Amitabha Buddha Triad in Portable Shrine
![[Resim: MpkGZ7.png]](http://i.hizliresim.com/MpkGZ7.png)
Silindirik şekilde kapandığında bu küçük Budist tapınağı, uzun zaman önce gezgin bir Budist keşiş ya da rahibe tarafindan yapılmış olan taşınabilir bir tapınağın taklididir. Tapınağın orta bölümündeki Amitabha Buda, Evrensel Erdem'i temsil eden Munsu (ya da MunJusri Bodhisattva) olan iki bodhisattva tarafından desteklenmektedir.
Bu tapınak torreya (kozalaklı iğne yapraklı bir tür porsuk ağacı) ahşabından yapılmıştır ve tapınağı zararlı böceklerle çürümeden koruyan güzel kokulu jeondanhyang yağı sürülerek tamamlanmıştır. Eski Hindistan'da bu maddenin ilk Buda heykelinin oyulduğu kalede kullanıldığı bilinen jeondanhyang ahşabı altından daha pahalıdır.
Yaygın bir şekilde Park Chan-soo'nun başyapıtlarından biri olarak bilinen bu zarif parça, sanatçının yalnızca geleneksel oymacılık araçlarına bağlı kaldığı üç yıllık zahmetlerinin sonucudur. Bu sanat eseri insan eli tarafından yontulmuş inceliğin doruk noktasını gözler önüne sermektedir.
Çeviri: S.T.
English
This little Buddhist shrine, which when folded up is crylindrical in shape, is a reproduction of a portable shrine carried by a traveling Buddhist monk or nun long ago. Amitabha Budda, in the central part of the shrine, is assisted by two bodhisattvas, Munsu(or Manjusri Bodhisattva) who represents Universal Virtue.
This shrine is made of torreya wood and is finished by applying fragrant jeondanhyang oil, which protects the shrine from harmful insects and decay. Also known to have been the material used fort he carving of the first Buddha image in ancient India, jeondanhyang wood is more expensive than gold.
Widely regarded as one of the masterpieces by Park Chan-soo this exquisite piece is the result of three years of ardousness, in which the artist deponded only traditional carving tools. This work of art shows the zenith of elaborateness sculpted by human hands.
Kaynak - Source
![[Resim: MpkGZ7.png]](http://i.hizliresim.com/MpkGZ7.png)
Silindirik şekilde kapandığında bu küçük Budist tapınağı, uzun zaman önce gezgin bir Budist keşiş ya da rahibe tarafindan yapılmış olan taşınabilir bir tapınağın taklididir. Tapınağın orta bölümündeki Amitabha Buda, Evrensel Erdem'i temsil eden Munsu (ya da MunJusri Bodhisattva) olan iki bodhisattva tarafından desteklenmektedir.
Bu tapınak torreya (kozalaklı iğne yapraklı bir tür porsuk ağacı) ahşabından yapılmıştır ve tapınağı zararlı böceklerle çürümeden koruyan güzel kokulu jeondanhyang yağı sürülerek tamamlanmıştır. Eski Hindistan'da bu maddenin ilk Buda heykelinin oyulduğu kalede kullanıldığı bilinen jeondanhyang ahşabı altından daha pahalıdır.
Yaygın bir şekilde Park Chan-soo'nun başyapıtlarından biri olarak bilinen bu zarif parça, sanatçının yalnızca geleneksel oymacılık araçlarına bağlı kaldığı üç yıllık zahmetlerinin sonucudur. Bu sanat eseri insan eli tarafından yontulmuş inceliğin doruk noktasını gözler önüne sermektedir.
Çeviri: S.T.
English
This little Buddhist shrine, which when folded up is crylindrical in shape, is a reproduction of a portable shrine carried by a traveling Buddhist monk or nun long ago. Amitabha Budda, in the central part of the shrine, is assisted by two bodhisattvas, Munsu(or Manjusri Bodhisattva) who represents Universal Virtue.
This shrine is made of torreya wood and is finished by applying fragrant jeondanhyang oil, which protects the shrine from harmful insects and decay. Also known to have been the material used fort he carving of the first Buddha image in ancient India, jeondanhyang wood is more expensive than gold.
Widely regarded as one of the masterpieces by Park Chan-soo this exquisite piece is the result of three years of ardousness, in which the artist deponded only traditional carving tools. This work of art shows the zenith of elaborateness sculpted by human hands.
Kaynak - Source