.com/E8qDEq.jpg)
Sınıflandırma: 45. Ulusal Hazine
Kültürel Varlıkların Adı: Buseok Tapınağı'nın Kilden Oturan Budası, Yeongju
Adet: 1 Heykel
Atanma Tarihi: 20 Aralık 1962
Adres: Buseok Tapınağı, 149, Bukji-ri, Buseok-myeon, Yeongju-si, Gyeongsangbuk-do
Dönem: Orta Goryeo Dönemi
Mal Sahibi: Buseok Tapınağı
Yönetici: Buseok Tapınağı
Açıklama
Bu 2.78 metre yüksekliğindeki kilden yapılmış oturan Buda heykeli Buseok Tapınağının Muryangsujeon Salonu'nda saklanmaktadır.
Heykel ahşap kasa üzerine kil macunu koymadan görüntü şekillendirme tekniği ile yapılmış tüm Buda heykellerinin en eskisi ve en büyüğüdür. Heykel kalın dudaklar ve sivri burun ile tombul yüz hatları oldukça ciddi bir ifade oluşturur.
Elbisesi sol omuzundan kumaş kaplanmıştır böylece sağ omuz açıktadır; diz kapaklarına kadar bir çok paralel katlara sahiptir.
Elbise katlarının ifade etme tekniği Dopian Tapınağının Demirden Oturmuş Vairocana için kullanılan tekniğe oldukça benzemektedir, (63. Ulusal Hazine) Varsayalım ki kilden buda aynı zamanda erken Goryeo Dönemi (918~1392) sırasında yapılmıştır.
Buda sağ eliyle açık amaçla Shakyamuni şeytan Mara'ya karşı savaşmasını yere dokunan el hareketi sembolüyle ortaya koyar.
Yine de gerçek durum heykel Geungnakjeon'da yada Yüce Saadet Salonunda kutsal kabul edilir -Budist cennet Buda Amitabha tarafından yönetilir- ve Buseok Tapınağının Eyalet Öğretmen Wonyung'un Anıtın'a kazınmış kaydedilmiştir, tapınakta Buda Amitabha görünüşü kutsallaştırılmasına haber vermektedir.
Mevcut heykelin elleri Joseon Dönemi sırasında şeytan kovma hareketi sergilediğine inanıldığı zaman onarıldı. Buda'nın gövde ve başının arkası nur aylası ahşaptan yapılmıştır ve süslenmesi ile beraber alev desenleri kenarları boyunca budadan yansıyan kutsal nuru temsil etmektedir.
Nur aylaları genelde çiçek desenleriyle aşırı şekilde bezenmiş ve şekillendirilmesiyle minyatür Buda'ya bağlı izler sergilemektedir. Makber oldukça sevimli görümlü ve elbisesinin görünümünün paralel katlarının hala unsur önemli tarihi ve kültürel değer veren ayrıntılı heykelsi tekniklerden faydalanmasıyla yapılmış nadir görülen kil heykeldir.
Unsurların hala canlı biçimde Birleşmiş Silla'nın etkisi ve erken Goryeo Dönemi'nin eseri görülmektedir.
Engish
Classification: National Treasure 45 Name of Cultural Name of Cultural Properties
Name of Cultural Properties: Clay Seated Buddha of Buseoksa Temple, Yeongju
Quantity: 1 statue
Designated Date: 1962.12.20
Address: Buseoksa Temple, 149, Bukji-ri, Buseok-myeon, Yeongju-si, Gyeongsangbuk-do
Age: Middle Goryeo Period
Owner: Buseoksa Temple
Manager: Buseoksa Temple
Description
This 2.78-meter-tall clay sculpture of a seated Buddha is enshrined in Muryangsujeon Hall in Buseoksa Temple.
The statue is the oldest and largest of all Buddha statues made by the technique of forming an image by putting clay paste onto a wooden framework. The statue features a plump face with thick lips and pointed nose, creating a rather grave expression.
The robe is draped from the left shoulder, thereby exposing the right shoulder; it has many parallel folds as it covers the knees.
The technique of expressing the robe folds is very similar to that used for the Iron Seated Vairocana of Dopiansa Temple (National Treasure No. 63), suggesting that this clay Buddha was also made during the early Goryeo Period (918~1392).
The Buddha exhibits a symbolic hand gesture of touching the earth with his right hand, revealing the intention of Shakyamuni to fight against the demon Mara.
Still, the fact that the statue is enshrined in Geungnakjeon, or Hall of Supreme Bliss -- a Buddhist paradise ruled by Amitabha Buddha -- and a record engraved on State Preceptor Wonyung’s Monument of Buseoksa Temple, indicating that the temple enshrined an Amitabha image, show that this Buddha is Amitabha.
The hands of the current statue exhibiting a demon-expelling gesture are believed to have been made during the Joseon Period when it was repaired. Behind the Buddha’s body and head are halos made separately of wood and decorated with flame patterns along the edge to represent the holy radiance emanating from Buddha.
The halos are circular in shape and heavily adorned with floral designs, with traces showing that miniature Buddhas had been attached to them. The grave rather than benign look and the parallel folds of the robe display stylized aspects; still, the fact that it is a rare clay statue made by exploiting elaborate sculptural techniques gives it considerable historical and cultural value.
The elements, which still vividly show the influence of the Unified Silla, reveal that it was a work of the early Goryeo Period.
