Cheoyong Shaman Dance
![[Resim: BDLJE9.jpg]](http://i.hizliresim.com/BDLJE9.jpg)
39.Manevi Kültürel Varlık
Belirleniş Tarihi: 08.01.1971
Adres: Seoul (Wide Area)
Cheongmu'da maskeyle beraber dans etmek.
Bu maskeyle yapılan eşsiz Royal Court dansına 'Obangcheoyongmu' denir.
Dans, Silla yaş Krali Heongang zamanında, Cheoyong'un dans etmek için yazılmış bir şarkı söyleyerek, karısına tecavüz etmek niyetinde olan kötü ruhunun (böyle bir çiçek salgın hastalık yayıyor), anlatıldığı bir masala dayanmaktadır..
Cheoyongmu'nun 5 merkezi, doğu, batı, güney ve kuzey yönlerinde simgeleyen 5 elbise giyen 5 kişi tarafından yapılan bir dans anlamına gelir.
Bu dansin kötü ruhların giderilmesinde bir anlamı vardır.Onurlu,canlı ve geniş görüntüye sahiptir.
Goryeo dansı Silla sonuna kadar bir kişi tarafından yapılmış, ancak Joseon Büyük Kralı Sejong zamanında dans ekibi 5 kişiden oluşmuştur.
O zamandan bu yana bu dans, Joseon sonuna kadar tarihsiz kelimeler ve müzik türü olarak teslim edildi.
Dansa eşlik eden müzik ve şarkılar büyük ölçüde degişmiş olmasina rağmen, kendi içsel özellikleri günümüze ulaşmıştır.
English
Important Intangible Cultural Properties 39
Designated Date: 1971.01.08
Address: Seoul (Wide Area) The Wide area of Seoul
Cheoyongmu is to dance with putting on Cheoyong mask.
It is called 'Obangcheoyongmu' as a unique Royal Court dance performed with human mask.
The dance is based on a tale that Cheoyong in reign of King Heongang of Silla age dispelled evil spirit (spreading epidemics such as smallpox), which intended to rape his wife, with singing a song written by him and dancing.
Cheoyongmu means a dance performed by 5 people with wearing 5 clothes symbolizing 5 directions of center, east, west, south, and north.
It has a meaning of dispelling evil spirits and shows dignified, lively, and large-minded attitudes.
From Silla to the end of Goryeo, the dance had been performed by one person, but in the reign of The Great King Sejong of Joseon, dancing team was composed of 5 people.
Since then, the dance was handed down as a type of undated words and music till the end of Joseon.
Though actions of the dance, accompaniment music, and songs have been greatly changed, its intrinsic characteristics have survived.
Kaynak / Source
![[Resim: BDLJE9.jpg]](http://i.hizliresim.com/BDLJE9.jpg)
39.Manevi Kültürel Varlık
Belirleniş Tarihi: 08.01.1971
Adres: Seoul (Wide Area)
Cheongmu'da maskeyle beraber dans etmek.
Bu maskeyle yapılan eşsiz Royal Court dansına 'Obangcheoyongmu' denir.
Dans, Silla yaş Krali Heongang zamanında, Cheoyong'un dans etmek için yazılmış bir şarkı söyleyerek, karısına tecavüz etmek niyetinde olan kötü ruhunun (böyle bir çiçek salgın hastalık yayıyor), anlatıldığı bir masala dayanmaktadır..
Cheoyongmu'nun 5 merkezi, doğu, batı, güney ve kuzey yönlerinde simgeleyen 5 elbise giyen 5 kişi tarafından yapılan bir dans anlamına gelir.
Bu dansin kötü ruhların giderilmesinde bir anlamı vardır.Onurlu,canlı ve geniş görüntüye sahiptir.
Goryeo dansı Silla sonuna kadar bir kişi tarafından yapılmış, ancak Joseon Büyük Kralı Sejong zamanında dans ekibi 5 kişiden oluşmuştur.
O zamandan bu yana bu dans, Joseon sonuna kadar tarihsiz kelimeler ve müzik türü olarak teslim edildi.
Dansa eşlik eden müzik ve şarkılar büyük ölçüde degişmiş olmasina rağmen, kendi içsel özellikleri günümüze ulaşmıştır.
English
Important Intangible Cultural Properties 39
Designated Date: 1971.01.08
Address: Seoul (Wide Area) The Wide area of Seoul
Cheoyongmu is to dance with putting on Cheoyong mask.
It is called 'Obangcheoyongmu' as a unique Royal Court dance performed with human mask.
The dance is based on a tale that Cheoyong in reign of King Heongang of Silla age dispelled evil spirit (spreading epidemics such as smallpox), which intended to rape his wife, with singing a song written by him and dancing.
Cheoyongmu means a dance performed by 5 people with wearing 5 clothes symbolizing 5 directions of center, east, west, south, and north.
It has a meaning of dispelling evil spirits and shows dignified, lively, and large-minded attitudes.
From Silla to the end of Goryeo, the dance had been performed by one person, but in the reign of The Great King Sejong of Joseon, dancing team was composed of 5 people.
Since then, the dance was handed down as a type of undated words and music till the end of Joseon.
Though actions of the dance, accompaniment music, and songs have been greatly changed, its intrinsic characteristics have survived.
Kaynak / Source