Kaynak / Source
![[Resim: E8qDEq.jpg]](http://i.hizliresim.com/E8qDEq.jpg)
Sınıflandırma: 45. Ulusal Hazine
Kültürel Varlıkların Adı: Buseok Tapınağı'nın Kilden Oturan Budası, Yeongju
Adet: 1 Heykel
Atanma Tarihi: 20 Aralık 1962
Adres: Buseok Tapınağı, 149, Bukji-ri, Buseok-myeon, Yeongju-si, Gyeongsangbuk-do
Dönem: Orta Goryeo Dönemi
Mal Sahibi: Buseok Tapınağı
Yönetici: Buseok Tapınağı
Açıklama
Bu 2.78 metre yüksekliğindeki kilden yapılmış oturan Buda heykeli Buseok Tapınağının Muryangsujeon Salonu'nda saklanmaktadır.
Heykel ahşap kasa üzerine kil macunu koymadan görüntü şekillendirme tekniği ile yapılmış tüm Buda heykellerinin en eskisi ve en büyüğüdür. Heykel kalın dudaklar ve sivri burun ile tombul yüz hatları oldukça ciddi bir ifade oluşturur.
Elbisesi sol omuzundan kumaş kaplanmıştır böylece sağ omuz açıktadır; diz kapaklarına kadar bir çok paralel katlara sahiptir.
Elbise katlarının ifade etme tekniği Dopian Tapınağının Demirden Oturmuş Vairocana için kullanılan tekniğe oldukça benzemektedir, (63. Ulusal Hazine) Varsayalım ki kilden buda aynı zamanda erken Goryeo Dönemi (918~1392) sırasında yapılmıştır.
Buda sağ eliyle açık amaçla Shakyamuni şeytan Mara'ya karşı savaşmasını yere dokunan el hareketi sembolüyle ortaya koyar.
Yine de gerçek durum heykel Geungnakjeon'da yada Yüce Saadet Salonunda kutsal kabul edilir -Budist cennet Buda Amitabha tarafından yönetilir- ve Buseok Tapınağının Eyalet Öğretmen Wonyung'un Anıtın'a kazınmış kaydedilmiştir, tapınakta Buda Amitabha görünüşü kutsallaştırılmasına haber vermektedir.
Mevcut heykelin elleri Joseon Dönemi sırasında şeytan kovma hareketi sergilediğine inanıldığı zaman onarıldı. Buda'nın gövde ve başının arkası nur aylası ahşaptan yapılmıştır ve süslenmesi ile beraber alev desenleri kenarları boyunca budadan yansıyan kutsal nuru temsil etmektedir.
Nur aylaları genelde çiçek desenleriyle aşırı şekilde bezenmiş ve şekillendirilmesiyle minyatür Buda'ya bağlı izler sergilemektedir. Makber oldukça sevimli görümlü ve elbisesinin görünümünün paralel katlarının hala unsur önemli tarihi ve kültürel değer veren ayrıntılı heykelsi tekniklerden faydalanmasıyla yapılmış nadir görülen kil heykeldir.
Unsurların hala canlı biçimde Birleşmiş Silla'nın etkisi ve erken Goryeo Dönemi'nin eseri görülmektedir.
Engish
Classification: National Treasure 45 Name of Cultural Name of Cultural Properties
Name of Cultural Properties: Clay Seated Buddha of Buseoksa Temple, Yeongju
Quantity: 1 statue
Designated Date: 1962.12.20
Address: Buseoksa Temple, 149, Bukji-ri, Buseok-myeon, Yeongju-si, Gyeongsangbuk-do
Age: Middle Goryeo Period
Owner: Buseoksa Temple
Manager: Buseoksa Temple
Description
This 2.78-meter-tall clay sculpture of a seated Buddha is enshrined in Muryangsujeon Hall in Buseoksa Temple.
The statue is the oldest and largest of all Buddha statues made by the technique of forming an image by putting clay paste onto a wooden framework. The statue features a plump face with thick lips and pointed nose, creating a rather grave expression.
The robe is draped from the left shoulder, thereby exposing the right shoulder; it has many parallel folds as it covers the knees.
The technique of expressing the robe folds is very similar to that used for the Iron Seated Vairocana of Dopiansa Temple (National Treasure No. 63), suggesting that this clay Buddha was also made during the early Goryeo Period (918~1392).
The Buddha exhibits a symbolic hand gesture of touching the earth with his right hand, revealing the intention of Shakyamuni to fight against the demon Mara.
Still, the fact that the statue is enshrined in Geungnakjeon, or Hall of Supreme Bliss -- a Buddhist paradise ruled by Amitabha Buddha -- and a record engraved on State Preceptor Wonyung’s Monument of Buseoksa Temple, indicating that the temple enshrined an Amitabha image, show that this Buddha is Amitabha.
The hands of the current statue exhibiting a demon-expelling gesture are believed to have been made during the Joseon Period when it was repaired. Behind the Buddha’s body and head are halos made separately of wood and decorated with flame patterns along the edge to represent the holy radiance emanating from Buddha.
The halos are circular in shape and heavily adorned with floral designs, with traces showing that miniature Buddhas had been attached to them. The grave rather than benign look and the parallel folds of the robe display stylized aspects; still, the fact that it is a rare clay statue made by exploiting elaborate sculptural techniques gives it considerable historical and cultural value.
The elements, which still vividly show the influence of the Unified Silla, reveal that it was a work of the early Goryeo Period.
Kaynak / Source